E-shopy, logistika i výroba před Vánoci shánějí zaměstnance i brigádníky. Míst jsou tisíce

Doručení nákupu

E-shopy loví brigádníky

Zatímco řada firem je nucena kvůli koronavirovým restrikcím propouštět, jsou odvětví, která zoufale hledají pracovníky. Třeba internetové obchody a rozvážkové služby. Před Vánoci shánějí stálé zaměstnance i brigádníky. „Pokud někdo bude potřebovat před Vánoci naskočit do práce, tak možnosti jsou,“ uvedl ředitel jedné z personálních agentur. Šéf Košíku predikuje před Vánoci 30% nárůst počtu zaměstnanců.

„Kromě zmiňované logistiky je to především výroba. A v té výrobě se jedná jak o nekvalifikované, tak o kvalifikované manuální profese. Jsou to jak operátoři na linku, tak svářeči, obráběči a obdobné profese,“ uvedl k poptávce na pracovním trhu ředitel personální agentury Quanta Tomáš Surka v pořadu Nový den CNN Prima NEWS.

Meziroční nárůst počtu zaměstnanců v rozvážkových službách a v e-shopech podle Surky není až tak velký, jak by se mohlo zdát. „Budeme se bavit o vyšších jednotkách procent. Nicméně ten velký rozdíl je způsoben také tím, že v dnešní době na českém trhu chybí poměrně velké množství zahraničních pracovníků, kteří při první vlně ze strachu, případně, že ztratili zaměstnání, odjeli pryč. A návrat je samozřejmě pozvolný. Pracovních míst není o tolik víc, ale je podstatně méně lidí, kteří by o tu práci měli zájem.“

Naskočit do práce se dá víceméně okamžitě

V rozhovoru došlo také na požadovanou kvalifikaci pracovníků. „Když se bavíme o masové poptávce po lidech, to znamená nekvalifikovaná práce do výroby nebo práce do skladů logistiky, tak tam z velké většiny kvalifikace není potřeba žádná,“ vysvětlil.

„Naskočit do té práce se dá víceméně okamžitě. Firmy spíše hledají lidi, kteří budou spolehliví a skutečně na ty směny, které si napíšou, přijdou,“ uvedl Surka s tím, že by byli schopni obsadit do konce roku tisíce míst, pokud by byl dostatečný zájem, a co se týká celkového počtu na trhu ČR, tak tam se jedná o vyšší stovky. „Pokud někdo bude potřebovat před Vánoci naskočit do práce, tak možnosti jsou,“ uvedl v závěru.

Čím dál víc zákazníků bude využívat on-line nákup

K situaci v odvětví e-shopů a on-line nakupování se vyjádřil také Tomáš Jeřábek, ředitel služby Košík.

„Musíme dělat spoustu technologických změn a úprav v rámci našich procesů, protože náš průměrný nákup oproti běžným internetovým obchodům je výrazně větší. Obsahuje v průměru třicet různých položek… Co se týká zaměstnanců, tak ve vánoční sezóně očekáváme nárůst zhruba o třicet procent,“ uvedl pro CNN Prima NEWS.

„Letos čím dál tím víc zákazníků bude potřebovat využít bezpečného nákupu. Bude část zákazníků, kteří jsou v karanténě, část zákazníků, kteří upřednostňují bezpečný nákup, ať už bezkontaktní, nebo nákup, kdy nemusí do obchodu, takže my očekáváme, že ta poptávka po vánočních nákupech bude o desítky procent vyšší,“ predikuje Jeřábek.

První koronavirová vlna byla podle něj spíš panika. „To byl boj o přežití, takže spousta zákazníků se předzásobila, aby přežili. Nákupy byly obrovské. Náš největší nákup měl tři čtvrtě tuny, takže myslím, že chování zákazníků bylo velmi iracionální. Nebo v tu dobu pochopitelné, ale z našeho pohledu trošku iracionální. Dnes už nákupy probíhají standardně. Zvyšuje se frekvence tím, že mnoho zákazníků je na home officech nebo zkrátka fungují doma,“ dodal Jeřábek.

Tagy: