Jeden z nejrespektovanějších českých herců dostal od automobilky Škoda Auto za úkol přiblížit elektromobilitu veřejnosti. Mladoboleslavská firma sází na Vetchého vysoký morální kredit a společenskou odpovědnost, které mají podepřít novou osvětovou kampaň o výhodách aut na elektřinu. Některá tvrzení uvedená v pilotním videu by však neinformovaného diváka mohla mystifikovat.
Škoda v rámci marketingové podpory svého elektrického výrobního programu už natočila několik osvětových šotů se známými osobnostmi. V minulosti se tvářemi kampaně stali například moderátoři Leoš Mareš nebo Aleš Zbořil. Teď ovšem v Mladé Boleslavi vytáhli mnohem silnější kalibr jménem Ondřej Vetchý. Dnes už legendární hrdina filmů Sestřičky, S čerty nejsou žerty nebo Tmavomodrý svět vysvětluje výhody elektromobilů a snaží se přitáhnout zákazníky k nastupujícímu druhu individuální mobility.
Jedinečná šance?
„Lidstvu se nabízí několik možností, jak planetě ulevit. Elektromobilita je jednou z nich a vnímejme ji jako záblesk naděje pro naši budoucnost. Žijeme v době velkých změn. Ne na všechny lze bez pomoci najít odpověď, na elektromobilitu ale již dnes odpovědi existují. Je pro mě naprosto určující, že je elektromobilita součástí snižování emisí v dopravě. Bezprostřední budoucnost mobility je zkrátka elektrická,“ říká Ondřej Vetchý v kampani, která odstartovala tento týden.
K TÉMATU: KOMENTÁŘ: EU zacpala lidem ústa syntetickými palivy. Vlk se nažral, koza ale celá nezůstane
Propojení s Ondřejem Vetchým je součástí širší komunikační strategie automobilky, která navazuje na nedávno představenou změnu firemní identity. Designový jazyk, grafické prvky i celá firemní identita symbolizují ekologii, udržitelnost, elektromobilitu a digitalizaci. „Ondřej je silnou a charismatickou osobností s pevnými hodnotami, pro které dokáže inspirovat a nadchnout své fanoušky a veřejnost. Sdílíme podobné hodnoty, proto nám společné spojení pro prosazování elektromobilní budoucnosti dává perfektní smysl. I my chceme naše zákazníky inspirovat – k objevování a větší odvaze vydat se nevšedními cestami vstříc novým zážitkům,“ říká Libor Šedivák, vedoucí marketingu českého zastoupení Škoda Auto.
Největší vesmírná loď historie zůstala na Zemi. Start Starship byl na poslední chvíli odvolán
Letecké úřady ve Spojených státech schválily k provozu dosud největší vesmírnou loď v historii – Starship z dílny společnosti SpaceX. Už v pondělí měl stroj poprvé letět kolem Země, start byl ale na poslední chvíli odložen. Klíčovou roli má ale raketa sehrát především při kosmických expedicích na Měsíc nebo Mars.
Neplést jablka s hruškami
„V současnosti u nás existuje už přes 3 500 veřejných dobíjecích bodů, kde si můžete své auto nabít. A do roku 2025 by jich mělo být 11 tisíc, což je jen pro vaši představu skoro o sedm tisíc víc, než kolik je v Česku v současné době benzinových stanic,“ vyvrací herec v pětiminutovém šotu potenciální obavy z toho, že elektromobily není kde nabíjet.
Ďábel se však skrývá v detailu a zde konkrétně v tom, že Ondřej Vetchý nesrovnává nabíjecí a čerpací stanice, nýbrž nabíjecí body a čerpací stanice. A takový nabíjecí bod, to je jako tankovací pistole u běžné „pumpy“. Je jasné, že součet tankovacích pistolí na benzin či naftu by mnohonásobně převýšil počet nabíjecích bodů.
Další drobnost: Jedenáct tisíc dobíjecích bodů je fajn, není ale nabíječka jako nabíječka. Zatímco u klasických čerpacích stanic může řidič počítat s plus minus stejnou rychlostí tankování paliva, dobíjecí body se co do rychlosti nabíjení často hodně liší. Ty nejrychlejší dokážou nabít výkonný elektromobil za půl hodiny, jenže většina veřejných dobíjecích bodů je a bude o výkonu do 22 kW. Jde o pomalejší dobíjení střídavým proudem a takové nabíjení trvá podstatně, až několikanásobně, déle.
Nelze ale nezmínit, že Ondřej Vetchý mluví o veřejných nabíjecích bodech, zatímco velkým bonusem elektromobility je, že majitelé elektrických aut mohou pro dobíjení běžně využívat i domácí nabíjení (pokud mají garážové stání nebo rodinný dům), takže možností dobíjet bude reálně o dost více než oněch 11 tisíc bodů.