V automobilovém světě koluje nespočet mýtů a legend, kterým mnoho z nás zarytě věří. Mezi nejčastější bezpochyby patří ten o nočním fungování semaforů. Říka se, že pokud v noci svítí na určitém typu semaforu červená, stačí bliknout dálkovými světlomety a naskočí zelená. Jenže to není pravda. Za určitých okolností ale funguje něco jiného...
Pokud jste se s tímto konkrétním mýtem ještě nesetkali, zkusíme vám takovou situaci nastínit. Jedete pozdě večer a najednou se před vámi objeví semafor, na němž právě svítí červená. A teď to přijde. Podle mnohých řidičů na něj stačí bliknout dálkovými světly a okamžitě vám padne zelená. Často jsme slýchali, že je to kvůli sanitním, policejním či hasičským vozům, aby když zrovna blikají, jim byl umožněn hladší průjezd křižovatkou. Dálková světla u běžných aut prý takovéto blikání napodobí, a proto vám semafor „hodí“ zelenou.
Zní to možná i věrohodně, ale s pravdou to nemá nic společného, což webu Autosalon.tv potvrdila i Barbora Lišková z TSK Praha. „Na většině křižovatek se nechává blikat oranžová už od devíti nebo desíti hodin, podle provozu. Na důležitých křižovatkách je provoz 24hodinový,“ řekla. Zároveň ale dodala, že na některých místech, především tam, kde by mohla být například ohrožena bezpečnost chodců, fungují takzvané červené křižovatky.
Neblikat, ale zpomalit
Ty nereagují na světlo, ale na rychlost. Pokud řidič jede předepsanou rychlostí, naskočí mu na semaforu zelená. Ovšem jen v případě, že to dopravní situace kolem dovolí. V případě vyšší než v místě povolené rychlosti jej semafor buď výrazně zpomalí, nebo rovnou zastaví. Jakékoliv blikání na semafory je tedy naprosto zbytečné.