Karlovarský kraj veze na Expo 2025 vizi autonomní budoucnosti
Petr Vašta, garant sekce informačních a autonomních technologií Krajské Hospodářské komory Karlovarského kraje, byl hostem pořadu Interview PLUS. Zdroj: CNN Prima NEWS
Světová výstava Expo 2025 v japonské Ósace se ponese v duchu budoucnosti lidstva. Česká republika na ní představí autonomní technologie nejen jako „auta bez řidiče“, ale jako celý systém propojených řešení – od dronů pro záchranáře po minibusy bez lidské obsluhy.
Součástí české expozice na Expu bude týden věnovaný autonomní mobilitě, během něhož budou prezentována konkrétní využití technologií v praxi. „Pokud se nám podaří realizovat vše, co máme v plánu, jsem přesvědčen, že nezůstaneme bez povšimnutí,“ říká v pořadu Interview PLUS Petr Vašta, garant sekce autonomních technologií Krajské hospodářské komory Karlovarského kraje.
„V plánu je představit i drony a technologie, které pomáhají integrovanému záchrannému systému při záchraně lidských životů,“ popisuje Petr Vašta. „Speciální dron v ochranné kleci je schopný proniknout do zakouřeného objektu a zmapovat prostor, aby se záchranáři mohli bezpečně pohybovat.“
Drony ale pomáhají i při dopravních nehodách: „Kompletně monitorují nehodu, data se pak převádějí do 3D modelu. Odborníci si nasadí brýle a mohou se ve virtuální realitě projít místem nehody tak, jak ho zachytily drony – krátce po kolizi.“
Technologie a kultura ruku v ruce
Součástí týdne autonomní mobility na Expu bude i kulturní program. „Povedlo se nám domluvit spolupráci se Štefanem Margitou, který do technologického programu vnese i kulturní prvek,“ říká Vašta s úsměvem.
Formule z ČVUT i „Košovka“ pro chytrá města
Na Expu bude k vidění také autonomní elektrická formule z dílny týmu z ČVUT. „Používají velmi pokročilé technologie a pravidelně se umisťují na předních příčkách v mezinárodních soutěžích. Některé technologie pak nacházejí uplatnění i v běžných autech,“ říká hrdě v rozhovoru Petr Vašta.
Zcela jiný, ale neméně zajímavý je projekt Košovka. Jedná se o malý autonomní vůz určený k vysypávání odpadkových košů v pěších zónách. „Pohybuje se rychlostí čtyři kilometry za hodinu a dokáže následovat pracovníka. Cílem je ukázat autonomii v jednoduchém a bezpečném prostředí,“ vysvětlil Vašta.
Minibus bez řidiče až po roce 2027
Ambiciózní vizí je tzv. nultá linka – autonomní minibus přepravující cestující v Karlovarském kraji. Realita? Zatím ve fázi příprav. „Všechny projekty závisí na budování infrastruktury, především datové a komunikační. Ta by měla být hotová do konce roku 2027,“ říká Vašta.
Zatím není ani potřebná legislativa: „V současné době nemůžeme tato vozidla provozovat v autonomním režimu v běžném provozu. Zkouší se na uzavřených tratích nebo speciálních polygonech,“ dodává garant sekce informačních a autonomních technologií Krajské hospodářské komory Karlovarského kraje.
Aby autonomní technologie mohly vůbec fungovat, je nezbytné pokrytí signálem – i v tzv. bílých místech, kde dnes lidé nemají ani mobilní signál. „Díky této infrastruktuře dojde v našem kraji i k vykrytí bílých míst. Je to jeden ze synergických efektů celého projektu,“ uzavírá Vašta.