Jak se zákazník dnes vyzná v záplavě výrobků a služeb? Kde hledat kvalitu a jak ji poznat? A jak stát pomáhá podnikatelům lépe se orientovat v právních povinnostech? O tom všem mluvil v pořadu Interview PLUS Pavel Vinkler, první místopředseda Rady kvality České republiky a ředitel odboru podnikatelského prostředí a obchodního podnikání na Ministerstvu průmyslu a obchodu.
Pavel Vinkler připomíná, že v České republice existuje schválený strategický dokument Národní politika kvality, který platí až do roku 2030. Ten se netýká jen podnikání, ale celospolečenských oblastí – zdravotnictví, školství, kultury, neziskového sektoru nebo sociálních služeb. „Výhodou tohoto dokumentu je, že aktivity nezůstávají na papíře. Skutečně se snažíme je realizovat,“ říká Vinkler a dodává: „Zabýváme se v něm sedmnácti prioritami napříč různými sektory, což činí tento dokument velmi komplexním.“
Jednou z oblastí, kde se snaha o kvalitu projevuje konkrétně, je ochrana spotřebitele. Klíčovým nástrojem je podle Vinklera Národní program Česká kvalita, který sjednocuje 21 různých značek. Ty slouží k tomu, aby zákazníci mohli snáz rozpoznat kvalitní produkty a služby.
„Máme značky horizontální, jako Czech Made nebo Ekologicky šetrný výrobek, které certifikují různé typy produktů napříč sektory. Pak jsou značky sektorové, jako je například značka Zdravotně nezávadná obuv – bota pro Vaše dítě „ŽIRAFA“ nebo Osvědčeno pro stavbu,“ vysvětluje Vinkler. Spotřebitelé se podle něj mohou o všech značkách dozvědět více na www.portalkvality.gov.cz.
Značky nejsou trvalé – kvalita se totiž může časem měnit. „Obecně mohu říci, že značka kvality se propůjčuje na období plus minus tří let,“ dodává.

Přehled značek registrovaných v Národním programu Česká kvalita. Zdroj: Ministerstvo průmyslu a obchod ČR
Podnikatelé a zákony: Nová databáze zjednoduší orientaci
Vedle kvality produktů se stát zaměřuje i na kvalitu podnikatelského prostředí. Jedním z konkrétních kroků je Databáze informačních povinností podnikatele, která je momentálně v pilotním provozu. Podle Vinklera jde o unikátní projekt i v evropském měřítku.
„Zmapovali jsme 180 zákonů, vyhlášek a nařízení EU, které se dotýkají podnikání. Pod každým z nich nabízíme lidsky srozumitelný popis povinností, včetně odhadovaného času na jejich splnění. K tomu i formuláře a informace, kam a jak je poslat,“ vysvětluje Vinkler. Cílem je podle něj snížit byrokracii a pomoci podnikatelům v praktickém životě.
Digitalizace a AI: Chatbot i jednotný portál podnikatele
Součástí modernizace služeb je využívání umělé inteligence. Databáze povinností má být brzy rozšířena o chatbota, který usnadní orientaci. „Naše ministerstvo je gestorem oblasti AI v ČR. Databáze patří mezi pilotní projekty, kde chceme tyto technologie nasadit,“ potvrzuje Vinkler.
Dalším plánovaným krokem je Portál podnikatele, který by měl být spuštěn v pilotním provozu v září. Portál bude centralizovat elektronickou komunikaci podnikatelů se státem a umožní vyřizovat záležitosti s úřady z jednoho místa. „Spolupracujeme s Digitální a informační agenturou i Národní agenturou pro komunikační a informační technologie. Využijeme technologie, které známe z Portálu občana,“ říká Vinkler.
Novinka: Elektronický registr zastupování
Jedním z inovativních prvků portálu bude tzv. registr zastupování. „Pokud jste jednatel firmy nebo OSVČ a chcete někoho pověřit jednáním s úřady, můžete přes registr snadno nastavit plnou moc. Úřady pak budou jednat s vaším zástupcem,“ popisuje Vinkler. Tato funkce má podnikatelům ušetřit čas a administrativní zátěž.
První místopředseda Rady kvality České republiky a ředitel odboru podnikatelského prostředí a obchodního podnikání na Ministerstvu průmyslu a obchodu Pavel Vinkler v rozhovoru opakovaně zdůraznil, že kvalita není jen o produktech, ale i o tom, jak stát přistupuje k občanům a podnikatelům. Věří, že kombinace jasných pravidel, značek, digitalizace a AI pomůže vytvořit prostředí, ve kterém se lze lépe vyznat – ať už jste spotřebitel, živnostník, nebo firma.