Islanďan postavil obří autobus pro dobývání ledovců. Palivo polyká po litrech

Spotřebuje 45 litrů paliva na 100 kilometrů, ale stojí to za to. Speciální autobus, který vozí turisty na islandský ledovec Langjökull, má výkon jako supersport. Na rozdíl od něj ale navíc zvládne překonat až třímetrovou trhlinu v ledu.

Pro cesty po Islandu se doporučují auta s pohonem všech kol. I ta ale mají své limity a třeba na ledovec se vyškrábat nedokážou. Speciální autobus nazvaný Sleipnir to ale umí. Své jméno dostal po bájném osminohém koni, který podle mytologie patřil norskému bohu Odinovi. Označení je to poměrně příznačné, protože autobus jezdí na osmi obrovských pneumatikách, u kterých může podle potřeby upouštět a zase napouštět vzduch.

To autobusu pomáhá, aby se popral s extrémně kluzkým povrchem. Stroj dokáže díky své 14metrové délce a obrovským kolům překonat až tři metry širokou ledovcovou trhlinu. Kupředu ho žene blíže nespecifikovaný motor, který podle konstruktéra dosahuje výkonu 850 koní, což jsou obvykle hodnoty, s nimiž se chlubí supersportovní automobily. Sleipnir však po ledu uhání maximální rychlostí 60 km/h, a přitom si řekne o 45 litrů paliva na 100 kilometrů.

Uvnitř si ovšem cestující užívají solidní komfort. Měkká sedadla doplňuje dřevěná podlaha. Kabina nabírá co nejvíce přirozeného denního světla díky zkoseným panoramatickým oknům. K dispozici je velký úložný prostor, do kterého se schová i základní kuchyňská výbava. Je tak možné si na ledové pláni uvařit i něco k jídlu.

Autobusový speciál Sleipnir je dílem 59letého islandského mechanika Astvaldura Oskarssona. Podle něj stavba stroje vyšla na zhruba 70 milionů islandských korun, což je v přepočtu 11,9 milionu českých korun. Pokud se na Island vydáte, můžete se s autobusem svézt na ledovec Langjökull, který je druhým největším na ostrově. Výlet vyjde v přepočtu na 1 700 korun.

Tagy: