Bývalá zaměstnankyně společnosti Facebook Frances Haugenová v neděli přiznala, že stojí za únikem interních studií, které byly základem pro sérii investigativních článků listu The Wall Street Journal (WSJ). Společnost Facebook zároveň obvinila, že opakovaně upřednostňovala zisk místo toho, aby zakročila proti projevům nenávisti a dezinformacím.
V září WSJ informoval o tom, že Facebook disponuje dvěma studiemi, podle nichž užívání sociální sítě Instagram vede u některých dospívajících k psychickým problémům, sníženému sebevědomí, poruchám příjmu potravy či sebevražedným myšlenkám. Odhalení vzbudilo pobouření a vedlo ke slyšení v americkém Senátu. Koncem září zástupkyně Facebooku při slyšení v Senátu zpochybnila, jak WSJ studie interpretoval, a poukázala na jiná zjištění, která podle ní dokládají pozitivní vliv Instagramu na mladistvé.
Haugenová se v neděli objevila v televizním pořadu 60 Minutes. V úterý bude vypovídat před podvýborem Senátu na téma ochrana dětí na internetu. Hovořit bude o výzkumu Facebooku ohledně dopadu Instagramu na duševní zdraví mladých uživatelů.
Střet zájmů
Haugenová byla více než dva roky produktovou manažerkou ve společnosti Facebook, uvádí její profil na platformě LinkedIn. Stejnou pozici zastávala také v Googlu, Pinterestu a Yelpu. Poznamenala, že se setkala s problémy i u dalších firem, které provozují sociální sítě. „U Facebooku to ale bylo výrazně horší než cokoliv, co jsem viděla předtím,“ konstatovala. „Byl tam střet zájmů mezi tím, co bylo dobré pro veřejnost, a tím, co bylo dobré pro Facebook,“ řekla s tím, že Facebook opakovaně upřednostňoval své zájmy, jako je vydělávání peněz. Poznamenala také, že Facebook veřejnosti lhal ohledně pokroku, který učinil v boji proti projevům nenávisti a dezinformacím na svých sítích.
Haugenová se domnívá, že zakladatel a generální ředitel Facebooku Mark Zuckerberg „si nikdy nekladl za cíl vytvořit nenávistnou platformu, ale umožnil učinit rozhodnutí, jejichž vedlejšími účinky je, že nenávistný a polarizující obsah se více šíří a má větší dosah“. Podle ní je za mnohé problémy zodpovědný algoritmus, který je navržen tak, aby uživatelům zobrazoval obsah, který je s největší pravděpodobností zaujme.
“Facebook has realized that if they change the algorithm to be safer, people will spend less time on the site, they'll click on less ads, they'll make less money,” says Facebook whistleblower Frances Haugen. https://t.co/wbxxfgorNE pic.twitter.com/zpQIwcdatr
— 60 Minutes (@60Minutes) October 3, 2021
„Každý den musí naše týmy vyvažovat ochranu možnosti miliard lidí otevřeně se vyjadřovat s potřebou udržet naši platformu bezpečným a pozitivním místem,“ uvedla mluvčí Facebooku Lena Pietschová v prohlášení pro CNN Business bezprostředně po nedělním rozhovoru. „Pokračujeme ve významných zlepšeních, abychom se vypořádali s šířením dezinformací a škodlivého obsahu. Naznačovat, že podporujeme špatný obsah a nic neděláme, prostě není pravda,“ dodala Pietschová.