Zbožné přání se naplnilo. Sezonu formule 1 nerozhodl pouze poslední závod, rozseklo ji úplně poslední kolo. Pod ohňostroji na okruhu Yas Marina v Abú Dhabí slavil první titul mistra světa Max Verstappen, Lewis Hamilton zkusí dosáhnout rekordní osmé korunovace příští rok. Tečka za letošním seriálem byla vyloženě infarktová. Jeden tábor v euforii říká, že spravedlnosti bylo učiněno za dost, druhý mluví o podvodu, neférovosti. Ostatně tak tomu bylo po celý rok 2022. Ale tentokrát celá věc zašla nejdál.
Je dost možné, že někteří fanoušci i lidé přímo figurující v šampionátu rozdýchávají koncovku sezony ještě teď a stále nevěří tomu, co se to ve Spojených arabských emirátech stalo.
Nudná verze zní tak, že Max Verstappen byl v cíli první, Lewis Hamilton druhý. Což vzhledem k rovnému počtu bodů před závodem (369,5) znamenalo, že šampionem se poprvé stal Verstappen.
Oba protagonisté v této sezoně předváděli fenomenální výkony, byli odskočení daleko od ostatních. Možná byla k vidění největší rivalita v historii formule 1 včetně zákulisních bojů mezi oběma týmy – Red Bullem a Mercedesem. Nestranní experti se shodují, že v kontextu všech 22 závodů byl konečný výsledek dílem karmy. Ovšem zároveň zmiňují, že samotný závod v Abú Dhabí – jeho úplný závěr – se neodehrál v duchu fair play a německá stáj byla poškozena.
Luxusní hračka hvězdy F1 Verstappena. Za tryskáč s koupelnou zaplatil závratnou sumu
Max Verstappen je prozatímním vládcem letošní sezony formule 1 a jen tři závody ho dělí od toho, aby získal premiérový titul mistra světa. Každopádně už teď vlastní stroj, který mezi ostatními piloty seriálu nemá konkurenci. Soukromý tryskáč v hodnotě 12 milionů liber (360 milionů korun) s královským vybavením.
První místo na startovním roštu si vyjel v kvalifikaci 24letý Verstappen, za něj se zařadil Lewis Hamilton. Když zhasla červená světla, daleko lépe vypálil sedminásobný mistr světa. Verstappen se hned v šesté zatáčce pokusil získat vedení zpět, nenechal Hamiltonovi prostor, ten si tak zkrátil cestu a razantně se vzdálil soupeři. Red Bull v tu chvíli nechápal, chtěl, aby komisaři zasáhli a nařídili Hamiltonovi stáhnout se více dozadu, případně dokonce přenechat Verstappenovi pozici.
Michael Masi, ředitel závodu, v tu chvíli nic neudělal. Ke slovu – v tomto případě naprosto kardinálnímu – se dostal pět kol před koncem. Vypadalo to, že Hamilton se pomalu může chystat na další mistrovský proslov. Okořeněný o to, že by osmým vavřínem překonal Michaela Schumachera. Verstappen na čerstvější sadě pneumatik sice nepatrně stahoval náskok, ale rival dělal všechno dobře a stále měl v čele 12 vteřin. Boss Red Bullu Christian Horner v tu chvíli do živého vysílání prohlásil, že jen zázrak může dostat jeho jedničku na první místo.
Zázrak přišel. Zničehonic pilot Williamsu Nicolas Latifi naletěl do bariéry a zůstal překážet na trati. Aniž by to chtěl, stal se v tu chvíli nejlepším Verstappenovým pomocníkem.
Ne, ne, ne. To je špatné rozhodnutí
Vyjel safety car a šlo o to, jestli se Latifiho monopost stihne odklidit do konce závodu. Verstappen si mezitím zajel pro sadu měkkých pneumatik a zařadil se do vláčku za vozidlem omezujícím rychlost. I když byl fakticky na druhém místě, mezi ním a Hamiltonem bylo ještě pět jezdců o kolo zpět. Podle pravidel by měli předjet safety car, dohnat „hada“ a zařadit se na patřičné místo. Až pak může být závod restartován. Masi a jeho tým upekli rozhodnutí před nájezdem do posledního kola a ignorovali další část regulí. Zbytek zničeného vozu byl pryč, zavolali safety car zpátky do boxů, aniž by pětice pilotů dokončila předepsanou proceduru. Verstappen si tedy rázem brousil zuby těsně za Hamiltonem – chvílemi i vedle něj – a po pár zatáčkách, kdy se opět závodilo, ho povedeným manévrem poslal za sebe.
„Ne, ne, ne, Michaele! To bylo tak moc špatné rozhodnutí,“ naříkal zoufale přes vysílačku týmový šéf Mercedesu Toto Wolff směrem k Masimu.
Velká radost Maxe Verstappena v cíli Grand Prix v Abú Dhabí Zdroj: Profimedia.cz
Hamilton se sice snažil ještě vrátit zpět do hry, ale Verstappen si první místo znamenající premiérovou korunovaci za neuvěřitelné pomoci okolností pohlídal. Ti, kteří mu nefandili, rázem vnímali určitou pachuť. Jeho vítězství považovali za hořkosladké.
Šampaňské na Verstappenově kombinéze ještě ani nestihlo uschnout a Mercedes už podával hned dva protesty. První se týkal zmíněného prapodivného konání vedení závodu, které ignorovalo předepsaná pravidla. Další nespokojenost „Stříbrných šípů“ pramenila z Nizozemcovy jízdy za safety carem.
Takto třaskavý finiš byl vyústěním vyhroceného dění v předchozích měsících. Verstappen poté, co se dozvěděl o protestu znepřátelené stáje, uvedl: „Tak trochu to zapadá do této sezony.“ On, jeho šéf Horner a všichni z Red Bullu měli často dojem, že Wolff a jeho parta si stěžují příliš často a pravidelně jí je vyhověno.
Poslední protesty ale byly komisaři Mezinárodní automobilové federace (FIA) zavrhnuty.
Závod, ze kterého se odjela tři kola i bowling
Nebylo to nejférovější vyvrcholení šampionátu formule 1. Ale jedno z nejemotivnějších, nejdramatičtějších, přese všechno nejzábavnějších. Ostatně celá sezona byla tou nejlepší reklamou na další rok, kdy začíná nová éra a bude se závodit ve zcela odlišných vozech.
Na edici 2021 se nezapomene. A co z ní bude kromě mistrovské bitvy během Grand Prix ve Spojených arabských emirátech vynikat?
Jak se na fenomenální koncovku zadělalo už v prvním závodě v Bahrajnu. Hamilton s Verstappenem nabídli už na úvod úchvatnou bitvu, po které se konečný šampion cítil poprvé poškozený.
Jak v ázerbajdžánském Baku Verstappenovi na vedoucí pozici praskla na rovince pneumatika pár kol před cílem a Hamilton následně po restartu závodu probrzdil v první zatáčce, tím pádem se připravil o vítězství.
Peklo pro fanoušky, piloti obdarováni za nic. Jak se udál nejdivnější závod historie F1
Těžko vyjmenovat všechny věci, kvůli kterým byla víkendová Velká cena Belgie jednou velkou bizarností. Ale primární příčinou bylo počasí. Nad ardenskými lesy, ve kterých leží okruh Spa, se zasekla hustá mračna a z nich padalo nekonečné množství deště. Závod formule 1 se neustále odkládal, pak se z něj odjela – byť jen za safety carem – dvě kola. Proběhl ceremoniál, rozdaly se body a fanoušci po celém dnu na dešti nedostali peníze zpět.
Jak další duel Verstappena s Hamiltonem na britském Silverstonu skončil po vzájemné kolizi pro nizozemského pilota návštěvou nemocnice. Mnohým se desetivteřinový trest pro Brita, který nakonec vyhrál, nezdál dostatečně přísný.
Jak si Hamiltonův kolega z Mercedesu Valtteri Bottas zahrál při deštivém startu v Maďarsku „bowling“. Fin nezvládl na mokré trati vjezd do první zatáčky, vrazil do několika jezdců včetně Verstappena a jeho kolegy z Red Bullu Sergia Péreze. Závod senzačně vyhrál Esteban Ocon z týmu Alpine.
Jak se z Velké ceny Belgie odjela jen tři kola. Na okruhu Spa na konci srpna celý víkend vydatně pršelo. Závod byl po více než tříhodinovém odkladu odstartován za safety carem, po odjetí tří kol byl znovu přerušen a poté ukončen. Podle regulí F1 se v takovém případě udělují poloviční body – 13,5 za vítězství bral Verstappen, nečekané druhé místo – a premiérové pódium – patřilo Georgi Russellovi ve slabém Williamsu díky skvělému výkonu v kvalifikaci.
Jak na italské Monze kraloval tým McLaren a Verstappen s Hamiltonem do sebe opět nabořili. Daniel Ricciardo a Lando Norris ostatním v chrámu rychlosti vypálili rybník a dojeli si pro první a druhé místo. Verstappen ani Hamilton nedojeli poté, co se střetli v šikaně. Zadní pneumatika Nizozemce skončila nad hlavou rivala, tomu dost pravděpodobně zachránil život rám používaný od roku 2018 zvaný halo.
Z fotografie je jasně patrné, jak halo zabránilo nejhoršímu a ochránilo hlavu Lewise Hamiltona. Zdroj: AP
Z fotografie je jasně patrné, jak halo zabránilo nejhoršímu a ochránilo hlavu Lewise Hamiltona. Zdroj: AP
Jak Hamilton navzdory penalizacím dobyl Brazílii. Vůz Brita dostal nový motor a po okruhu v Sao Paulu vyloženě létal. Sedminásobný mistr světa se nicméně musel vyrovnat s diskvalifikací z prvního místa na startu sobotního sprintu a také s penalizací za výměnu motoru. Ani dvojnásobné potrestání a desáté místo na startovním roštu Hamiltona nezastavilo.
Jak Fernando Alonso vyskočil po sedmi letech na pódium. Španělský jezdec – dvojnásobný mistr světa – odešel v roce 2018 po nevydařených letech v týmu McLaren do důchodu, ale nakonec si v letošní sezoně dopřál comeback. V Kataru 40letý pilot stáje Alpine skončil třetí.
Jak pochmurně skončila 20letá kariéra ve formuli 1 pro Kimiho Räikkönena. Už dopředu bylo jasné, že svérázný Fin to po sezoně 2021 balí. S vozem Alfa Romeo se už výsledkově nemohl přiblížit tomu, co předváděl dříve ve Ferrari, McLarenu nebo Lotusu. Každopádně tečka za bohatou kariérou měla být jiná. Kvůli technickým problémům po nárazu do bariéry musel předčasně zaparkovat monopost v boxech.
A spousty dalších momentů.