Spory o to, kdo může za drahé máslo, pokračují. Šéf státní kasy Zbyněk Stanjura (ODS) se přidal k premiérovi a svému stranickému šéfovi Petru Fialovi a za jednoho z viníků označil šéfa ANO Andreje Babiše a holding Agrofert. Babiš oběma politikům vzkázal, že jsou klauni. Přišel s teorií, že za drahé máslo může mimo jiné choroba modrého jazyka, a Stanjuru poslal do kravína.
„Souhlasím s premiérem, že mimo jiné za ty ceny může i Andrej Babiš. Stačí, když se podíváte, kdo se na tom podílí. Experti tvrdí, že chyba není na straně zemědělců. Pak už máte jenom dva články ve zpracovatelském průmyslu. A tam má významný podíl Andrej Babiš a jeho firmy,“ řekl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS Stanjura.
ČTĚTE TAKÉ: Fiala hájí vizi německých platů: Jinak skončíme jako v Agrofertu. Jste nemocný, opáčil Babiš
Uvedl také, že vysoké ceny másla byly i za Babišovy vlády. „Přistála mi informace, že i za vlády Andreje Babiše máslo stálo 65 korun. V té době byly nižší průměrné platy a nižší penze,“ řekl Stanjura. Podle Českého statistického úřadu se ceny másla pohybovaly ve stejné výši v listopadu 2017 a v září letošního roku.
„Netěší nás, když jedna taková komodita letí nahoru. Stát má omezené možnosti, aby se podíval, jestli nevznikly některé kartelové dohody. Je dobré, aby stát rozklíčoval, jestli mlékárny anebo hypermarkety nezneužívají situace. Snad se to brzy vrátí do nějakých normálních cenových hladin,“ dodal Stanjura.
Pan Stanjura by měl jít do kravína a zeptat se kraviček, jak se mají.
Babiš CNN Prima NEWS řekl, že Stanjura je „stejný klaun jako pan Fiala“ a že ničemu nerozumí. „Je strašně zajímavé, že snížil DPH na potraviny, přišel o 13 miliard ročně, a efekt je, že většina potravin je teď dražší. Jestli to nebude tím, že ta tři procenta si nechaly řetězce, a hlavně tím, že elektřinu máme téměř nejdražší ze všech vyspělých zemí, a to se projevuje úplně všude,“ rozčílil se Babiš.
Dodal, že ODS od revoluce permanentně ničila potravinářství a zemědělství a dělají to stále dál. „Pan Stanjura by měl jít do kravína a zeptat se kraviček, jak se mají. Asi by mu řekly, že teď mají méně mléka, protože v Evropě byla choroba modrého jazyka. A jelikož je mléka málo, tak vzrostla cena. Teď stojí 12 korun za litr, za Babiše to bylo 9 korun za litr. Taky by mu řekly: mléko se nejdříve, pane Stanjuro, musí odstředit. Z té smetany se, pane Stanjuro, vyrábí jogurty, tvaroh, sýry, a jelikož se vyrábí o 11 procent více sýrů, tak je méně smetany na máslo. Když je něčeho méně, tak je to samozřejmě dražší,“ reagoval expremiér.
Babiš zdůraznil, že pod Agrofert spadá Olma a Mlékárna Hlinsko a že tyto dvě mlékárny mají jen 10 procent českého trhu, když se většina másla (60 procent) do ČR dováží, tak dvě mlékárny logicky nemají šanci trh ovlivnit.
„To hlavní ale je, že koncovou cenu stanovují řetězce. Ty rozhodují o tom, kolik stojí máslo, takže říkat, že Babiš může ovlivnit cenu másla je nesmysl a lež. Ovlivnil jsem jen to, že mám dnes černé boty. Tahle banda klaunů ničemu nerozumí, a tak musí lhát. Tím ale bohužel stále jen rozeštvávají společnost,“ míní šéf ANO.
Hádku o cenu másla rozproudil minulý týden premiér Fiala, když v rozhovoru pro Blesk řekl, že za nárůst ceny másla mohou potravinářské společnosti holdingu Agrofert ze svěřenských fondů Babiše. Ten pak v reakci uvedl, že premiér je hlupák, který absolutně nerozumí ekonomickým věcem a měl by raději zůstat u Nutelly.
Ekonom: V Česku chybí konkurence
Podle hlavního ekonoma XTB Pavla Peterky však nejde jednoznačně říci, kdo za vysokou cenu másla může. „Za částí nárůstů ceny stojí objektivní důvody, ale za částí samozřejmě ne. Je to ovlivněno i celkovou situací na českém trhu. Když chybí konkurence na trhu, tak to umožňuje výrobcům nebo prodejcům nastavit vyšší ceny než na trzích, které jsou velmi konkurenční. Vidíme růst cen másla i v dalších regionech Evropy, takže nějaké objektivní důvody budou, ale u nás je růst jeden z nejsvižnějších, takže je to taková klasická situace na českém trhu, který je velmi malý,“ řekl CNN Prima NEWS Peterka.
„Můžeme se bavit i o cenové politice před Vánoci, kdy budou následovat slevové akce. Ze zákona je nutné uvádět historické ceny a teprve z nich počítat slevu. Možná ta strategie může být taková, že navýšení cen pak umožní na papíře dramatičtější slevy, které mohou přilákat českého spotřebitele,“ uvedl ekonom.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Babiš s Fialou se hádali o máslo a hlupáky. Peprnými slovy odvracejí pozornost, říká politolog