Ve formuli 1 s posledním závodem sezony v Abú Dhabí skončila jedna velká éra. Éra Kimiho Räikkönena. Ke královně motorsportu patřil, s krátkou rallye přestávkou, 20 let a během této dlouhé doby si na svoji stranu získal snad všechny fanoušky. Může za to jeho osobitý přístup obnášející minimum slov, zato velmi upřímných a vymykajících se normálu. Podívejte se na nejlegendárnější hlášky málomluvného „Icemana“.
Kariéru rodák z finského Espoo ukončil až ve 42 letech, což je zvláště v jeho případě obdivuhodné. Během dvou dekád bylo více než často patrné, že Kimi má rád svůj klid a „cirkus“ kolem formule 1 ho vlastně vůbec nebaví. Jen zkrátka miloval řízení, rychlost a adrenalin. Hlavně neustálé mediální povinnosti ho unavovaly, novináři to s ním měli těžké, nicméně díky tomu vznikla spousta hlášek, na které se jen tak nezapomene.
„Jaký je to pocit jet rychlostí 300 kilometrů za hodinu?“ dostal Räikkönen jednou otázku. „Je to normální,“ odvětil tradičně lakonicky.
„Co děláte v noci před závodem?“ ptal se jindy jiný novinář. „Spím.“ (Ostatně spánek patřil vždy mezi jeho nejoblíbenější činnosti.)
„Lewis Hamilton uvedl, že vyhrát první závod je lepší pocit než mít sex…,“ slyšel jednou ze strany médií Räikkönen. „Asi nikdy neměl sex,“ odvětil.
Výhrůžky smrtí a další nenávist. Pilot formule 1 nechápal, co rozpoutala jeho nehoda
Hned jak při Velké ceně Abú Dhabí zavlála šachovnicová vlajka a Max Verstappen se poprvé stal mistrem světa, kanadský pilot Nicholas Latifi věděl, že bude zle. Právě on totiž nárazem do bariéry šest kol před koncem spustil dění, které ve spojení s pochybnými rozhodnutími ředitele závodu hrálo do karet nizozemskému pilotovi. Latifi se ocitl pod náloží nenávistných zpráv, které mu často vyčítaly, že boural úmyslně. Některé z nich měly být dost za hranou.
Novináři postupem času zjišťovali, že aby od originálního pilota slyšeli delší odpověď, musí si otázku dobře promyslet. Protože když jste se ho zeptali, jaké to je startovat z pátého místa, slyšeli jste: „Je to páté místo na startovním roštu.“
Rozhovory byly vždy pro Räikkönena otravnou rutinou. Jakákoliv delší promluva se rovnala zázraku. Ale právě svým absolutním nezájmem vyprodukoval odpovědi, které zarezonovaly daleko více, než kdyby se zapáleně rozpovídal na pět minut.
Otázka: „Nejvíce vzrušující okamžik během závodního víkendu?“
Kimi: „Myslím, že je to vždy start závodu.“
Otázka: „A nejnudnější?“
Kimi: „Teď.“
Helma chrání mou hlavu
Své si s Räikkönenem užil i bývalý jezdec Martin Brundle, který se po kariéře vrhl na dráhu televizního experta, jenž zároveň zpovídá závodníky před závodem na startovním roštu.
Před Velkou cenou Brazílie v roce 2006 si Brundle všiml, že fotbalový fanoušek Räikkönen přišel o moment, kdy se s piloty pozdravil legendární hráč Pelé. A také to Finovi připomněl. Ten jen řekl: „Ano.“ Brundle se proto zeptal, jestli se přes to dokáže přenést. Räikkönen cosi zamumlal a pak dodal: „Kadil jsem.“
Je známo, že piloti si dost dávají záležet na tom, jaký design má jejich helma, se kterou usedají do monopostu. Na přilbě je mnoho nápaditých motivů. Proto byla jednou poptávka po tom, co představuje nezbytný bezpečnostní lprvek pro Räikkönena.
„Jaký má pro vás význam vaše helma?“ Přišla evidentní, přesto překvapivá věta: „Chrání mou hlavu.“
Nechte mě na pokoji, vím, co dělám
Zároveň Räikkönen několikrát ukázal, že ho příliš nezajímá, co se děje ve formuli 1 mimo něj. Když havaroval na městském okruhu v Monaku v prostoru u přístavu, neodkráčel zklamaně za svým týmem do boxů a nedokoukal závod. Jen přeskočil plot a zamířil na svoji jachtu „zaparkovanou“ o pár stovek metrů dál.
A další důkaz, že cokoliv mimo jeho bublinu ho příliš „netankovalo“.
Otázka: „Kimi, co se stalo?“
Kimi: „Roztočil jsem se.“
Otázka: „To bylo trochu nešťastné pro vás a pro pár dalších kvůli žlutým vlajkám.“
Kimi: „Je mi jedno, co se stalo ostatním.“
Manželka Schumachera dojala jeho bývalého šéfa: Jsi součástí rodiny, milujeme tě
Jen pár lidí má přehled o tom, jak se ve skutečnosti daří Michaelu Schumacherovi. Ten se zotavuje po fatální nehodě na lyžích v roce 2013 ve francouzských Alpách a pozitivní zprávy nepřicházejí. Bývalý šéf jednoho z nejlepších jezdců historie z Ferrari Jean Todt patří do oné úzké skupiny osob, které pravidelně legendu formule 1 navštěvují. A Schumacherova manželka Corinna si neustálé podpory nesmírně váží.
Jednoduché to s úkazem mezi piloty neměli ani inženýři z týmu. Když jezdil za Lotus a vedl v Abú Dhabí závod, dostával přes „rádio“ informaci o tom, kdo se nachází za ním. „Nechte mě na pokoji, vím, co mám dělat.“ Když o chvíli později na trať přijel safety car, za který se musel pomalou rychlostí zařadit, obdržel pokyn, aby zahříval všechny čtyři pneumatiky. „Ano, ano, ano, ano. Dělám to celou dobu. Nemusíte mi to připomínat každých deset vteřin,“ prohodil Räikkönen.
S jeho nekompromisním přístupem se museli popasovat také v Alfě Romeo, kde letos skončila jeho jedna velká životní kapitola.
Při loňské Velké ceně Toskánska Räikkönen v jednom kole váhal, zda absolvovat pit stop a vyměnit si pneumatiky, či nikoliv. Volant stočil doprava do boxové uličky až na poslední chvíli. Jak se ukázalo – pozdě, tudíž nedovoleně. „Kimi, teď jsme dostali pětisekundovou penalizaci,“ zaslechl finský 40letý pilot o chvíli později ve sluchátku. „Za co?“ ptal se Räikkönen. „Ten čas se ti přičte po konci závo…“ nestihl doříct týmový inženýr. „Za co?!“ řval nepříčetně Räikkönen. Pak se teprve dočkal odpovědi.
Mistr světa z roku 2007 bude chybět všem, kteří se hlásí ke komunitě formule 1. Byl zkrátka z jiného těsta než všichni ostatní. Fanoušci proto po konci sezony 2021, která zároveň znamená tečku za kariérou Räikkönena, psali: „Donʼt change, Kimi.“ Neměň se, Kimi.