Mikýř nalákal influencery na cestu do Číny: Tleskali pandám a propagandě, teď hrozí právníky

Budou čeští influenceři ochotni spolupracovat s Čínou výměnou za luxusní dovolenou a finanční ohodnocení? To ve svém youtubovém pořadu Mikýřova úžasná pouť internetem testoval Martin Mikyska alias Mikýř. V rámci mystifikační akce oslovil řadu influencerů s nabídkou plně hrazeného výletu do Číny. Část z nich podivnou smlouvu dokonce podepsala. Někteří z nachytaných tváří, jako například Pavel Mareš alias Pufflick a jeho přítelkyně Rachel Karnižová, nyní tvrdí, že zvažují právní kroky.

Mikyska a jeho tým pod jménem fiktivní společnost Chinaseeing oslovili e-mailem celkem čtyřicet osob, které prosluly zejména díky reality shows a mají širokou základnu sledujících. Cílem bylo nalákat je na výlet do Číny a propagování tamního režimu.

ČTĚTE TAKÉ: Bylo jí jedno, jestli ji zabije, řekla o Diddyho ex modelka. Děsivé snímky potvrzují násilí

„Bylo nám jasné, že na schůzkách nemohu sedět já, takže jsme najali herce Patrika," říká ve videu Mikýř. Aby situace působila věrohodně, posadili k pohovoru i kolegu vietnamské národnosti, který měl předstírat, že je zástupcem čínské firmy.

Mezi influencery, kteří na schůzku dorazili či se připojili on-line, byla například bývalá hráčka pokeru Barbora Mlejnková (127 tisíc sledujících na Instagramu), její kamarádka, vítězka slovenské Miss Earth 2019 a rovněž vítězka reality show Ruža pre nevestu Stanislava Lučková (157 tisíc sledujících na Instagramu) či hudebník Pavel Mareš, známý pod přezdívkou Pufflick (přes 58 tisíc sledujících na Instagramu). S ním se zprostředkovaně přes on-line hovor připojila i jeho přítelkyně Rachel Karnižová (376 tisíc sledujících na Instagramu).

Na schůzce jim byl odprezentován program cesty a místa, která navštíví. Kromě největších lákadel jako Velká čínská zeď či pandí rezervace Čcheng-tu byl zmíněn i Tchaj-wan, který byl při prezentaci v Mikýřově režii představen jako „čínský ostrov“.

Bylo jim sděleno, že by je během cesty natáčel místní televizní štáb a záběry by byly zveřejněny pouze v Číně. „Ten obsah nepůjde vůbec ven z Číny,“ ujišťoval je „jednatel firmy“ a upozornil i na omezené sdílení obsahu na jejich sociálních sítích. „Určitě budou chtít v některých oblastech mrknout na to, co chcete sdílet,“ zdůraznil a připomněl, že některé platformy stejně komunistický režim blokuje.

Více než důvody, proč to nepůjde ven z Číny, či jaké jsou důvody ke kontrole zveřejněného obsahu, však influencery zajímalo, zda budou mít čas na vlastní program či zda jim firma bude kompenzovat ušlý zisk. Potěšilo je, že klient hodlá kompenzovat ušlý zisk, zájemcům bylo navrženo odškodné ve výši 500 euro za den.

Zákaz zmiňování Medvídka Pú i reakce na sexuální styk pand

Ve videu je možné najít také další odkazy na čínský režim. „Je lepší nezmiňovat Medvídka Pú, je to pro ně kontroverzní postava,“ sdělil například „jednatel firmy“ (v Číně je totiž cenzurován, důvodem je zřejmě časté přirovnávání vzhledu prezidenta Si Ťin-pchinga k animovanému medvídkovi, pozn. red.).

Na závěr pohovorů pak přišla část, kde se testovaly schopnosti influencerů vhodně prezentovat zemi. Kromě čtení oslavného textu na krásy Číny museli také sehrát reakce na nejrůznější čínské významné události. Mikýř některé influencery natočil, jak budou tleskat kopulujícím pandám nebo reagovat na vítězství komunistické strany.

Influenceři hrozí právníky

I přes všechny tyto náznaky někteří smlouvu o spolupráci podepsali a s výletem do totalitní země souhlasili, příkladem je třeba právě Pavel Mareš.

On a Rachel Karnižová se po zveřejnění videa brání, že jim bylo představeno jiné zadání, a to forma herecké účasti na fiktivním projektu. „Nebylo po nás požadováno propagování žádného produktu,“ vysvětloval na Instagramu s tím, že nyní zvažují právní kroky ve věci porušení GDPR a poškození dobrého jména. „Byli jsme bez našeho vědomí a souhlasu nahráváni a výsledný obsah byl prezentován v manipulativním a zavádějícím kontextu,“ poznamenal Pufflick.

Mlejnková s Lučkovou nakonec z testu vyšly relativně dobře, skrze agentku sdělily, že o spolupráci nemají zájem. Smlouvu nepodepsala ani Lada Kašparová. Mlejnkové vadí, že i když smlouvu nepodepsala, je na videu zachycena.

„Nechci se s nikým přít. Jen nechápu, proč toho videa musím být součástí. Nic jsme nepodepsaly, nedaly jsme se zveřejněním žádný souhlas. Jedna věc je šířit osvětu, on na tom ale vydělává peníze. Mají to právníci. Hlavně Stáňa jim to chtěla předat, především kvůli stažení toho videa,“ sdělila pro eXtra.cz influencerka a pokerová hráčka. Redakce CNN Prima NEWS s žádostí o detailnější vyjádření kontaktovala Mlejnkovou i Kašparovou, do vydání článku ale nereagovaly.

Spolupráce s Čínou rezonovala internetem už v minulosti

Mikýř svým experimentem reagoval na dřívější kauzu influencera Jana Michálka, který se na pozvání čínské reklamní agentury vydal do Číny. „Měl jsem všechno zaplacené. Ještě jsem za to dostal peníze. A oni točí pro čínskou televizi, jak poznávám Čínu,“ svěřoval se tehdy Michálek v jednom z podcastů. Po silné kritice, která se na něj snesla, se ale Michálek za své jednání omluvil.

Podle Bezpečnostní informační služby a expertů na bezpečnost jsou takové akce součástí propagandistických aktivit, jež jsou financovány přímo čínským režimem. Mikýř svým experimentem chtěl podle svých slov otestovat, zda další influenceři čínská lákadla dokážou odmítnout.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Žebračce závislé na drogách pomohl Bartoška ze dna, vzpomíná Třeštíková

Tagy:
lidé sociální sítě influenceři Čína Influencer Jan Michálek Stanislava Lučková Martin Mikyska propaganda Barbora Mlejnková Mikýř Markus Krug Showtime