Fanoušci formule 1 žijí i po několika dnech velkou nehodou, která potkala při Velké ceně Itálie na okruhu Monza dva nejlepší muže letošního šampionátu – Maxe Verstappena a Lewise Hamiltona. Na sociálních sítích seriálu se s odstupem objevilo video, které ještě podtrhává závažnost celého incidentu. Ukazuje, jaké měl Hamilton štěstí, že se nehoda stala v roce 2021.
Na začátku 26. kola italské Grand Prix zůstali dva aspiranti na titul uvíznutí mimo trať. Monopost Maxe Verstappena visel na voze Lewise Hamiltona. Ač se Nizozemec snažil z formule soupeře dostat přidáním plynu a Brit zase vyprostit zařazením zpátečky, pro oba závod skončil.
Až zpomalené záběry ukázaly, jak nebezpečná celá situace byla. Hamiltonovi doslova zachránila život „střecha“, kterou mají kokpity formule 1 od sezony 2018. Ochranný rám zvaný halo zabránil tomu, aby pravé zadní kolo vozu Verstappena trefilo plnou silou britského pilota do hlavy. Ještě detailněji to ukazuje zajímavě umístěná kamera na autě sedminásobného mistra světa, jejíž záznam zveřejnila F1 s odstupem.
A dramatic new angle on the Hamilton/Verstappen collision#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/PvN2KGUbbi
— Formula 1 (@F1) September 14, 2021
„Měl jsem opravdu, opravdu velké štěstí. Díkybohu za halo, zachránilo mě, zachránilo můj krk,“ podotkl hned po závodě Hamilton, kterého pneumatika díky halo jen „lízla“.
Víkendové dění opět rozjelo diskusi, jak se ze seriálu označovaného královna motorsportu stala za poslední dekády vzhledem k minulosti celkem bezpečná záležitost. Jezdci dnes odcházejí po svých z nehod, které dříve byly fatální.
Nejznámějším smrtelným incidentem ve formuli 1 je ten, který potkal brazilského národního hrdinu Ayrtona Sennu v roce 1994. Trojnásobný vítěz šampionátu zahynul kvůli vážným zraněním z Velké ceny San Marina, když naboural do nechráněné betonové zdi.
Tato nehoda ale pravděpodobně zachránila několik dalších životů, protože od té doby udělala Mezinárodní automobilová federace (FIA) ve spolupráci s F1 několik mílových kroků k tomu, aby ochránila zdraví pilotů. Okolí tratě je daleko více lemováno pneumatikami a hlavně se zapracovalo na zvýšení odolnosti monopostu.
Halo – neboli svatozář – je zatím posledním výsledkem cesty za bezpečností. Už v osudném roce 1994 byl kokpit formule prodloužen, zpevněn. Hned o několik měsíců později byly výrazně navýšeny normy pro absolvování „crash“ testů.
V roce 1996 byla posílena ochrana prostoru kolem hlavy pilotů, o sedm let později představila formule 1 takzvaný „headrest“, který chrání krční páteř. Stále to ale nebylo dost, jak se ukázalo v roce 2014. Tehdy při Grand Prix v Japonsku havaroval do jeřábu odklízejícího jiný nabouraný monopost Francouz Jules Bianchi, o 10 měsíců později zemřel.
To bylo impulzem pro vytvoření halo, které nyní zachránilo krk Hamiltonovi. „Svatozář“ nechrání pilota pouze seshora, ale také zepředu. Úzkému titanovém sloupku držícímu oblouk ze stejného materiálu nad přilbou pilota za život vděčí Romain Grosjean. Loni v ohnivém incidentu v Bahrajnu rozrazila součást halo bariéru, která by jinak trefila francouzského jezdce do hlavy. Je velmi pravděpodobné, že Ayrton Senna by dnes ze stejné tragické nehody, jež ho potkala před 27 lety, vyvázl i díky halo živý.