Společnost Facebook začíná na vlastní sociální síti k obsahu některých ruských, čínských a dalších médií připojovat upozornění, že dané redakce jsou částečně nebo zcela kontrolované státem. Na firemním webu to oznámil šéf bezpečnostního oddělení Facebooku Nathaniel Gleicher.
Označení se ale ihned neobjevilo u příspěvků vybraných médií na domovských stránkách uživatelů, to se prý začne dít až v následujících dnech a pouze v USA.
Nový prvek byl v momentě spuštění zapracovaný pouze do tzv. knihovny reklam a na facebookové stránky jednotlivých organizací. Podle agentury AP se změna týkala asi 200 stránek včetně těch patřících ruskému webu Sputnik, čínské zpravodajské agentuře Nová Čína a íránské Press TV.
Například na stránce ruské televize Russia Today (RT) se čeští uživatelé v okénku „Transparentnost stránek“ dočtou, že tato ruskou vládou financovaná stanice patří mezi „státem kontrolovaná média v zemi Rusko“. Podrobnější popisek pak uvádí: „Tento vydavatel zcela nebo částečně podléhá editační kontrole státu. Je to určeno celou řadou faktorů, zejména financováním, strukturou a novinářskými standardy.“
Podle Gleichera by uživatelé měli mít přehled o tom, zda zprávy, které se jim zobrazují, pocházejí od média, které „může být pod vlivem vlády“. Facebook prý opatření připravoval ve spolupráci s desítkami expertů na média, jejich regulaci, či lidská práva. Rozhodnutí o zahrnutí určité organizace mezi státem kontrolované vydavatele pak vychází nejen z analýzy ekonomického pozadí, ale také z informací o vedení dané redakce, jejím deklarovaném poslání či edičních zásadách.
„Jestliže dojdeme k závěru, že existuje dostatek ochranných mechanismů pro zajištění editační nezávislosti, označení nepoužijeme,“ napsal Gleicher.
Twitter a YouTube versus státní příspěvky
Popisky o státní kontrole nebyly aplikovány do proudu „vybraných příspěvků“, který je hlavním způsobem konzumace obsahu na Facebooku, a není jasné, kdy se tak stane u neamerických uživatelů. „V USA se označení začne zobrazovat v následujícím týdnu,“ avizoval Gleicher.
Facebook zároveň plánuje vyznačovat placená sdělení zadaná médii považovanými za státem ovládaná. V USA pak reklamy od těchto organizací v souvislosti s blížícími se volbami zcela zakáže, ačkoli připouští, že „státem kontrolovaná média zřídkakdy cílí reklamy na USA“.
Podobné kroky učinily v poslední době i jiné sociální sítě, připomněla televize CNN. YouTube začal obsah pocházející od státních médií označovat už v roce 2018. Twitter minulé léto přestal přijímat reklamy od státem kontrolovaných zpravodajských organizací, jejich běžné příspěvky ale zatím neopatřuje speciálním upozorněním.