Hasicí přístroj v autě? Dvě tragické nehody na Ústecku ukázaly na jejich důležitost

Tragická nehoda na Ústecku

Vyšetřování tragických nehod

Kriminalisté mají nové informace ke dvěma tragickým nehodám, které se v uplynulých týdnech odehrály v Ústeckém kraji. V jedné z nich už padlo i policejní obvinění.

Na hlavním tahu mezi Ústím nad Labem a Děčínem se minulý čtvrtek srazil naložený kamion s potravinami s dvěma auty. Po nehodě začal hořet. Prvotní informace o tom, že řidiči praskla pneumatika, v úterý policie vyloučila.

„Řidič nákladního automobilu se plně nevěnoval řízení vozidla a nereagoval včas na vozidlo, které před ním zastavilo a dávalo znamení o změně směru jízdy,“ sdělila mluvčí Krajského ředitelství Policie ČR Veronika Hyšplerová.

Na místě zemřela pracovnice Činoherního studia v Ústí nad Labem, další čtyři lidé se zranili. Obvinění řidiče prozatím nepadlo, aktuálně se čeká na znalecké posudky.

Druhá tragická nehoda se stala na silnici směrem z Klášterce nad Ohří do Karlových Varů na začátku prosince. Mladík v luxusním sportovním voze se srazil s protijedoucím autem. V něm jel 52letý řidič, který v hořícím voze zahynul.

„Jedna osoba utrpěla velmi vážná smrtelná zranění, kterým na místě podlehla,“ uvedl Prokop Voleník, mluvčí krajských záchranářů.

Jak televizi CNN Prima NEWS potvrdilo několik svědků, za nehodou stojí parta mladíků, kteří na silnici závodili. Vypadá to, že podobným směrem se ubírá i policie. „Bylo zahájeno trestní stíhání 22letého muže, který byl obviněn z trestného činu usmrcení z nedbalosti. Za jeho spáchání mu hrozí v případě uznání viny trest odnětí svobody v rozmezí jednoho roku až šesti let,“ sdělila Miroslava Glogovská, mluvčí Krajského ředitelství Policie ČR.

Měli by řidiči v autě vozit hasicí přístroj?

Mladý řidič je stíhaný na svobodě. Obě nehody, při kterých začala vozidla hořet, opět otevřely otázku, zda by řidiči neměli v autech vozit hasicí přístroje. „Není jistě na škodu hasicí přístroj v autě mít. Samozřejmě by měl odpovídat velikosti vozidla nebo jeho obsaditelnosti. Měl by být hned po ruce, a když už je v zavazadlovém prostoru, tak na takovém místě, abychom nemuseli vyložit celý náklad,“ popsal dopravní expert Jan Pechout.

Hasicí přístroje se podle odborníků vyplatí hlavně při menších nehodách, kdy auto ještě nehoří, ale valí se z něj kouř. „Hodně řidičů dělá chybu. Když se jim valí kouř zpod kapoty z motorového prostoru, otevřou ho. Jakmile se tam ale dostane kyslík, požár rychle pokračuje. Lepší by bylo pootevřít kapotu a nastříkat to štěrbinou,“ dodal Pechout.

K situaci se písemně vyjádřilo také ministerstvo dopravy. „Pro řidiče-laiky je doporučováno v případě požáru co nejdříve opustit vozidlo, případně pomoci s vyproštěním zaklíněných osob ve vozidle, a utéci do bezpečí. Hašení vozidel je poměrně sofistikovaná činnost pro profesionály. Na druhou stranu lze konstatovat, že pokud řidič chce, příruční hasicí přístroj v osobním autě vozit může.“

Hasicí přístroj u sebe jako povinnou výbavu musí podle mezinárodních předpisů vozit například řidiči autobusů.

Tagy:
nehoda hořící auto autonehoda havárie Karlovy Vary tragická nehoda Děčín Ústecký kraj Ústí nad Labem krimi zprávy Klášterec nad Ohří Ministerstvo dopravy České republiky Policie České republiky hasicí přístroj