Průzkum provedený v osmi velkých ekonomikách vesměs potvrdil známá fakta. O koupi elektromobilu začnou prý běžní zákazníci seriózně uvažovat nejdříve za čtyři roky.
Společnost Castrol nedávno zveřejnila výsledky svého průzkumu ohledně budoucnosti elektromobilů. Zapojilo se do něj 10 tisíc zákazníků, manažerů firemních automobilových flotil a specialistů z automobilového průmyslu z osmi nejdůležitějších trhů pro elektromobily – Číny, Francie, Německa, Indie, Japonska, Norska, Velké Británie a USA.
Enyaq za milion? Cenovou politiku máme správnou, říká jediný Čech ve vedení Škoda Auto
Koronavirová krize urychlí nástup elektromobility, spalovací motory ale do propadliště dějin nepošle. Alternativní pohony zůstanou vůči nim konvenčním doplňkem. Škoda Auto dokázala, že umí špičková vozidla nejen vyrábět, ale i vyvíjet. Slova jejího nového šéfa Thomase Schäfera o zaměření se na dostupná auta byla špatně vyložena. „Sledujeme tři věci: mít plně vytížené výrobní kapacity, nabízet ziskové produkty, abychom mohli dále investovat, a udržovat zaměstnanost,“ říká v rozhovoru pro CNN Prima NEWS Bohdan Wojnar, člen představenstva mladoboleslavské automobilky.
Studie se zaměřila především na podmínky, za jakých jsou zákazníci ochotni zvažovat koupi elektromobilu. Průměrní zákazníci podle průzkumu začnou zvažovat koupi elektromobilu v roce 2024, ale až v roce 2030 se očekává, že většina koupených nových aut bude elektrická.
Prioritou číslo jedna při koupi elektromobilu je pro respondenty cena. 63 % dotázaných si totiž myslí, že elektromobil je momentálně nad jejich rozpočet. Psychologickým bodem zlomu by mohla být cifra 30 500 eur (přibližně 800 tisíc korun). Nejméně peněz jsou za elektromobil ochotni nabídnout ve Velké Británii – 25 300 eur (670 tisíc korun), nejvíce naopak v Japonsku – 36 300 eur (zhruba 960 tisíc korun).
Druhým nejdůležitějším faktorem je podle průzkumu rychlost dobíjení. Za důležitý považuje čas strávený dobíjením 68 % dotázaných, kritickým bodem je v tomto případě 31 minut. Na třetím místě je dojezd, který by měl podle odpovědí zákazníků dosáhnout alespoň 469 kilometrů. To je vedle ceny zatím největší kámen úrazu, i když třeba nová Škoda Enyaq by na jedno nabití měla urazit až 510 km.
Čtvrtým nejdůležitějším faktorem pro koupi elektromobilu je dostatek nabíjecích stanic, na pátém místě je potom značka a velikost vozidla. V průzkumu se od běžných zákazníků lišily odpovědi manažerů firemních flotil, kteří na první místo dávali dojezd, na druhé typ a velikost vozidla, třetí byla infrastruktura. Cena vozidla a doba nabíjení jsou pro ně až čtvrtým a pátým nejdůležitějším faktorem.