Volby by vyhrálo ANO, blíží se 35 procentům. Do Sněmovny by vstoupilo i Stačilo! Motoristé jsou pod čarou
V žádném případě nebudeme sedět ve vládě s komunisty. Chceme poskládat středopravicový kabinet s Andrejem Babišem. V rozhovoru pro CNN Prima NEWS to řekl Matěj Gregor. Předseda mládežnické organizace a moravskoslezské buňky Motoristů se také rozpovídal o „rozchodu“ se stranou Roberta Šlachty. Z jakého důvodu je přesvědčen, že Motoristé přerostli Přísahu? Proč si Gregor nemá co říct s hnutím Stačilo!? A nelituje zpětně, že se účastnil demonstrací Ladislava Vrabela či Jindřicha Rajchla?
Václav Klaus vás před časem označil jako hvězdu naší budoucí politiky. Rovněž si asi zvykáte na zvyšující se mediální zájem. Jak se vypořádáváte s tlakem?
Přiznám se, že moc nemusím označení „hvězda“, ať už jde o sport nebo politiku. Vždycky se mi totiž vybaví Dominik Feri. Takhle opravdu nechci skončit. On byl ve své době také hvězdou budoucí politiky. Vnímám ale v poslední době zvýšený zájem o mou osobu i o Motoristy jako celek. Samozřejmě je to příjemný pocit. Pojí se s tím určitá zodpovědnost. Člověk musí dvakrát promýšlet, než něco řekne.
Motoristé o sobě často mluví jako o „ODS revival“. V čem vás současná ODS nejvíce zklamala?
Důvěra lidí. Postupem času jsem přestal věřit tomu, co kolegové z ODS říkají. Stále se v mnoha věcech shodneme. V roce 2021 jsem cítil velkou naději, že se Česko po covidových letech dá finančně trochu do kupy. To se ale nestalo.
Druhá věc, kterou bych zmínil, je naprosto zbytečná koalice Spolu. Představitelům ODS totálně svazuje ruce. I kdyby náhodou chtěli něco změnit, není to pak možné. V tomto kontextu je to pro mě nedůvěryhodná strana, která se rozpustila v projektu Spolu. Lidé přestávají vnímat ODS jako pravicovou stranu.
Určitě lze konstatovat, že se Motoristé do značné míry vezou na popularitě Filipa Turka. Ten v nedávném rozhovoru pro CNN Prima NEWS řekl, že si kandidaturu v podzimních sněmovních volbách neumí vůbec představit. Půjde to i bez něj?
Myslím, že půjde. Nikdy jsme na Filipa nespoléhali jako na nějakou modlu. Je pravda, že jeho výsledek v evropských volbách byl výborný – třetí místo, přes deset procent hlasů a dva mandáty. Koukal jsem na to jako puk. Řekl bych, že to překvapilo každého. Bylo fajn, že jsme se mohli nechat vynést na jeho popularitě. Na rovinu… Motoristé de facto neexistovali, než přišel Filip. Do té doby šlo o maličký projekt na pražské volby. Každá strana prostě potřebuje výraznou tvář. Třeba Tomio Okamura táhne SPD sám deset let. Kampaň Spolu je založená na osobě Petra Fialy. Hnutí Stačilo! má zase Kateřinu Konečnou. Všechno jsou to výrazné osobnosti.
A jasně, vy narážíte na to, že nám v letošních volbách taková osobnost bude chybět. Já stále doufám, že Filip nakonec kandidovat bude. Byl by to výrazný rozdíl a moc by nám to pomohlo. A pokud se rozhodne zůstat v Bruselu? V Evropském parlamentu dělá skvělou práci. Jsem přesvědčený, že poptávka voličů není jenom po Filipu Turkovi. Každou vládu tvoří skoro 20 lidí a je třeba mít experty na širokou škálu věcí. Musíme přemýšlet, jak takových Filipů Turků dostat do politiky více. Proto jsme rozvinuli členskou základnu, rovněž sháníme další odborníky a osobnosti.
Teď je třeba, abychom dali kompletně dohromady program do sněmovních voleb. Filip Turek to pečlivě sleduje a i podle toho se rozhodne.
Zajímalo by nás, jestli stále Filipa Turka přemlouváte ke kandidatuře ve sněmovních volbách. Jak on sám o tom nyní přemýšlí?
Hodně se to odvíjí od dění v Bruselu, kde má Filip mnoho práce. Povedlo se mu dostat do tří nejvýznamnějších výborů v Evropském parlamentu. Pokud se rozhodne kandidovat do Sněmovny, chce mít jistotu, že i po jeho odchodu z Bruselu tam bude pokračovat odborná práce tak, jak si on představuje. Filip se také velmi intenzivně zajímá o to, co chceme voličům nabízet na domácí scéně. V případě Evropské unie to věděl a rád se pod to jako lídr podepsal. Teď je třeba, abychom dali kompletně dohromady program do sněmovních voleb. Filip to pečlivě sleduje a i podle toho se rozhodne.
VIDEO: Narvaná letenská hala a Turek „čestným prezidentem“. Motoristé zahájili první kongres
Předpokládáme, že vy budete kandidovat v Moravskoslezském kraji.
Ano, zcela určitě.
A budete lídrem kandidátky?
Na základě vnitrostranických diskusí se počítá s tím, že budu lídrem. Každopádně jsem nakloněn možnosti, že první místo na kandidátce opustím, pokud seženeme nějaké velmi zvučné jméno. Jestli si to někdo vybojuje, budu dostatečně soudný a první místo mu rád uvolním. Na druhé straně by mi bylo ctí, pokud budu lídrem Motoristů v Moravskoslezském kraji.
Připomeňme, že Moravskoslezský kraj bude zřejmě bojištěm pro těžké váhové kategorie. Kandidovat by tam měli Andrej Babiš, Zbyněk Stanjura či Tomio Okamura. Spekuluje se také o Kateřině Konečné.
Ano, určitě to nebude snadné. I proto oslovujeme nové tváře. Těším se, až budeme moci představit některá jména. Obecně počítáme, že Filip Turek – ať už z europarlamentu či odsud, Petr Macinka, já i Boris Šťastný musíme mít silný mediální výtlak, který pomůže zviditelnit i další kolegy. Doufám, že voliče osloví odbornost našich kandidátů, kteří třeba nejsou tolik zvyklí na mediální pozornost.
Robert Šlachta neposunul Přísahu do stavu, aby pro nás bylo zajímavé útočit na osmiprocentní hranici. Zkrátka jsme Přísahu postupem času přerostli.
Motoristé před časem oznámili, že do sněmovních voleb neutvoří koalici s Přísahou. Nevrazili jste Robertu Šlachtovi tak trochu kudlu do zad?
Z vnitrostranického hlasování se ukázalo, že 86 procent členů si koalici s Přísahou nepřeje. U nás v Moravskoslezském kraji to bylo dokonce asi 98,5 procenta. Nyní jsme v situaci, kdy máme 1 400 členů. Motoristé už nejsou projektem, který se utváří někde u piva na Žižkově.
Robert Šlachta byl férovým koaličním partnerem. I když je to slušný člověk s velkou odborností v otázkách resortu vnitra a policie, nemyslím si, že má na prvním místě pravicové tržní principy. Sám si neumím představit, jak bychom to s Přísahou poskládali, abychom si mohli dál říkat „ODS revival“. Také jsem si pokládal otázku, kdo další by vlastně kromě Roberta Šlachty kandidoval za Přísahu. On tu stranu prostě neposunul do stavu, aby pro nás bylo zajímavé útočit na osmiprocentní hranici, kterou musí dvojkoalice překonat. Zkrátka jsme Přísahu postupem času přerostli.
Robert Šlachta v souvislosti s odloučením Přísahy a Motoristů zmínil své zklamání z jednání Petra Macinky. Co na to říkáte?
Reakce Roberta Šlachty mě mrzí. Přijde mi, že byla hodně emoční. Na druhé straně chápu, že kolegy z Přísahy ta spolupráce bavila. Jenže sněmovní volby jsou jiná liga. Rovněž je třeba říct, že my jsme se nezachovali nijak neférově. Roberta Šlachtu jsme pozvali na náš kongres, kde měl neomezený čas, aby řekl, co chtěl. Předtím jsme jej podpořili do Senátu. Filip Turek se dokonce kvůli tomu vracel z Bruselu do České republiky. A když to řeknu blbě, my z angažmá Přísahy v Senátu nic nemáme. Naše podpora byla založena na bázi toho, že mezi Motoristy a Přísahou panovaly velmi dobré lidské vztahy.
Motoristé jasně říkají, že ve sněmovních volbách chtějí vysát hlasy ODS a získat dostatek mandátů, aby mohli vládnout s ANO. Co když s ANO nebudete mít většinu a Andrej Babiš pak za vámi přijde s návrhem oslovit o podporu ještě hnutí Stačilo!?
V žádném případě nebudeme sedět ve vládě s komunisty a ani nebudeme takovou vládu tolerovat. To si nedovedu vůbec představit. Abych ale zase nejel laciný antikomunismus, který je teď trendy… S Kateřinou Konečnou se shodneme v případě migračního paktu nebo eura. To je ale na čtyři roky společného vládnutí docela málo. Naopak se absolutně neshodneme ohledně postoje k NATO. To stejné platí u zdaňování firem i u ekonomiky jako celku. Jsou věci, přes které nejede vlak. A i když řada voličů říká, že komunistická kapitola je přežitá, ve mně tedy určitý étos tří zlých písmen KSČ přetrvává.
Jinými slovy – Motoristé si s komunisty a ani se Stačilo! nemají vůbec co říct. Nic na tom nemění ani častá kritika Filipa Turka, že prý v Bruselu hlasuje stejně jako Konečná. Není naše chyba, že Konečná hlasuje proti zákazu aut se spalovacím motorem. Ať proti tomu příště zvedne ruku i koalice Spolu.
Podporoval jsem akce Milionu chvilek i Jindřicha Rajchla. Ve chvíli, kdy se oba projekty zvrhly, už jsem u toho nebyl.
Nedávno jste uvedl, že Motoristé chtějí být pravicovou a konzervativní stranou pro mladé, která nesklouzává ke zbytečným proruským narativům a nenadbíhá extremistickým bublinám. Nelitujete zpětně, že jste se kdysi účastnil protivládních demonstrací, které organizovali lidé jako Ladislav Vrabel či Jindřich Rajchl?
Z Vrabela se vyklubal člověk, který tuneluje peníze od svých příznivců, obíhá exekuce a odmítá splácet své dluhy. Byl jsem na jedné jeho demonstraci v září 2022. Tehdy na Václavské náměstí přišlo skutečně mnoho lidí. Jako člen Svobodných jsem dostal pozvánku k vystoupení, mluvil jsem výhradně o školství. Bylo to naposled, co jsem Vrabela viděl. Potom totiž vyplynulo na povrch, co je zač. Další pozvánky na Vrabelovy demonstrace už jsem ignoroval se slovy: „Proboha, to fakt ne.“
Pojďme k prvním akcím, které organizoval Jindřich Rajchl.
Nedělalo mi problém tam jít. Myslím, že bylo správné poukázat na některé problémy vlády. Během svého vystoupení jsem zároveň varoval před nenávistí vůči Ukrajincům. Jako učitel jsem sám pomáhal asimilovat ukrajinské děti do českého prostředí. Svým příkladem jsem se snažil ukázat, že nejde o demonstraci se samými proruskými řečníky. Když mě později Jindřich Rajchl požádal, jestli bych nevystoupil vedle Jiřího Paroubka a jemu podobných, odpověděl jsem, ať se nezlobí, že rozhodně ne. Proto na mě dneska jeho příznivci útočí. Ty demonstrace se z lidské roviny přesunuly k politickému marketingu.
Nic to ale nemění na tom, že v počátku na takové akce chodili běžní lidé. Ti měli strach a byli zklamaní z vlády, která nedrží slovo a porušuje své sliby. Chtěli vyjádřit svou nespokojenost, na tom nevidím nic špatného. Stejně tak jsem neviděl nic špatného na prvních demonstracích Milionu chvilek, kdy se hlásalo: „Bojujeme za demokracii a nezávislá média.“ Řekl jsem si fajn. Podporoval jsem akce Milionu chvilek i Jindřicha Rajchla. Ve chvíli, kdy se oba projekty zvrhly, už jsem u toho nebyl.
Věřím, že Motoristé ve vládě mají co říct. Můžeme ukázat, co se dá dosáhnout v kabinetu s Andrejem Babišem, a nastavit tak zrcadlo ODS.
V září 2022 jste na již zmíněné protivládní demonstraci řekl, že nechcete žít v zemi, kde si budeme vybírat mezi komunisty, estébákem a probruselskou vládou. Nyní s tím „estébákem“ chcete vládnout. Co se změnilo?
Ani nejde o kopanec do Andreje Babiše. Pokud vím, tak on se k angažmá v StB postavil čelem již v roce 2011. Vždy jsem ho kritizoval za konkrétní kroky a vlády. Extrémně mi vadila silně levicová vláda ANO a ČSSD s podporou KSČM (2018 až 2021). Za tím si stojím, nejsem pokrytec. Ta vláda neustále rozhazovala veřejné finance a ustupovala KSČM, tehdy s Vojtěchem Filipem v čele.
Byla obrovská chyba, že se v roce 2017 s Babišem nedohodla ODS. Kdyby mezi roky 2017 až 2021 existovala vláda ANO a ODS, tak možná dneska nejsem v politice. TOP 09, KDU-ČSL, ČSSD i KSČM by asi byly mimo Sněmovnu. Naopak bychom tu dost možná měli silnou ODS, která by v Česku už osm let v kuse držela pravicovou vládu. Jenže všechno je jinak. Koalice Spolu, Starostové i Piráti říkají, že s Babišem do vlády nikdy nepůjdou. A když nepůjdeme my, tak kdo tedy?
SPD, možná Stačilo! se SOCDEM?
Ano, tyhle strany do vlády půjdou kdykoliv. Chceme jim v tom zabránit, zkrátka poskládat středopravicovou vládu, a to bez ohledu na to, co si myslím o minulém působení Andreje Babiše. Jsem politický realista. Když jdete s někým do vlády, nemusíte být nejlepší kamarádi. Hnutí ANO vyhraje příští volby s extrémním náskokem. V žádném případě nechceme přenechat vládní pozice komunistům ani vládním subjektům typu hnutí STAN. Věřím, že Motoristé ve vládě mají co říct. Můžeme ukázat, co se dá dosáhnout v kabinetu s Andrejem Babišem, a nastavit tak zrcadlo ODS, která to v roce 2017 neudělala, i když jí to Babiš nabízel.
Lze utvořit středopravicovou koalici ve chvíli, kdy bude mít dominantní postavení ve vládě hnutí ANO? Nezdá se mi, že by poslanci za ANO dnes ve Sněmovně představovali zrovna pravicové recepty k uzdravení ekonomiky. Sám jste připomněl levicovou vládu hnutí ANO se sociálními demokraty opírající se o hlasy komunistů…
Motoristé nevlezou do žádné vlády, pokud nebudou mít jistotu, že v ní neprosadí svůj program. Zároveň si nechceme udělat z ostudy kabát, jako se to povedlo Věcem veřejným nebo později Pirátům.
Je ovšem rozdíl mezi dnešním ANO a tím ANO, které bylo ve vládě se SOCDEM a Janou Maláčovou. Ta zakládala svoji odbornost vyloženě na vysávání státní pokladny. Její přezdívka Venezuela opravdu není náhodná. Myslím, že lidé jako Andrej Babiš či Patrik Nacher jsou z principu pravicově orientovaní lidé, kteří si uvědomují, že tržní mechanismy nemohou být založené na zadlužené ekonomice. Nepředpokládám, že v tom bude nějaký spor. Navíc Motoristé a ANO mají obrovskou výhodu – jednomyslně se shodneme na kritických postojích ke Green Dealu, tedy zásadní otázce hospodářského růstu, popřípadě „nerůstu“.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Koncesionářské poplatky čelily tuhému odporu. Opozice zmrazila Sněmovnu, ta nic nevyjednala