Hybridy jako alternativa ke spalovacím motorům: Kdy a komu dávají smysl?

Automobilový svět v posledních letech prochází výraznou proměnou především v důsledku rostoucího tlaku na hledání co nejekologičtějších řešení. Vedle spalovacích motorů se tak postupně začaly objevovat alternativy využívající k pohonu elektromotor, a to různou formou. Na trhu tak najdeme například mild-hybridy, full-hybridy či plug-in hybridy. Jaké jsou jejich hlavní výhody?

Nejnižší stupeň elektrifikovaných pohonných jednotek představují takzvané mild-hybridy (MHEV) kombinující spalovací motor s 48V elektromotorem. Ten v zásadě nedokáže samostatně pohánět kola, ale pouze vypomáhá při rozjezdech a akceleraci z energie získané rekuperací například při brzdění. Automobilky tento systém hojně využívají pro jeho jednoduchost a s tím spojenými nižšími náklady. Najdete ho ve spojení s benzinovými, naftovými, ale i plynovými motory.

K TÉMATU: Hybridní kompakt MG3 je dalším silným hráčem z východu. Smete Fabii?

Řidiči prakticky ani nepoznají, že je auto touto technologií vybaveno, jelikož nevyžaduje odlišné zacházení v porovnání s klasickými „spalováky“, zároveň nijak zásadně nezvyšuje jeho váhu. Výhodou je také o něco nižší spotřeba paliva, lepší dynamika i plynulost chodu motoru. Cena je ovšem mírně vyšší než u běžných spalovacích pohonných jednotek. Ideální je tak pro řidiče, kteří nechtějí měnit své zvyky, ale hledají úspornější alternativu s minimálními nároky na provoz.

Parťák do města

Podobné přednosti představuje také plně hybridní technologie (HEV). U ní dokáže elektromotor pohánět vůz samostatně a díky většímu akumulátoru dokáže jet čistě na elektřinu i pár kilometrů. I zde platí, že není nutné baterii externě dobíjet. Veškerou energii získává při rekuperaci, případně z generátoru poháněného spalovacím motorem. Hodí se zejména do města, kde dokáže většinu času jezdit bezemisně a palivo ušetří hlavně při popojíždění v kolonách.

U nás většina hybridů kombinuje benzinový a elektrický motor, nicméně se najde i ve spojení s dieselem. Oproti konvenčním pohonným jednotkám má velmi často zmenšený zavazadlový prostor kvůli bateriím, vyšší váhu a mimo jiné je výrazně dražší. Výjimku ovšem představuje malý hatchback MG3, který je s tímto systémem na českém trhu vůbec nejdostupnější a ve srovnání s nabízenou zážehovou patnáctistovkou se za něj připlácí pouze 60 tisíc korun. Kompletní ceník najdete pod tímto odkazem.

Čínská automobilka v tomto směru ovládá i oblíbenou kategorii SUV, kde s modelem ZS startuje na 574 900 Kč. Ceny ostatních verzí si můžete prohlédnout zde. Zajímavostí je, že ve srovnání s konkurencí mají oba modely nezvykle vyšší kapacitu baterie 1,83 kWh, a díky tomu i delší elektrický dojezd.

Bez nabíjení ztrácí význam

Plug-in hybridní systémy (PHEV) představují most mezi hybridy a plně elektrickými vozy. Díky větší baterii zvládnou ujet desítky až stovku kilometrů čistě na elektřinu, což umožňuje provozovat je jako elektromobil pro denní dojíždění, aniž by bylo nutné využívat spalovací motor.

„U vozů se systémem PHEV, kde byly dojezdy na elektřinu na úrovni do padesáti kilometrů, byla tato technologie ještě hodně o kompromisech, ale nyní, s dojezdy přes 100 kilometrů, lze PHEV velmi dobře využít jako přímou alternativu k elektromobilu s možností v podstatě nonstop elektrické jízdy – například při příměstském provozu. Pochopitelně to znamená vůz pravidelně nabíjet,“ říká Dominika Beranová, brand manažerka automobilky MG.

Pokud majitel vůz nenabíjí, baterie si sice udržuje minimální rezervu energie, čímž se chová jako klasický full-hybrid, ale výhoda nízké spotřeby se tím ztrácí. V takovém případě může být dokonce méně efektivní než běžný hybrid, a to kvůli vyšší hmotnosti baterie.

Plug-in hybrid je tedy ideální volbou pro řidiče, kteří mají možnost nabíjet doma nebo v práci a vůz využívají hlavně na pár desítek kilometrů dlouhé trasy. Současně je vhodný pro ty, kteří se obávají omezeného dojezdu elektromobilů, ale přesto chtějí jezdit většinu času bez emisí. Díky kombinaci elektromotoru a spalovacího agregátu nabízí také jistotu na delších cestách. Nevýhodou je ovšem zmenšený zavazadlový prostor v poměru s konvenčními motory a vyšší spotřeba při vybitém akumulátoru na rychlostních komunikacích.

Vhodná alternativa

Výběr mezi jednotlivými druhy pohonu závisí především na způsobu využití a možnostech nabíjení. Zatímco mild-hybrid je nenápadnou, ale úspornou variantou klasických spalovacích motorů, full-hybrid exceluje ve městě díky schopnosti krátkodobě jezdit na elektřinu. Plug-in hybridy pak představují ideální kompromis mezi elektromobilitou a jistotou dojezdu, ovšem pouze tehdy, pokud je majitel pravidelně nabíjí.

V konečném důsledku platí, že správné využívání elektrifikovaných technologií přináší nejen nižší provozní náklady, ale i ekologičtější provoz. S rostoucí dostupností hybridních vozů se tak stávají stále zajímavější alternativou k tradičním spalovacím motorům.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Novinka na českých silnicích. Do terénu vyrazí inspektoři, na co se zaměří?

Tagy:
hobby plug-in hybrid elektromobil elektřina automobilový průmysl energie technologie spalovací motor automobilka volný čas elektromotor hybridní vozidlo produkty a služby ekonomika, obchod a finance životní styl a volný čas tovární výroba a inženýrství