Díky bohu za halo. Dříve proklínaný rám opět zachránil život pilota, v neděli hned dvakrát

Je to nevkusné a zbytečné. Takto reagovali někteří piloti formule 1, když se před pěti lety dozvěděli, že nad svůj kokpit dostanou „střechu“. Takzvané halo, které můžeme označit za ochranný rám. Nedělní závodění na britském okruhu Silverstone znovu ukázalo, že krok z roku 2017 byl možná nejdůležitějším rozhodnutím v historii seriálu. V jeden den velmi pravděpodobně zachránilo hned dva životy.

První šílená nehoda se stala v závodě série formule 2. Halo, u kterého se občas používá i český překlad svatozář, je od rozhodnutí Mezinárodní automobilové federace (FIA) z 19. července 2017 povinné právě i v nižší kategorii, nejen v F1. Izraelský pilot Roy Nissany za to může být neskonale vděčný.

Poté, co nebezpečně zavřel cestu k předjetí Dennisovi Haugereovi a zničil mu pravou pneumatiku, se soupeř dostal mimo trať. Haugerův monopost byl neovladatelný. A když najel na obrubník, byl vymrštěn do vzduchu. Proměnil se v letadlo, které přistálo přímo na kokpit Nissanyho.

Zpomalené opakované záběry sváděly k hrůzné myšlence, co by se stalo, kdyby Nissany neměl nad svojí hlavou ono halo. Jen těžko by mohl z nehody odejít po svých. „Halo zachránilo Nissanymu život. Zcela stoprocentně,“ napsal například novinář Chris Medland. Svá slova mohl zopakovat za pár hodin, stačilo by jen vyměnit jméno Nissany za Čou Kuan-jü.

Odpoledne na Silverstonu plné zděšení, strachu a následné úlevy se týkalo i královny motorsportu – formule 1. Chaos nastal ještě před vjezdem do první zatáčky zvané Abbey. Max Verstappen se odlepil nejrychleji, předjel Carlose Sainze, který si v sobotu zajistil pole position. Fanoušci ale odvrátili oči od boje o první pozici, když viděli, co se děje více vzadu.

Brit George Russell ztratil kontrolu nad svým vozem a naboural do Čoua. Náraz byl tak prudký, že formuli čínského pilota stáje Alfa Romeo převrátil na střechu. Obrácený monopost velkou rychlostí „plul“ po asfaltu, pak po štěrku, před bariérou byl vymrštěn do vzduchu a nakonec se octil uvězněný v prostoru mezi tribunou a zábranou.

Zavlály červené vlajky značící přerušení závodu. Russell zahodil snahu znovu dostat formuli zpátky na trať, ihned z ní vyskočil a s obavami sprintoval k místu, na kterém skončil rodák ze Šanghaje. Tyto chvíle se táhly, nikdo nevěděl, jak na tom Čou je. Kámen ze srdce všem spadl až ve chvíli, kdy týmový parťák Valtteri Bottas uslyšel ve vysílačce: „Čou je v pořádku.“

To posléze potvrdila i FIA s tím, že závodník prožívající první sezonu v F1 je při vědomí a nemá žádné zlomeniny. Z lékařského střediska na okruhu byl zanedlouho propuštěn. Pochopitelně byl otřesený z děsivé zkušenosti, ale to je při pohledu na incident zcela přijatelný důsledek.

Komunita formule 1 jednohlasně zmiňovala „zaplaťpánbůh za halo“. V neděli se konstrukce činila a připsala si dvě úspěšné záchrany životů. Ostatně i Čou měl jasno o tom, komu – respektive čemu – vděčí za to, že je v pořádku.

Větší bezpečí zařídila Bianchiho tragédie

Ochranný rám nad hlavami jezdců začal být tématem po říjnu 2014, kdy měl nehodu francouzský pilot Jules Bianchi. Dost nešťastnou, navíc fatální. Při Velké ceně Japonska tehdy naboural do jeřábu, který odklízel dříve havarovaný vůz Adriana Sutila. Utrpěl vážné poranění hlavy, o necelý rok později zemřel. Ironicky se dá poznamenat, že svojí smrtí daroval život jiným pilotům.

Tragédie totiž byla impulzem pro inženýry z formule 1, aby udělali seriál zase o něco bezpečnější. Proto v letech 2016 a 2017 vymysleli a otestovali halo. Ne všichni ale novinku i přes zvýšení bezpečnosti přijali vřele, a to včetně jezdců. Třeba takový Romain Grosjean – jiný Francouz – řekl, že pro ni není v F1 místo. Jak rád v listopadu 2020 přiznal, že se mýlil. Ve vysoké rychlosti ztratil při závodě v Bahrajnu kontrolu nad svým monopostem a naletěl do bariéry. Všude plameny, z auta týmu Haas zbyly jen trosky.

I přes oranžové peklo se Grosjean dokázal sám vydrápat z vozu a utéct do bezpečí. Pravděpodobně by ale možnost „zdrhnout po svých“ nedostal, kdyby nad ním „nezářila svatozář“, jak se ochraně někdy přezdívá. Bez halo by ho totiž náraz do plotu zřejmě zabil. Ochranný rám ale plechy nadzvedl, a ty se tak vyhnuly Grosjeanově hlavě.

Loni zase mohl halo děkovat Lewis Hamilton, když nad jeho hlavu spadl vůz Maxe Verstappena během Grand Prix v Monze po jednom z jejich mnoha dramatických titulových soubojů.

Momentálně už si nemůže na možná nevkusnou – ale kruciální – vychytávku stěžovat nikdo.

Tagy:
nehoda Formule 1 Lewis Hamilton motorismus sport Romain Grosjean George Russell Jules Bianchi halo Čou Kuan-jü ochranný rám