Většina vyspělých zemí uvažuje nad novými způsoby, jak snížit emise ze silniční dopravy. Ve stále více zemích se zavádějí opatření směřující ke snížení maximální povolené rychlosti na dálnici i mimo ni. Ale jen pro auta se spalovacím motorem.
Dotace na cenové zvýhodnění, parkování zdarma nebo jízda ve vyhrazeném pruhu. To je jen pár bonusů, které už elektromobily v některých zemích či městech mají. Jinde jdou ovšem ještě dál a chtějí u elektromobilů zvýšit maximální povolenou rychlost, respektive ji více omezovat u spalovacích aut. Nejde přitom jen o bláznivou myšlenku osamoceného ekologického aktivisty, v sousedním Rakousku mohou jezdit majitelé elektromobilů rychleji než ostatní už dnes.
Zvýhodnění i omezení pro všechny
Rakouská vláda přijala už v roce 2018 zákon o kontrole emisí vypouštěných do ovzduší, v rámci kterého snížila maximální rychlost na vybraných úsecích dálnic (zónách IG-L) ze 130 km/h na 100 km/h. Výjimku v těchto oblastech však mají elektromobily, které mohou nadále využívat klasický limit 130 km/h. V zákoně bylo ale také přesně definováno, jak má vypadat registrační značka pro elektromobil nebo vozidlo poháněné vodíkem. Což ne vždy splňovali řidiči ze zahraničí.
Proto se tento přístup okolním zemím nelíbil. Například německý autoklub ADAC zajistil právní služby pro svého člena, který jel v IG-L zóně se svou Teslou stejně rychle jako zvýhodněný elektromobil s rakouskou registrační značkou. Případ se dostal až k Evropské komisi, která toto opatření zrušila jako diskriminační, a zahraniční elektromobilisté tedy nově mohou jezdit v daných úsecích stejně rychle jako domácí elektroauta.
To je ona. V Rakousku už se sice v ochranných dálničních zónách IG-L nediskriminují elektromobilisté z jiných zemí, řidiči spalovacích aut však ano. Zdroj: ADAC
To je ona. V Rakousku už se sice v ochranných dálničních zónách IG-L nediskriminují elektromobilisté z jiných zemí, řidiči spalovacích aut však ano. Zdroj: ADAC
Opravdu méně škodlivé?
Rakouská vláda argumentuje, že jednak u elektromobilů ani ve vyšších rychlostech nehrozí, že by produkovaly během své jízdy jakékoliv emise, a dále pak nejsou při jízdě tak hlasité. Toto zvýhodnění tedy podle Rakušanů nemá jen podpořit prodej elektromobilů, ale má i praktické důvody.
Rychlá jízda v elektromobilu ale snižuje jeho dojezd a škodí teoreticky sekundárně i životnímu prostředí více než běžné spalovací automobily. Pokud má totiž elektromobil na dálnici poloviční dojezd, musí nezbytně vyhledat nabíjecí stanici dříve. V takovém případě nelze zapomínat na skutečnost, že elektrická energie ze sítě může pocházet z elektráren na fosilní palivo, které mají výrazně negativní vliv na životní prostředí.
Podobnou iniciativu jako v Rakousku rozvíjejí i v britském Walesu, kde byla maximální rychlost automobilů omezena na 50 mil za hodinu (80 km/h). Na pěti místech v zemi mohou řidiči dostat už od začátku října za překročení této rychlosti pokutu. Velšská vláda se tímto způsobem podle serveru BBC snaží o další zlepšení stavu ovzduší. Je tedy nasnadě, že elektromobilů se tvrdé opatření netýká.