Karlovarský kraj veze na Expo 2025 vizi autonomní budoucnosti

Komerční sdělení
Komerční sdělení
  • 26. čvn 2025, 18:00

  • Světová výstava Expo 2025 v japonské Ósace se ponese v duchu budoucnosti lidstva. Česká republika na ní představí autonomní technologie nejen jako „auta bez řidiče“, ale jako celý systém propojených řešení – od dronů pro záchranáře po minibusy bez lidské obsluhy.

    Součástí české expozice na Expu bude týden věnovaný autonomní mobilitě, během něhož budou prezentována konkrétní využití technologií v praxi. „Pokud se nám podaří realizovat vše, co máme v plánu, jsem přesvědčen, že nezůstaneme bez povšimnutí,“ říká v pořadu Interview PLUS Petr Vašta, garant sekce autonomních technologií Krajské hospodářské komory Karlovarského kraje.

    „V plánu je představit i drony a technologie, které pomáhají integrovanému záchrannému systému při záchraně lidských životů,“ popisuje Petr Vašta. „Speciální dron v ochranné kleci je schopný proniknout do zakouřeného objektu a zmapovat prostor, aby se záchranáři mohli bezpečně pohybovat.“

    Drony ale pomáhají i při dopravních nehodách: „Kompletně monitorují nehodu, data se pak převádějí do 3D modelu. Odborníci si nasadí brýle a mohou se ve virtuální realitě projít místem nehody tak, jak ho zachytily drony – krátce po kolizi.“

    Technologie a kultura ruku v ruce

    Součástí týdne autonomní mobility na Expu bude i kulturní program. „Povedlo se nám domluvit spolupráci se Štefanem Margitou, který do technologického programu vnese i kulturní prvek,“ říká Vašta s úsměvem.

    Formule z ČVUT i „Košovka“ pro chytrá města

    Na Expu bude k vidění také autonomní elektrická formule z dílny týmu z ČVUT. „Používají velmi pokročilé technologie a pravidelně se umisťují na předních příčkách v mezinárodních soutěžích. Některé technologie pak nacházejí uplatnění i v běžných autech,“ říká hrdě v rozhovoru Petr Vašta.

    Zcela jiný, ale neméně zajímavý je projekt Košovka. Jedná se o malý autonomní vůz určený k vysypávání odpadkových košů v pěších zónách. „Pohybuje se rychlostí čtyři kilometry za hodinu a dokáže následovat pracovníka. Cílem je ukázat autonomii v jednoduchém a bezpečném prostředí,“ vysvětlil Vašta.

    Minibus bez řidiče až po roce 2027

    Ambiciózní vizí je tzv. nultá linka – autonomní minibus přepravující cestující v Karlovarském kraji. Realita? Zatím ve fázi příprav. „Všechny projekty závisí na budování infrastruktury, především datové a komunikační. Ta by měla být hotová do konce roku 2027,“ říká Vašta.

    Zatím není ani potřebná legislativa: „V současné době nemůžeme tato vozidla provozovat v autonomním režimu v běžném provozu. Zkouší se na uzavřených tratích nebo speciálních polygonech,“ dodává garant sekce informačních a autonomních technologií Krajské hospodářské komory Karlovarského kraje.

    Aby autonomní technologie mohly vůbec fungovat, je nezbytné pokrytí signálem – i v tzv. bílých místech, kde dnes lidé nemají ani mobilní signál. „Díky této infrastruktuře dojde v našem kraji i k vykrytí bílých míst. Je to jeden ze synergických efektů celého projektu,“ uzavírá Vašta.