Světová výstava Expo 2025 v japonské Ósace se ponese v duchu budoucnosti lidstva. Česká republika na ní představí autonomní technologie nejen jako „auta bez řidiče“, ale jako celý systém propojených řešení – od dronů pro záchranáře po minibusy bez lidské obsluhy.
Součástí české expozice na Expu bude týden věnovaný autonomní mobilitě, během něhož budou prezentována konkrétní využití technologií v praxi. „Pokud se nám podaří realizovat vše, co máme v plánu, jsem přesvědčen, že nezůstaneme bez povšimnutí,“ říká v pořadu Interview PLUS Petr Vašta, garant sekce autonomních technologií Krajské hospodářské komory Karlovarského kraje.
„V plánu je představit i drony a technologie, které pomáhají integrovanému záchrannému systému při záchraně lidských životů,“ popisuje Petr Vašta. „Speciální dron v ochranné kleci je schopný proniknout do zakouřeného objektu a zmapovat prostor, aby se záchranáři mohli bezpečně pohybovat.“
Drony ale pomáhají i při dopravních nehodách: „Kompletně monitorují nehodu, data se pak převádějí do 3D modelu. Odborníci si nasadí brýle a mohou se ve virtuální realitě projít místem nehody tak, jak ho zachytily drony – krátce po kolizi.“
Technologie a kultura ruku v ruce
Součástí týdne autonomní mobility na Expu bude i kulturní program. „Povedlo se nám domluvit spolupráci se Štefanem Margitou, který do technologického programu vnese i kulturní prvek,“ říká Vašta s úsměvem.
🎙️ Autonomní technologie v akci! Co všechno už se děje v Karlovarském kraji a jakou roli v tom hraje Krajská hospodářská...
Posted by Krajská hospodářská komora Karlovarského kraje on Friday, June 20, 2025
Formule z ČVUT i „Košovka“ pro chytrá města
Na Expu bude k vidění také autonomní elektrická formule z dílny týmu z ČVUT. „Používají velmi pokročilé technologie a pravidelně se umisťují na předních příčkách v mezinárodních soutěžích. Některé technologie pak nacházejí uplatnění i v běžných autech,“ říká hrdě v rozhovoru Petr Vašta.
Zcela jiný, ale neméně zajímavý je projekt Košovka. Jedná se o malý autonomní vůz určený k vysypávání odpadkových košů v pěších zónách. „Pohybuje se rychlostí čtyři kilometry za hodinu a dokáže následovat pracovníka. Cílem je ukázat autonomii v jednoduchém a bezpečném prostředí,“ vysvětlil Vašta.
EN: Every day, we open the doors of the Czech Pavilion with one wish: That everyone who steps inside feels truly...
Posted by Czechia at EXPO 2025 on Saturday, June 21, 2025
Minibus bez řidiče až po roce 2027
Ambiciózní vizí je tzv. nultá linka – autonomní minibus přepravující cestující v Karlovarském kraji. Realita? Zatím ve fázi příprav. „Všechny projekty závisí na budování infrastruktury, především datové a komunikační. Ta by měla být hotová do konce roku 2027,“ říká Vašta.
Zatím není ani potřebná legislativa: „V současné době nemůžeme tato vozidla provozovat v autonomním režimu v běžném provozu. Zkouší se na uzavřených tratích nebo speciálních polygonech,“ dodává garant sekce informačních a autonomních technologií Krajské hospodářské komory Karlovarského kraje.
Aby autonomní technologie mohly vůbec fungovat, je nezbytné pokrytí signálem – i v tzv. bílých místech, kde dnes lidé nemají ani mobilní signál. „Díky této infrastruktuře dojde v našem kraji i k vykrytí bílých míst. Je to jeden ze synergických efektů celého projektu,“ uzavírá Vašta.