Milionová pokuta za vlaky se schody. Smlouvu se dopravci vyplatí porušovat, míní expert

Dopravce Arriva musí zaplatit více než milion na pokutách.

Pokuta pro Arrivu

Místo slibovaných nízkopodlažních vlaků soupravy, do kterých se nastupuje po schodech. Dopravce Arriva musí zaplatit více než milion na pokutách Libereckému kraji, který si službu objednal. Přestože firma dostává zaplaceno za bezbariérové vozy, ve skutečnosti musejí cestující zapojit svaly, když chtějí nastoupit třeba s kočárkem. „Jednoznačně obrovské selhání a snížení komfortu pro cestující,“ upozornil expert na železnici Jindřich Berounský.

Podle mluvčího Libereckého kraje za první tři čtvrtletí sankce pro všechny dopravce za nedodržení smluvních závazků přesáhly 1,4 milionu korun. Na účet Arrivy jde přitom drtivá většina této částky, 1 339 000 korun. „Hlavním důvodem, proč jsme vyčíslili sankce pro Arriva vlaky, je nedodržení spolehlivosti vozidel, především se jedná o nenasazení nízkopodlažních vozidel, což by mělo být automatické podle smlouvy, kterou jsme s Arriva vlaky podepsali,“ uvedl Filip Trdla, mluvčí Libereckého kraje.

ČTĚTE TAKÉ: Tragédie v Liberci. Požár domu nepřežili dva lidé, další skončil těžce zraněný v nemocnici

Liberecký kraj si na železnici objednává osobní vlaky, na jeho území jezdí celkem tři dopravci. Na trati Liberec – Jaroměř v tendru zvítězila firma Arriva. Hejtman Martin Půta (SLK) výběr v roce 2019 vysvětloval právě příslibem nasazení bezbariérových vlaků. „Prioritou je pro nás komfort cestujících,“ uvedl tehdy. Arriva nabídla cenu na tzv. vlakokilometr o padesát haléřů nižší než konkurenční České dráhy.

Podle Jindřicha Berounského ale Arriva nemá dostatek nízkopodlažních vlaků, aby stačila vykrývat případné poruchy souprav. „Odborníkům bylo od počátku jasné, že počet nízkopodlažních vozidel Siemens Desiro a jejich technický stav nestačí na to, aby mohla po trati Liberec - Jaroměř jezdit permanentně,“ upozornil.

Problémy potvrzují cestující

O tom, že cestující po zmíněné trati vozí vlaky, do kterých se nastupuje po schodech, se opakovaně přesvědčil i štáb CNN Prima News, naposledy v pátek 27. prosince. „Je to jak kdy, někdy přijede se schůdky, jindy bez,“ řekl reportérovi Jiří Matek, pravidelný cestující na téhle lince. Ten považuje nízkopodlažní vozy Siemens Desiro provozované Arrivou za zastaralé. „Podle mého názoru v Německu tyhle vozy už dosloužily a Arriva je převzala. Proto jsou také hodně poruchové, v Německu už by dávno skončily ve šrotu,“ dodal.

Pro řadu cestujících je příjezd bariérového vlaku komplikací. Lucie Nejedlová, která cestuje s malým dítětem v kočárku, už opakovaně zažila, že nízkopodlažní souprava nepřijela a ona musela žádat o pomoc, aby se do vlaku s kočárkem dostala. „Já to sleduji, vybírám si spoje podle toho, aby byly bezbariérové. Mohla jsem jet rychlíkem, ale jedu osobákem, právě proto, že měl být nízkopodlažní, ale nakonec není. Do vlaku mi s kočárkem musela pomoci průvodčí,“ popsala reportérovi CNN Prima News mladá žena při natáčení reportáže v srpnu.

I zaměstnanci Správy železnic na nádražích pod příslibem anonymity potvrzují, že namísto nízkopodlažní soupravy Siemens Desiro z přelomu tisíciletí přijíždí stále častěji motorový vůz s označením 845, lidově přezdívaný chrchlák, vyráběný v Německu v osmdesátých letech minulého století. Do něj se cestující dostanou pouze po schodech.

Podle Jindřicha Berounského jde o selhání kontroly ze strany Libereckého kraje, který by měl porušování smlouvy tvrdě trestat. „Liberecký kraj říká, že chce modernizovat vozový park a zlepšovat podmínky pro cestující, ale ve skutečnosti se děje opak,“ říká expert.

Podle Arrivy jsou výpadky v nasazování nízkopodlažních souprav vždy způsobené nějakými mimořádnými událostmi, které dopravce nedokáže ovlivnit. „Například nárazy do stromů spadlých na železniční tratě a jejich následným poškozením a opravami. Pokud jsme udělali chybu a sankce je oprávněná, uhradíme ji,“ uvedl stručně Jan Holub, mluvčí Arrivy.

Podle Jindřicha Berounského jsou sankce udělované krajem příliš nízké. „Arrivě se vyplatí smlouvu porušovat a platit pokuty. Kraj jí ročně platí přes sto milionů, milionová pokuta je ve srovnání s tím nicotná,“ připomněl Berounský.

Smlouva Libereckého kraje s Arrivou na trati Liberec - Jaroměř vyprší v roce 2029.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Drzost řidičů na Hodonínsku. Přímo před policejní hlídkou projeli na červenou

Tagy:
Německo doprava Liberecký kraj Liberec kočárek Arriva sankce železniční doprava Jaroměř Jindřich Berounský produkty a služby ekonomika, obchod a finance Siemens Desiro