Čínská technologická společnost NIO představila nový balík baterií pro elektromobily s kapacitou 150 kWh. Ten by měl umožnit dojezd až 1 000 kilometrů na jedno nabití. Díky standardizované velikosti jej navíc lze snadno vyměnit za jiný, třeba novější.
Krátký dojezd je nejpalčivějším problémem současných elektromobilů. Vozy s cenovkou do milionu korun nabízejí okolo 250 až 350 kilometrů na jedno nabití, dražší modely pak slibují až 500 kilometrů. To je ve srovnání s auty poháněnými spalovacími motory (dieselové vozy ujedou až 1 000 km na nádrž) stále málo, a to i kvůli tomu, že dobíjení potřebné energie trvá hodiny oproti několikaminutovému tankování paliva.
Posun v tomto směru plánuje čínská technologická společnost NIO. Ta představila novou generaci solid-state baterií (baterie s pevným elektrolytem) s kapacitou 150 kWh. Pro srovnání – nová Škoda Enyaq se nabízí s bateriemi o kapacitě 55 až 82 kWh. Vysokokapacitní články by podle Číňanů měly umožnit elektromobilům dojezd až 1 000 kilometrů na jedno nabití.
Za jakých podmínek jsme ochotni koupit elektromobil? Průzkum mluví jednoznačně
Průzkum provedený v osmi velkých ekonomikách vesměs potvrdil známá fakta. O koupi elektromobilu začnou prý běžní zákazníci seriózně uvažovat nejdříve za čtyři roky.
NIO vyrábí baterie tři roky, začínalo s balíkem o kapacitě 70 kWh, v roce 2019 mělo 84 kWh a loni rovných 100 kWh. Přitom ale zachovávalo stále stejnou velikost článků. Aktuálně se mu tedy podařilo dosáhnout na hustotu 360 Wh na jeden kilogram hmotnosti baterií.
Nová baterie pro starý elektromobil
Firma NIO už vyrábí i vlastní elektromobily, loni na čínský trh dodala 7 000 nových vozů. Jde o tři modely elektrických SUV s označením EC6, ES6 a ES8. A i když se baterie objeví na palubě nového modelu ET7 (jde o luxusní sedan, u kterého společnosst slibuje zmíněných 1 000 km), majitelé starších vozů nepřijdou zkrátka. Firma jim umožní jednoduše vyměnit staré články za nové, protože jsou velikostně stejné. Tím jim zvýší dojezd až na 900 kilometrů.
Právě snadná vyměnitelnost baterií je další zajímavou inovací čínské společnosti. Pro uživatele to znamená, že může dojezd svého vozu postupně vylepšovat s tím, jak se modernizují bateriové technologie. Zajímavé to bude i pro zájemce o ojetiny, kteří se nemusí bát starých baterií, u nichž se léty provozu snižuje kapacita.
Současné elektromobily na evropském trhu snadnou výměnu baterií neumožňují. Čínská technologie by tak mohla posloužit jako inspirace. Je ale třeba podotknout, že nové 150 kWh články pustí NIO na trh až za rok. Slibovaný dojezd 1 000 km na jedno nabití je navíc měřen starší metodou NEDC. Evropské automobilky už používají nové měření WLTP, kde dojezd obvykle vychází o něco hůř.