Od roku 2030 budeme v Evropě prodávat pouze čisté elektromobily. Šéfka Peugeotu Linda Jacksonová v rozhovoru pro CNN Prima NEWS nastínila budoucnost francouzské automobilky s tím, že cokoliv jiného než uspět jako výrobce elektromobilů, je chiméra. Zmínila se i o připravovaných novinkách a vizi pro nadcházející léta.
Značka Peugeot prodávala ještě před pár lety přes 70 % aut s naftovými motory, dnes jsou uměle zatlačovány do pozadí. Jak se s takovým revolučním přerodem sžíváte?
Nebudeme si lhát do kapsy, do dieselových motorů už neinvestujeme. Jejich éra se chýlí ke konci a kdo říká, že ne, nežije v realitě. Dali jsme do elektromobility třicet miliard eur a přibývají další, cesta zpět minimálně v Evropě neexistuje, ať už bude norma Euro 7 vypadat jakkoli a bude přijata v kterémkoli roce. Peugeot bude mít za dva roky u všech modelů alespoň jednu elektrifikovanou verzi a od roku 2030 plánujeme v Evropě prodávat pouze čisté elektromobily. Soustředíme se prostě na to, abychom uspěli jako výrobce elektrických aut, cokoliv jiného je nereálná chiméra.
ČTĚTE TAKÉ: Vodík je budoucností dopravy. Ředitel české Toyoty popsal výhody nové technologie
TEST: Peugeot 408 je neobvyklý karosářský hybrid, kterému stačí malý motor
O kolik to bývalo snazší, když variant automobilů na trhu bývalo méně. Pro manažery sedany, pro rodinu kombík, na chatu pick-up, na stavbu dodávka – aktuálně se v tom občas člověk až ztrácí a popravdě pod pojmem crossover jsem si rozhodně nepředstavoval něco tak specifického, jako je Peugeot 408. I když vlastně proč ne.
Některé jiné automobilky nicméně mluví i o jiných nízkoemisních nebo bezemisních alternativách elektromobility. Proč mezi ně koncern Stellantis (značky Alfa Romeo, Citroën, Fiat, Jeep, Lancia, Opel, Peugeot, pozn. red.) nepatří?
To, co říkáte, není tak úplně pravda. Budoucnost spatřujeme také ve vodíku, ale výhradně u lehkých nákladních automobilů, které nicméně tvoří asi pětinu našeho evropského portfolia a prodávají se i v Severní Americe pod značkou RAM. Na trzích Latinské Ameriky zase studujeme možnosti syntetických paliv, ještě dost dlouhou dobu tam budou alternativou či spíše v převaze k elektromobilitě biopaliva. Přechodovou fázi mezi spalovacími motory a čistými elektromobily představují hybridy včetně mild a plug-in verzí, u kterých už ale v mnoha evropských zemích vládní pobídky končí. Hlavním evropským pohonem budoucnosti je proto jednoznačně elektřina.
Linda Jacksonová
Než převzala rodačka z britského Coventry otěže automobilky Peugeot, řídila mezi roky 2014 a 2020 jinou francouzskou značku – Citroën. Od roku 2021 pak přešla lidově řečeno o dům dál a ujala se další značky patřící pod křídla koncernu Stellantis, tedy Peugeotu.
Během života dosáhla na několik ocenění, mezi nejcennější jistě patří titul pro nejvlivnější ženu v autoprůmyslu.
Subtilní Angličanka má sice přeplněný minutovník, v rámci inspekční cesty po zemích střední a východní Evropy si nicméně v Praze udělala čas i na setkání s vybranými novináři a téměř dvě hodiny na žižkovském vysílači trpělivě odpovídala na všechno možné. Řeč se ale pochopitelně točila kolem přechodu na elektromobilitu a Euru 7.
Hodně se dnes mluví o nastupující velké konkurenci čínských značek aut – zejména pokud jde o elektromobily. Jak se na ni díváte z pohledu jednoho z šéfů globálního koncernu?
Obecně mám k většině konkurentů velký respekt, ať už jsou odkudkoliv. Ale nebojím se jich. Například americká Tesla v poslední době razantním způsobem zlevnila a rozbořila už tak dost nevýrazné hranice v automobilovém průmyslu. Myslím to tak, že se tvářila jako výrobce prémiových aut, ale současnou cenovou politikou konkuruje mainstreamu, kterým třeba v otázce dílenského zpracování a spolehlivosti vždy byla.
Progres čínských automobilek je každopádně úctyhodný. Navštívila jsem šanghajský autosalon v roce 2019 a tenkrát jsem tam viděla jen několik málo značek, které by mohly konkurovat evropským výrobcům. Když jsem tam byla letos, vystavovaly tam desítky automobilek vyrábějících výborné elektromobily. A většina z nich se bude chtít prosadit v Evropě. Mám k nim respekt, ale nemyslím si, že bychom se jako Peugeot a Stellantis měli bát. Klíčové pro úspěch a cenovou konkurenceschopnost bude snížit závislost na Číně v dodávkách komponentů a surovin pro výrobu elektromobilů. I proto plánujeme v nejbližší době stavět v Evropě „gigafactories“, tedy velké továrny na výrobu akumulátorů.
Peugeotu se v minulosti přezdívalo francouzský Mercedes a stejně jako Citroën nebo Renault míval svoji typickou skupinu zákazníků. Nebojíte se, že se vlivem extrémní unifikace a globalizace výroby osobitost značky trochu vytrácí?
Jen koncern Stellantis sdružuje spoustu značek. Každá z nich si v rámci dlouhodobé strategie měla před časem vybrat jediné slovo, které by ji charakterizovalo. Například u Jeepu to byla „svoboda“. Peugeot charakterizuje výraz „allure" (volně přeloženo z francouzštiny jako „magnetismus“, „charisma“ nebo „síla atraktivity“, pozn. red.).
Máme tři hodnoty, které tento základní směr podporují a prolínají se nejen u všech nových produktů, ale i třeba v marketingu. Nové peugeoty v prvé řadě charakterizují velmi nápadně ostré designové křivky, siluety kočičích šelem. Další hodnotou jsou emoce z řízení auta, které lze v peugeotech zažívat – prozradím třeba to, že naše vozy už nebudou mít klasické kulaté volanty.
Poslední hodnotou je „excellence“, která vyjadřuje kvalitu materiálů, zpracování, ale také úspornost našich aut nebo spokojenost zákazníků. A je tady i propojení s aktivitami, které sponzorujeme. Naše vozy se například účastní vytrvalostních závodů 24 hodin v Le Mans. A technologie vyvíjené pro závodní speciály nacházejí místo i v sériových autech. Jsme sice připraveni na éru autonomních aut, která nebudou potřebovat řidiče, ale zároveň necháme i nadále šoférům možnost svůj vůz ovládat.
Konec spalovacích motorů? Je jasné, že Češi na změny zareagují po svém, tvrdí expert
Na omezení spalovacích motorů se připravují automobilky i samotní Češi. Výrobci jsou se změnami smíření, národ je rozdělený. Například proto, že se kvůli zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory zvedne cena za osobní dopravu.
Mluvila jste o stírání hranic mezi prémiovými a mainstremovými značkami. Kam patří Peugeot?
Řadíme se mezi horní mainstream. To znamená, že chceme vyrábět auta pro velké množství lidí, ale nechceme toho za každou cenu dosahovat díky nízkým cenám. Zákazníky se pokoušíme zaujmout něčím navíc ve smyslu technologií i designu.
Bude se to týkat budoucích elektromobilů?
Ano. Něco jako Citroën AMI se v Peugeotu vyrábět nechystáme. Naše nejlevnější elektromobily budou mít velikost minimálně aktuálního Peugeotu e-208. Pokud ale jde o cenově dostupnou mobilitu, nezapomeňte, že se pod značkou Peugeot vyrábějí i elektrická kola a skútry.
Myslíte si, že stále existuje něco jako typicky ženská auta?
Ne, určitě ne. Ale určitě existuje rozdíl ve způsobu, jakým auta ženy a muži hodnotí. U peugeotů mě na jednu stranu baví řízení, na druhou stranu, když sednu do auta, tak na rozdíl od mých mužských kolegů vždycky nejdříve hledám, kam bych odložila věci, které mám u sebe, abych měla dost prostoru pro dětské sedačky nebo, protože jsem malá, abych měla dostatečně vysoko sedadlo řidiče, a tím pádem dobrý výhled z auta.