Další důvod, proč nepodporovat transporty živých zvířat? Uvízla spolu s řidiči na hranicích, museli pomoci policisté

Bezpečnostní opatření, která zahrnují kontroly na hranicích, způsobily mnohakilometrové fronty a někde řidiči strávili čekáním v kolonách i necelých třicet hodin. Největší problémy nastaly na hranicích s Polskem. Státní veterinární správa ČR (SVS ČR) proto vyzvala organizátory přepravy, aby se zaměřili na jiné přechody. Kvůli kolonám u slovenských hranic museli dokonce jednomu přepravci pomáhat policisté.

Bezpečnostní opatření kvůli šíření nového koronaviru, která zahrnují kontroly na hranicích, způsobily mnohakilometrové fronty a někde řidiči strávili čekáním v kolonách i necelých třicet hodin. Dopravní komplikace se nevyhnuly ani řidičům kamionů vezoucí živá zvířata. Největší problémy nastaly na hranicích s Polskem. Státní veterinární správa ČR (SVS ČR) proto vyzvala organizátory přepravy, aby se zaměřili na jiné přechody. Kvůli kolonám u slovenských hranic museli dokonce jednomu řidiči s  „živým nákladem“ pomáhat policisté.

„Vzhledem k situaci na hraničních přechodech do Polska, zejména v Náchodě, kde se tvoří dlouhé kolony kamionů, krajské veterinární správy nebudou odbavovat zásilky živých zvířat s plánovaným přechodem hranic do Polska přes hraniční přechod Náchod,“ informovala minulý týden SVS ČR. Někteří řidiči zde čekali bezmála třicet hodin.

U slovenských hranic zase zasahovali policisté. Kvůli koloně totiž uvízl v Podivíně kamion, který měl na Slovensko převézt sto osmdesát tisíc několikadenních kuřat. Jejich zdravotní stav se kvůli mnohahodinové prodlevě začal rychle zhoršovat, proto se řidič obrátil na policii s prosbou o pomoc. Ta pak pomohla s navigací a hledáním objízdné trasy bez kolon.

Strach a stres

V současné chvíli už by měly kolony u hranic mizet, přesto ukazují na to, že v těchto případech nejsou přepravci připraveni plnit legislativou dané podmínky. Podle nich je totiž potřeba při více jak dvouhodinovém čekání na místě (např. právě na hranicích) provést vykládku zvířat, zajistit jim potřebnou péči a vyčistit vnitřek přepravních prostor. Z výkalů, které se tam nashromáždí, se totiž uvolňuje amoniak, který může zvířat způsobit zdravotní obtíže.

Téměř čtyři desítky organizací poslaly otevřený dopis Evropské komisi, ve kterém na problémy spojené s dálkovým transportem zvířat upozorňují. „Jsme znepokojeni tím, že v nových pokynech EU pro správu hranic uveřejněných minulý týden Evropská komise stále trvá na tom, že přeprava živých zvířat mezi zeměmi EU musí pokračovat. Tyto pokyny neberou v úvahu vážné dopady na zdraví a welfare přepravovaných hospodářských zvířat, a to zejména zvířat přepravovaných mezi EU a zeměmi třetího světa, “ uvádí jedna z organizací Compassion in World Farming. Jejich snahu podpořilo u Evropské komise a Evropské rady 42 europoslanců.

Je to další snaha o zrušení mnohahodinových přeprav živých zvířat, která během cest zažívají stres, strach a mnohdy i fyzickou bolest. Ochránci zvířat dlouhodobě upozorňují, že jde o nehumánní praktiky – díky vlastní investigaci mají i audiovizuální důkazy o utrpení zvířat spojeným s mnohahodinovou přepravou, jejímž cílem jsou v drtivé většině jatka.

Krom toho dochází při transportech i k nehodám, během nichž spousta převážených zvířat uhyne trýznivou smrtí. V posledních týdnech jde například o nehodu kamionu převážejícího prasata, která ležela několik hodin těžce zraněná na zemi bez poskytnutí pomoci. Koncem listopadu se také převrátila loď u břehů Rumunska, která převážela 14 600 ovcí, většina z nich utonula.

Tagy: