Facebook vs. Austrálie (Zdroj: CNN Prima NEWS)
Facebook ve středu oznámil, že na své platformě dále neumožňuje prohlížení nebo sdílení článků z domácích ani zahraničních médií v Austrálii. Jedná se o reakci na navrhovanou legislativu v zemi, která by přinutila technologické platformy platit vydavatelům zpráv za užívání jejich obsahu, informoval web CNN.
„Něco podobného už zkoušeli ve Španělsku, kde byl hlavním terčem jenom Google,“ začíná své vysvětlení celé problematiky pro CNN Prima NEWS publicista Marián Kechlibar. „Základ sporu je všude ve světě stejný. Google a Facebook získali obrovský podíl na on-line reklamním trhu. V Austrálii je to 81 procent. Zpravodajským firmám, mezi kterými je například i konglomerát News Corp, pak nejde prodávat placená reklama.“
Ani českým šéfredaktorům se podle Kechlibara stávající pozice Facebooku a Googlu na on-line trhu nelíbí. „Nemožnost získávat inzerenty jim podvázala příjmy a obě strany se navzájem obviňují. Novináři říkají, že produkují obsah, který může být vzhledem k odměnám reportérům za kvalitní reportáž velmi drahý. Facebook na něj odkáže zdarma a při té příležitosti prodá reklamu, takže de facto zdarma vydělá na cizí práci,“ popisuje.
Velké firmy se ale ohrazují tím, že právě díky nim mají weby konzumenty, tedy čtenáře nebo diváky. Jenomže šéfredaktoři zase argumentují, že neplatící čtenáři nebo diváci jim jenom vytěžují servery. „V Austrálii mají tradiční média dobrý vztah se současnou vládou a rozhodla se, že určité firmy budou muset za odkazování na některé zpravodajské weby platit,“ říká Kechlibar.
„Tentokrát Google spolupracuje, na rozdíl od situace ve Španělsku v roce 2014, kdy vypnul Google News, a uzavírá s firmami smlouvy, i když na nižší částky, než si představovaly. Facebook ale – dá se říct – unfriendl Austrálii a začal potlačovat australským uživatelům zprávy. A jelikož je jejich filtr hrubý, svezly se s tím i státní organizace,“ uzavírá Kechlibar.
Cesta dohody a cesta odporu
„To, co navrhovaný zákon představený v Austrálii neuznává, je fundamentální povaha vztahu mezi naší platformou a vydavateli,“ uvedl viceprezident Facebooku pro zpravodajské partnerství Campbell Brown.
„Navzdory tomu, co někteří naznačují, Facebook nekrade zpravodajský obsah. Vydavatelé se rozhodli sdílet své příběhy na Facebooku,“ dodal Brown s tím, že doufá, že v budoucnu budou moci pro lidi v Austrálii znovu zahrnout zprávy.
Během lednového slyšení v australském senátu Facebook naznačil, že by mohl v zemi blokovat obsah, pokud návrh zákona vejde v platnost. Na stejném jednání Google pohrozil, že by mohl v Austrálii vypnout svůj vyhledávač. Před středečním oznámením Facebooku nicméně Google naznačil, že směřuje opačným směrem – místo aby opustil Austrálii, se zdá, že prohlubuje své vztahy s tamními vydavateli.
Ilustrační fotografie: Logo sociální sítě Facebook Zdroj: AP
Facebook si v Austrálii poškodí reputaci
„Facebook se zachoval nesprávně. Jeho kroky byly zbytečné, byly rázné a poškodí jeho reputaci zde v Austrálii,“ zkritizoval technologickou firmu na tiskové konferenci tamní ministr financí Josh Frydenberg.
S kritikou přišel i tamní premiér Scott Morrison, který poukázal na to, že se krok dotkl „základních informací o zdravotních a pohotovostních službách“, kterým bylo zabráněno ve sdílení příspěvků na stránkách. Některé z těchto stránek však již měly být obnoveny a podle Facebooku se mělo jednat o chybu.
„Tato opatření pouze potvrzují obavy, které vyjadřuje stále více zemí kvůli chování Big Tech společností, jež si myslí, že jsou větší než vlády a že by se na ně pravidla vztahovat neměla,“ napsal Morrison v příspěvku na svém Facebooku. „Možná mění svět, ale to neznamená, že ho řídí,“ dodal.