Podobný systém, jaký praktikují internetová televize Netflix nebo streamovací a podcastová služba Spotify, chce zavést Praha pro nákup jízdného. Podle náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (za Praha sobě) totiž existují lidé, kteří si z finančních důvodů raději kupují každý měsíc měsíční jízdenku než roční kupon. Lidé, kteří si dvanáctkrát po sobě pořídí měsíční kupon, by měli nově ve virtuálním účtu sbírat peníze. Na konci roku si poté budou moci vybrat, zda si nechají přesahující částku vrátit, nebo finance použijí na příští nákup.
„V Praze žijí desetitisíce lidí, kteří si každý měsíc kupují jízdenku za 550 korun, protože nedají dohromady celou sumu na roční kupon,“ začal svůj příspěvek na Facebooku Scheinherr.
Politici, kteří v minulosti slibovali levnější jízdné, se podle něj na tyto Pražany „vykašlali“. „To je ale morálně neúnosné. Lidé, kteří mají málo peněz, jsou za to trestáni tím, že za dopravu platí téměř dvojnásobek,“ dodal.
O korunu denně dražší
Takoví lidé tak zaplatí za jízdu městskou hromadnou dopravou ročně 6 600 korun. Pro nový systém, díky němuž podle Scheinherra Praha nebude vydělávat na chudobě, našli zastupitelé inspiraci ve službách Netflix, HBO Go nebo Spotify.
A jak to celé má fungovat? „Pokud si člověk koupí dvanáctkrát za sebou měsíční kupon, vrátíme mu částku ve výši tří nebo čtyř měsíců zpět. Na rozdíl od Netflixu, ten nic nevrátí. Každý si pak bude moct vybrat, jestli si částku nechá ve virtuální peněžence na svém zákaznickém účtu na další kupony, nebo si ji vezme zpátky,“ popsal náměstek pro dopravu.
MĚSÍČNÍ KUPON JAKO NETFLIX NEBO SPOTIFY V Praze žijí desetitisíce lidí, kteří si každý měsíc kupují jízdenku za 550...
Posted by Adam Scheinherr on Thursday, August 6, 2020
Při vrácení čtyř měsíců by měsíční kupon vyšel na 366 korun. Celkem by tak roční jízdné stálo 4 392 korun namísto současných 6 600 korun. Roční kupon pak pražští zastupitelé pro příští rok navrhují o korunu denně dražší, tedy za zhruba 3 900 korun. Příplatek pár set korun za administrativu spojenou s měsíčním řešením je podle Scheinherra fér.
Jedná se ale i o zdražení základního ročního pražského jízdného dokonce na 5 500 korun.
Stejný plán mají i Piráti
Další dvě možnosti, jak ulehčit lidem, kteří si z nutnosti kupují měsíční kupony, prý dopravní odbor zamítl. „Nechceme roční kupon prodávat na úvěr. Jen bychom lidem, kteří na tom nejsou sociálně nejlépe, zvyšovali riziko, že spadnou do exekuce. Podobně není možné, aby lidé zaplatili rovnou nižší částku a pár měsíců dostali jako bonus,“ napsal Scheinherr.
Z těchto peněz by podle něj musel dopravní podnik platit darovací daň a Praha by zbytečně přicházela o peníze.
Náměstek pro dopravu teď s návrhem půjde za koaličními partnery. Stejný požadavek, tedy pomoci sociálně slabším občanům, mají prý i Piráti.