Green Deal jako příležitost? Petr Vlček ze společnosti NYMWAG o budoucnosti železniční dopravy

Krize spojené s rostoucími cenami energií a materiálů zasáhly průmysl naplno. Jak rychle se vzpamatovává, jaké jsou vyhlídky na příští rok? A nakolik je pro něj Green Deal strašákem a nakolik příležitostí? Jak se česká společnost NYMWAG vyrovnává s energetickou krizí a ekonomickými výzvami? Generální ředitel české společnosti NYMWAG Petr Vlček nabídl svůj pohled na trh nákladní dopravy a rozvoj železniční infrastruktury. Jak se podařilo překonat překážky a upevnit svou pozici na evropském trhu, i to bylo tématem pořadu Interview PLUS.

Společnost NYMWAG, která se specializuje na výrobu nákladních vagonů, vznikla v říjnu 2019 – v době, kdy svět čelil počátkům pandemie. Od té doby musela překonat nejen covidové restrikce, ale i následné ekonomické turbulence.

„Pro vznik fabriky se dají vybrat lepší období než roky covidu a krize, které následovaly,“ říká generální ředitel NYMWAG Petr Vlček. Přesto se firmě podařilo situaci zvládnout. „V průběhu covidu jsme konsolidovali firmu a položili základy, na kterých stavíme dodnes. I přes velké starosti jsme dokázali situaci proměnit ve výhodu.“

Energetická krize zasáhla NYMWAG především nepřímo – přes rostoucí ceny hutních materiálů. „Naše výroba není tolik energeticky náročná, ale dražší materiály byly přímým důsledkem krize,“ dodává Petr Vlček v pořadu Interview PLUS.

Z Česka na evropský trh a dál

NYMWAG se za pouhých pět let stal třetím největším výrobcem nákladních vagonů v Evropě. Společnost těží z dlouholeté železniční tradice v Nymburce a z moderního přístupu k designu a výrobě.

„Evropský trh s nákladními vagony je velmi konzervativní, ale zákazníci ocenili naši kvalitu a inovace. Díky tomu jsme dokázali vytvořit silnější konkurenční prostředí,“ vysvětluje Petr Vlček.

Vedle evropského trhu firma zaměřuje své úsilí i na expanzi do Asie. V Indii buduje novou továrnu, která má zahájit výrobu v květnu příštího roku. „Indický trh je nesmírně dynamický a nabízí obrovský potenciál. V září jsme začali stavět fabriku, která bude větší než ta v Nymburce,“ popisuje Petr Vlček.

Green Deal: Hrozba nebo příležitost

Green Deal, tedy evropský plán na podporu udržitelnosti, je pro průmysl často zdrojem obav. Petr Vlček však vidí i možnosti, které tento program přináší. „Přesun nákladní dopravy ze silnic na železnice je dlouhodobým cílem, ale nedosahuje se ho. Pokud má být železnice skutečně řešením, musí státy investovat do infrastruktury,“ upozorňuje.

Přetížené tratě a nedostatečné kapacity pro nákladní vlaky jsou podle Petra Vlčka jedním z klíčových problémů. „Nákladní doprava potřebuje své vlastní tratě, jinak nebude moci efektivně konkurovat flexibilitě silniční dopravy.“

Přes všechny výzvy NYMWAG nejen přežil, ale i uspěl. Díky strategické expanzi, inovacím a adaptabilitě se stal významným hráčem na trhu. Jak zdůrazňuje Petr Vlček: „Klíčem k úspěchu je neustálé hledání příležitostí a ochota přizpůsobit se měnícím se podmínkám.“ Celý rozhovor najdete v úvodním videu.

Tagy:
krize doprava výroba nákladní doprava železniční doprava Česko Nymburk materiál Zelená dohoda pro Evropu Interview PLUS produkty a služby ekonomika, obchod a finance Petr Vlček