Ostatní: 07_ENYAQ_iV_Arctic_Silver
Konec elektromobilů pro bohaté? Vypadá to, že se dočkáme už za pár let. Minimálně to tvrdí americká studie společnosti BloombergNEF. Už v roce 2027 podle ní budou auta do zásuvky levnější než ta se spalovacími motory. K poklesu ceny přispějí hlavně snížené náklady na výrobu a dostupnější baterie.
Auta na elektrický pohon se postupně snaží zbavit svých nevýhod. Nejnovější generace vozů už slibují dlouhé dojezdy nad 400 a někdy i 500 kilometrů či velmi rychlé nabíjení v řádech desítek minut. Stále ale platí, že elektromobily jsou zatím výsadou pouze bohatých řidičů. Například první české SUV do zásuvky Škoda Enyaq iV vyjde v základní výbavě na 1 072 900 korun. V některých zemích pomáhají daňové výhody, v Česku ale zatím ne.
Vysoká cena elektromobilů by však brzy mohla být minulostí. Tvrdí to studie společnosti BloombergNEF, kterou zveřejnil deník The Guardian. Ta říká, že právě v případě velkých SUV, jakým je i Škoda Enyaq iV, klesnou výrobní náklady na úroveň aut se spalovacími motory v roce 2026, tedy za pět let. A v roce 2027 by už dokonce elektromobily měly být levnější.
Levnější baterie? Levnější auto
Podle společnosti BloombergNEF za to elektrická auta budou vděčit klesajícím nákladům na výrobu baterií pro elektromobily. Navíc velcí výrobci už investovali miliardy do nových továren a plánují masivní rozšíření produkce bateriových aut. A čím více vozů se v této kategorii vyrobí, tím nižší budou náklady. A odrazí se to samozřejmě i na koncové ceně.
Domácí Škoda Enyaq iV je dnes autem pro milionáře. V některých zemích se na ni ale vztahují i štědré dotace, a to je pak dostupnější. Zdroj: Škoda Auto
Domácí Škoda Enyaq iV je dnes autem pro milionáře. V některých zemích se na ni ale vztahují i štědré dotace, a to je pak dostupnější. Zdroj: Škoda Auto
Belgická nezisková organizace Transport & Environment před časem představila vlastní studii, která potvrzuje výsledky americké práce. Podle evropských dat by ceny baterií měly mezi lety 2020 až 2030 klesnout o 58 procent, a to až na 58 dolarů za kWh. Už loni se podařilo čínskému výrobci autobusů dosáhnout 100 dolarů za kWh, celosvětový průměr ale činil 137 dolarů za kWh. I to je velmi dobrá hodnota, když vezmeme v potaz, že ještě v roce 2010 stály baterie 1 100 dolarů za kWh.
Podle studie činí nyní průměrná cena středně velkého elektromobilu na evropském trhu 28 914 eur, tedy asi 736 tisíc korun. To středně velký automobil se spalovacím motorem vyjde v průměru na 18 600 eur, což je v přepočtu 473 tisíc korun. Elektrické auto je tak o 55,6 procenta dražší. Předpověď ve zveřejněné studii nicméně odhaduje, že za pět let budou obě auta v průměru stát stejných 19 tisíc eur (483 550 Kč). Jde o ceny před zdaněním.
Citelný rozdíl v roce 2030
Pokud rychlost zlevňování zůstane stejná, bude to znamenat, že už v roce 2027 vyjde elektrické auto levněji než to se spalovacím motorem. BloombergNEF předpovídá zásadní rozdíl pro rok 2030, kdy vůz konzumující benzín nebo naftu vyjde v průměru na 19 900 eur (506 455 korun) a elektromobil na 16 300 eur (414 835 korun). Bude tedy o 18 procent levnější. Ceny jsou opět udávané bez daně.
Podle organizace Transport & Environment stojí za rozpohybováním prodejů elektromobilů právě silný tlak Evropské unie na snižování emisí. „S využitím správných nařízení se může podařit, že v roce 2035 už budou nové osobní i užitkové automobily plně elektrické, a to nejen v západní, ale i jižní či východní Evropě. Nebude pak nutné, aby se nadále prodávaly vozy se spalovacími motory,“ řekla listu The Guardian Julia Poliscanovová z organizace Transport & Environment.