Křižovatky se světelnou signalizací jsou mnohdy velmi komplikované a znát všechna jejich pravidla bývá pro většinu řidičů nadlidský úkol. Některé zásady jsou však zcela jednoznačné, přesto je mnozí porušují– například najíždění do prostoru pro cyklisty „na semaforech“. Častými narušiteli této zóny bývají především motorkáři.
Předsunutá stopčára neboli box pro cyklisty vymezuje prostor na světelných křižovatkách, v němž cyklista vyčkává „na zelenou“ před ostatními účastníky provozu. Zpravidla se jedná o vodorovné značení ve tvaru obdélníku v čele jízdního pruhu, v jehož středu se nachází symbol jízdního kola. Pochopit pro koho je určený tedy zvládne i žák mateřské školky.
Přesto se najde spousta řidičů osobních automobilů, ale hlavně motorkářů, kteří „lezou cyklistům do zelí“, čímž mimo jiné narušují i jejich bezpečí. Pro čekajícího motoristu je totiž cyklista v boxu dobře viditelný, tudíž by nemělo dojít ke kolizi. Navíc je osoba na jízdním kole chráněna před emisemi a prachovými částicemi z výfuků. Pokud tedy ostatní účastníci provozu prostor zablokují, cyklistu tím značně ohrozí.
Zákon o provozu na pozemních komunikacích pak mluví jasně. Pokud se fyzická osoba tohoto jednání dopustí, hrozí jí podle § 125c odst. 1 písm. k. pokuta od 1500 do 2500 Kč. Naopak pro cyklistu je povinnost vymezený prostor využít, stejně tak jako jízdní pruh pro něj zřízený.
Cyklista může, ale co motorkář?
K předsunuté stopčáře se váže i další hodně diskutovaný předpis: „Pohybují-li se pomalu nebo stojí-li vozidla za sebou při pravém okraji vozovky, může cyklista jedoucí stejným směrem tato vozidla předjíždět nebo objíždět z pravé strany po pravém okraji vozovky nebo krajnici, pokud je vpravo od vozidel dostatek místa; přitom je povinen dbát zvýšené opatrnosti.“
Toto ustanovení může nalézt uplatnění při průjezdu kolem řady vozidel čekajících před křižovatkou nebo například železničním přejezdem, v dopravní zácpě atd. a zřejmě by vysvětlovalo i to, jak se má cyklista dostat do prostoru pro cyklisty, pokud nenavazuje na vyhrazený pruh pro cyklisty.
Podobnou metodiku využívají i motorkáři, kteří si kolony zkracují projížděním mezi stojícími vozidly. Zákon však toto jednání nijak zvlášť neupravuje a zároveň jej ani vyloženě nezakazuje. Záleží tedy na daném policistovi, jak takové chování vyhodnotí. Každopádně pro motocykly platí stejná pravidla jako pro automobily. Obdobné jsou rovněž sankce za přestupky.