reklama

Test: Dvoulitrová Toyota Supra je víc než zajímavou alternativou k šestiválci

Základní Supra? Ne tak docela. Pod kapotou má sice „jen“ 258 koní, v praxi je to ale žihadlo k pohledání, kterému velmi sekne limitovaný kit Fuji Speedway.
Zdroj: Michal Borský

Nevlastní sestra BMW Z4 není žádným chudým příbuzným, a to ani v základní čtyřválcové verzi. Zážitek z dvoulitru dokáže být v některých směrech intenzivnější než u špičkového šestiválce.

reklama

Řekněme si hned v úvodu, že prodané kusy aut charakteru a ceny Toyoty Supry se na našem trhu počítají v jednotkách. Na druhou stranu mají tato auta pro své výrobce nemalý prestižní význam spočívající jednoduše v tom, že firma dává na odiv to, že si může výrobu takového auta v dnešní uškrcené době dovolit. Toyota je v tomto směru asi vítězem mezi vítězi.

Když před pětadvaceti lety začínala s hybridním modelem Prius, všichni se podivnému aerodynamickému autu smáli, s přituhující emisní regulací jim ale úsměv na tvářích zamrzal. Dnes leží největšímu světovému automobilovému producentovi svět u nohou. Téměř každý jeho model koupíte jako hybrid, díky čemuž vykazuje portfolio jednotlivých typů jako celek velmi příznivé průměrné emise. Do nich se potom komfortně vejde nějaký ten výstřelek jako osmiválcový Land Cruiser, ostrý Yaris nebo třeba sportovní kupé GR Supra. Vyzkoušeli jsme její dvoulitrový základ.

/ fotografií

Vlastní charakter

Supra je, jak známo, plodem spolupráce japonského gigantu s německým BMW, které svůj produkt označuje tradiční zkratkou Z4. Také jméno Supra není žádným nováčkem – na trhu se poprvé objevila už v roce 1978 coby silnější derivát modelu Celica. Pod dlouhou kapotou tehdy dlel atmosférický šestiválec o objemu 2,8 litru a na zadní kola hnala jeho sílu pětistupňová manuální převodovka.

I nová generace Supry, která se na trhu objevila po dlouhé odmlce, nabízí ve vrcholné podobě zadní pohon a šestiválec. Jenže přeplňovaný a s výkonem 250 kW. Podobně jako konkurenční Mazda s menším a levnějším modelem MX-5 s jeho základní patnáctistovkou se však i Toyota rozhodla zákazníkům nabídnout slabší, ale o to lépe naladěnou verzi se zvláště puritánským chováním.

Řečí tiskových materiálů je čtyřválcová Supra díky menšímu motoru BMW o 100 kg lehčí než standardní šestiválcový model a nabídne optimální rozložení hmotnosti 50:50. V praxi to znamená, že na precizní sportovní jízdu by se měla hodit ještě více, než objektivně skvělá Supra s třílitrem. Opravdu?

Toyota GR Supra 2.0 vybavená paketem Fuji Speedway navenek prakticky identická s třílitrem.
Toyota GR Supra 2.0 vybavená paketem Fuji Speedway navenek prakticky identická s třílitrem.

Sobotní budíček

Opravdu! Dvoulitrový model dovybavený limitovaným paketem Fuji Speedway (už je vyprodaný) se sportovním adaptivním podvozkem, většími brzdami a 19" koly z třílitru je totiž jedním z těch nemnoha dnešních aut, kvůli kterým automobilovému milovníku stojí za to si v sobotu ráno přivstat a jet pilovat oblíbenou okresku.

Rozdíl oproti vrcholné verzi je znát v mnoha směrech. V prvé řadě motoru samozřejmě chybí nějakých 82 koní, což z levnější Supry dělá charakterově úplné jiné auto. Jiné v tomto případě ale rozhodně neznamená horší. Naopak, s dvoulitrem, který nabízí stále velmi citelných 258 koní, může být svým způsobem větší zábava než se šestiválcem, a to především na běžných silnicích – je jasné, že při ultimativním využití na okruhu s dlouhými rovinkami přijde třílitr vhod.

Ale nejsou koně jako koně. Zatímco ve třílitru představuje výkon 340 koní jakousi imaginární cifru, pod kterou si člověk představí tak maximálně to, že když se šlápne na plyn, opravdu to jede, ve dvoulitru je všech těch 258 vcelku dobře hmatatelných a hlavně použitelných. Pokud rádi mačkáte auto na doraz a hledáte jeho limity, s dvoulitrem motorizovanou Suprou si svého koníčka užijete jako s málo kterým jiným modelem.

Kolejové vozidlo

Prohánění kupé s menším motorem po okreskách je nekonečným příběhem o zkoušení jeho limitů, ke kterému vás svým přátelským leč velmi ryzím charakterem neustále ponouká. Ostych opravdu není namístě a schopnost jet s tímto autem opravdu rychle na zatáčkovité trati je svým způsobem opojnější než ohromení a respekt ze silného třílitru.

Po zkušenosti s nepovedenou manuální převodovkou ve čtyřválcovém BMW Z4 jsem byl moc rád za střelhbitý osmistupňový automat ZF, který dokáže potenciál menšího motoru skvěle využít. Potěšující rozhodně je, že elektronika vás nechá motor točit až do omezovače otáček (ano, a ještě by to jelo) a nesází vám tam kvalty, jak se jí zrovna zlíbí.

Že má slabší Supra neutuchající radost ze života podtrhuje výborně naladěný podvozek, o kterém už byla řeč. O metrák lehčí břemeno, které se veze při stejném rozložení hmotnosti, se blahodárně podepsalo na lehkonohém pocitu z jízdy, ale i řízení, které zde působí živěji. Ke strhnutí kupé do driftu potřebujete větší otáčky a rychlost, ale také pocit, že jízda dveřmi napřed není zadarmo, dodává dvoulitru na kouzlu vyzyvatele. Pokud jde o neutrální rychlou jízdu s čistou stopou, bude tento Japonec jen těžko hledat konkurenci.

Jestli by Supra ostatní sporťáky, ale i běžná auta mohla v něčem vyučovat, pak je to způsob, jakým dokáže její podvozek i s obutými devatenáctkami filtrovat nerovnosti vozovek. Tam, kde mnohý dražší konkurent nehezky v zatáčce odskočí, Supra jen tlumeně žuchne a dál srdnatě drží stopu.

Zvuk motoru je i bez sportovního výfuku vcelku uspokojivě sytý a pokud nespěcháte, umí být jízda velmi kultivovaná a příjemná. Praktické auto ale Supra rozhodně není a parkovat s ní k chodníku... No, raději ne. Spotřeba dvoulitrového motoru se dá každopádně udržet pod hranicí devíti litrů, což na tento druh auta není vůbec špatné.

Interiér Supry BMW nezapře. Červené dekory patří do limitované edice.
Interiér Supry BMW nezapře. Červené dekory patří do limitované edice.

O displejích to není

Co vás čeká uvnitř? No, popravdě řečeno nic moc originálního. Představte si klasický pokojíček vozů BMW a k němu pár více či méně umně domontovaných serepetiček japonské provenience. Ven z auta není téměř vidět a kufr, do kterého se jen obtížně leze, věru moc prostoru neskýtá. Zaujal mě ale stálý otvor ze zavazadlového prostoru do kabiny. Je to při nehodě opravdu bezpečné? Posezení je ale uvnitř příjemné, byť trochu stísněné, a člověk uvyklý bavoráku najde víceméně vše na svém místě.

Nechybí sportovní sedačky čalouněné alcantarou, zvuková soustava se čtyřmi reproduktory a 8,8palcový displej zábavně-informačního systému. O bezpečnost pasažérů i kolemjdoucích se kromě hromady airbagů starají různí asistenti. Ve městě oceníte detekci chodce a cyklisty s funkcí automatického zabrždění. Během delšího přesunu se Supra dokáže sama udržet v pruhu s pomocí aktivního zatáčení, na palubě pracuje i inteligentní asistent rychlosti a neujde vám žádné omezení či zákaz díky čtení značek. A to je asi tak všechno.

Závěr

Se základní cenou 1 250 000 Kč slabší GR Supra rozhodně neaspiruje na titul lidový sporťák. Komu tedy padne nejlépe? Problémem lidí, kteří na nepraktická auta s cenou nad milion mají, je určitý velikášský komplex ve stylu „když už, tak už“. Zkrátka proč si kupovat základní verzi, když můžu mít silnější? Pravda, za dost citelný příplatek 550 000 Kč. Všechny ale mohu ubezpečit, že přehlížet dvoulitrovou Supru jen kvůli čtyřválci by byla kardinální chyba – svým způsobem jde skutečně o dokonalé auto, které bez rozdílů potěší všechny, kteří rádi řídí a řídit umí.

Tagy: auto test výkon BMW Z4 Toyota GR Supra Toyota GR Supra 2.0
reklama
reklama

Další hlavní zprávy

360°

Poslanec Nacher: Vzdělání nevykompenzujeme penězi, pojďme se bavit o letních školách

Poslanec Nacher: Vzdělání nevykompenzujeme penězi, pojďme se bavit o letních školách

Ve sporu premiéra Andreje Babiše (ANO) s ministrem školství Robertem Plagou (za ANO) o úředních maturitách se poslanec Patrik Nacher (za ANO) nestaví ani na jednu stranu. V pořadu 360° Pavlíny Wolfové na CNN Prima NEWS však uvedl, že resort školství neprokazuje v otázce návratu žáků do škol dostatek předvídavosti. „Vzdělání se vykompenzovat penězi nedá, pojďme se bavit o formách letních škol,“ uvedl.

360°

Kubek hejtmanům: Zatlačte na vládu, jinak se budeme v pandemii plácat do léta

Kubek hejtmanům: Zatlačte na vládu, jinak se budeme v pandemii plácat do léta

Hejtmani by měli zatlačit na vládu, aby přijala efektivní opatření mířící mimo jiné na otevřené továrny a velké firmy. Jinak hrozí, že se Česko bude v epidemii soužit klidně až do léta. V pořadu 360° Pavlíny Wolfové to prohlásil prezident České lékařské komory Milan Kubek. „Povolíme demonstrace arogantních ignorantů, kteří na sebe plivou na náměstí, a přitom nezavřeme podniky. Neměli jsme vůbec rozvolňovat,“ řekl také.

Rozhovor

Světlo na konci covidového tunelu existuje. Akorát strojvůdce je šílený, říká lékařka

Světlo na konci covidového tunelu existuje. Akorát strojvůdce je šílený, říká lékařka

Světlo na konci tunelu sice existuje, ale český tunel k němu vede oklikami s nejrůznějšími překážkami a strojvedoucí je šílený. V rozhovoru pro CNN Prima NEWS to řekla Darina, lékařka z nemocnice ve větším městě, která si přála zůstat v anonymitě. Svou vinu za současnou situaci podle ní nesou také hygienické stanice. Popsala zářijové školení, na kterém hygienici nabádali praktické lékaře, aby neposílali lidi na testy. Uvedla také, jak zkomplikovalo očkování otevření systému pro praktické lékaře.

Není myška jako myška. Některá zvířata se ve zverimexech prodávat nesmí, jiná ano
reklama
reklama
O pacienty ať se stará primář Volný, my si bereme volno, zlobí se zdravotníci

Zdravotnictví

Domácí zpravodajství

Zasloužené odměny za boj s covidem. Dostanou je zdravotníci i sociální pracovníci
Další neshody ve vládě: Plaga nesouhlasí s Babišovým návrhem na úřední maturity
Další články
reklama
reklama