Odvrátili jednu z nejhorších leteckých katastrof desetiletí. Teď piloti líčí, co prožili

První důstojník Robert Bradeen (vlevo) a kapitán Hugo Carvajal zabránili loni v únoru tragédii.

Piloti přiblížili, jak zabránili tragické srážce s jiným strojem

Pouhých 30 až 45 metrů dělilo piloty nákladního letadla společnosti FedEx od hrozivé srážky s Boeingem 737 společnosti Southwest, na jehož palubě se nacházelo 131 osob. K dramatické situaci došlo 4. února 2023 na letišti v americkém Austinu. Nyní první důstojník Robert Bradeen a kapitán Hugo Carvajal poprvé veřejně o incidentu promluvili, a to v rozhovoru pro CNN. Díky pohotovým reakcím a zkušenostem dokázali zabránit nejhorší letecké katastrofě desetiletí.

Hustá mlha zcela skryla mezinárodní letiště Austin-Bergstrom, když se piloti nákladního letadla společnosti FedEx chystali k přistání. Na podobné situace jsou však školeni, jedná se o přiblížení „třetí kategorie“, kdy piloti nepotřebují vidět dráhu, aby mohli přistát. Přesně to byl případ 4. února 2023.

ČTĚTE TAKÉ: Hrůza v letadle. Lidem bublala krev z uší a nosů a praskaly bubínky. Cestující popsali chaos

Jenže lidská chyba ve věži řízení letového provozu a nedostatek kritických bezpečnostních technologií přivedly nákladní letadlo do vzdálenosti zhruba 30 až 45 metrů od letadla společnosti Southwest Airlines se 131 lidmi na palubě, uvádí se ve zprávě Národního úřadu pro bezpečnost dopravy (NTSB) o incidentu z loňského února.

Pilot: Tak blízko druhé letadlo nečekáte

„Viděl jsem siluetu druhého letadla, a tehdy jsem zavolal... ‚Go around. Go around. Go around.‘,“ vzpomínal pro reportéra CNN první důstojník Robert Bradeen v prvním televizním rozhovoru o incidentu. (Go around znamená Opakuj okruh, pilot v takovém případě přeruší přistávání, pozn. red.)

„Byl to rozhodně šokující okamžik. Nečekáte, že uvidíte letadlo takhle blízko. A doufáte, že ho tak blízko nikdy neuvidíte,“ pokračoval Bradeen. Kapitán Hugo Carvajal přerušil přistávací manévr, díky čemuž jejich stroj vystoupal do bezpečí.

„Věděl jsem, že je to docela blízko. Poznal jsem to z Robova hlasu, když říkal ‚Go around‘. Pak už se v danou chvíli soustředíte jen na to, abyste se odlepili od země, abyste se dostali pryč od letadla,“ vzpomínal Carvajal.

NTSB vyšetřoval od začátku loňského roku více než tucet podobných případů. V některých případech zabránili hrdinní piloti jako Bradeen a Carvajal tomu, aby se incident změnil v tragédii. Teď tato dvojice obdržela od svých odborů cenu Superior Airmanship Award za týmovou práci a ostražitost, která zabránila tomu, co by se stalo nejhorší leteckou katastrofou za poslední desetiletí, zdůrazňuje CNN.

Měli štěstí, ale i roky zkušeností

Dvojice přičítá svou rychlou reakci výcviku a zkušenostem. Carvajal pracuje u společnosti FedEx již 22 let, Bradeen létá pro společnost přibližně pět a půl roku.

Inkriminovaný let probíhal jako obvykle. „Bylo to velmi rutinní až do samého konce,“ podotkl Bradeen.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Děsivá tragédie ve Slaném. Student pilotování dostal panickou ataku a vyskočil z větroně

Zhruba tři kilometry před přistáním však zneklidněli – řídící letového provozu povolil letadlu společnosti Southwest vzlétnout před nimi.

„Slyšeli jsme, jak se Southwest odbavuje, pak jim věž dala povolení, což nás oba překvapilo. Podívali jsme se na sebe a vyjádřili jsme k tomu trochu skepsi. A Hugo mě požádal, abych potvrdil, že máme stále povolení k přistání, což jsem udělal,“ líčil Bradeen.

Podle zprávy NTSB stál Boeing 737 společnosti Southwest 19 sekund uprostřed dráhy, když se k němu v mlze řítil Boeing 767 společnosti FedEx. Bradeen uvedl, že si hrozící srážku uvědomil, až když byl asi 30 nebo 45 metrů od letadla.

„Díval jsem se ven, protože jsme měli obavy. Pohledem jsem skákal mezi vnitřními monitorovacími systémy a okolím. Snažil jsem se zahlédnout dráhu a naši přistávací zónu. A díky tomu jsem uviděl poziční světlo na siluetě letounu Southwest,“ řekl. A zavelel k přerušení přistání.

Dívat se přitom během takového přiblížení mimo letadlo není typické, podotkl Bradeen. Udělal to, protože si nebyl jistý polohou letadla Southwest. „Naštěstí se mi podařilo podívat se ven ve správnou chvíli a spatřit ho,“ dodal. Zvládnutí situace přisuzuje štěstí a letům zkušeností.

Incident s katastrofickými následky

„Mohla to být tragédie. Kdyby toho dne nebyli na palubě dva dobře vycvičení a kvalifikovaní piloti, mohli jsme teď určitě vyprávět úplně jiný příběh,“ sdělil pro CNN kapitán Jason Ambrosi, prezident Asociace pilotů leteckých linek.

NTSB vydal v červnu na základě austinského incidentu sedm doporučení, včetně instalace technologie detekující pohyb letadel a vozidel na zemi na všech komerčních letištích. Federální letecký úřad (FAA) uvedl, že do konce roku 2025 bude na některých letištích instalovat systém detekce povrchu. Austin by měl být mezi nimi.

Carvajal podotkl, že „je důležité získat peníze na podporu tohoto druhu zařízení na každém letišti“. Zdůraznil, že přítomnost dvou pilotů v každé kabině je pro bezpečnost zásadní.

„Tento incident mohl mít katastrofální následky. Nebýt hrdinského jednání posádky společnosti FedEx,“ prohlásila šéfka NTSB Jennifer Homendyová během slyšení letos na jaře a poděkovala pilotům za záchranu životů.

Považuje se však tato dvojice za hrdiny? „To záleží na úhlu pohledu,“ řekl Bradeen a dodal: „Dělali jsme svou práci. Jsme k tomu vycvičeni.“

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Fatální chyba pilotů. Letadlo se po startu zřítilo do obydlené oblasti, zemřelo téměř 150 lidí

Tagy:
letadlo CNN doprava dopravní nehoda letiště ocenění letecká doprava záchrana tragédie pilot letecká nehoda FedEx USA produkty a služby ekonomika, obchod a finance katastrofy, nehody a mimořádné události nehody a mimořádné události Hugo Carvajal