Big Mac za tisíce a fronty jako před 30 lety. Do Mekáče pojedeme 2048 km, bouří se Rusové

„To teď budu jezdit pro číze 2048 kilometrů? A nebo si mám koupit stovku na pár týdnů dopředu?“ Právě takové ohlasy přicházejí ze strany Rusů na rozhodnutí společnosti McDonald's uzavřít 850 svých poboček na území federace. Před provozovnami se tvoří kilometrové fronty a lidé si kupují zásoby na několik dní dopředu. A nejde o jedinou bolestnou zprávu pro obyvatele. Zavírají i pobočky kaváren Starbucks či rychlého občerstvení KFC a Pizza Hut.

Večerní záběry kilometrových front před moskevskými provozovnami zveřejnili lidé na platformě Telegram. Poradce ukrajinského ministra vnitra Anton Geraščenko uvedl, že je situace vtipná. „Kdysi odbočka k prvnímu McDonaldu znamenala kolaps Sovětského svazu. Nechť se tyto fronty stanou předzvěstí kolapsu Mordoru,“ napsal na svém Telegramu.

Na uzavření poboček zareagovala na Telegramu i mluvčí ministerstva zahraničí Maria Zacharovová, kdy komentovala reakci jednoho z uživatelů internetu. Ten přirovnal uzavření McDonaldu v zemi ke konci života a poznamenal, že „neví, jak žít dál bez naděje budoucnosti“. „Je zajímavé, že tahle naděje neumřela ani během upalování lidí v Oděse zaživa, ani během vzniků dětských hřbitovů v Evropě koncem 20. století po útoku teroristů. A dokonce ani po únosech našich krajanů americkými zpravodajskými agenturami. Naděje pořád žila a cpala se houskami s plackou masa uvnitř. Když ale hranolkám pohrozili, že je zavřou, začalo to smrdět a naděje umřela,“ reagovala Zacharovová.

Na sociálních sítích se však zvedá vlna nevole i ze strany ruských celebrit. Například populární bloger Andrej Borisov zaspekuloval, jak daleko bude mít nejbližší provozovnu McDonald's. Do té by se měl dostat za den a 3 hodiny, tedy 2048 kilometrů do Jerevanu. Pak si zajel k nejbližší ještě otevřené pobočce u svého bydliště a před uzavřením si objednal 300 tisíc cheeseburgerů.

Je libo Big Mac za pět litrů?

Nejde jen o fronty. Ze zdánlivě banálního zboží se totiž rázem stalo zboží hodnoty zlata. Na internetu se stále častěji objevují internetové aukce, kde se balení sladkokyselé omáčky prodává za v přepočtu 170 korun, za jablečnou taštičku si pak lidé zaplatí až 900 korun. Menu by pak zájemce mohlo vyjít na desetitisíce.

Mnozí aktuální situaci přirovnávají k roku 1990, kdy v Moskvě otevřeli restauraci McDonald's jako úplně první v Sovětském svazu. Situace z ikonického snímku obrovské fronty před místem, které mělo pro federaci značit svobodu, se nyní opakuje. Mnozí se bojí, že jde o předzvěst kolapsu a úplného úpadku Ruska.

Připomeňme, že 31. ledna onoho osudového roku 1990 v propagandistickém televizním pořadu „Vremja“ (Čas, pozn. red.), vtipkovali: „Není reálné, že by McDonald’s mohl konkurovat tak nebezpečnému a zákeřnému rivalovi, jakým je naše veřejné stravování.“ A právě těmto patriotům se to podle mnohých Rusů, kteří nesouhlasí s Putinovým režimem, „hodí do krámu“, jelikož chtějí využít stravovací zařízení ke znárodnění. V řetězcích tak chtějí nově prodávat čistě ruská jídla jako boršč či pirohy. Uvedl to mimo jiné předseda ústředního výboru strany Komunisté Ruska Maxim Surajkin s tím, že pro branding by se mohl použít portrét sovětského generála Čapajeva a symbol rudé hvězdy.

Právě výskyt prvního stroje na Coca-Colu v Moskvě během perestrojky v roce 1988, otevření pobočky McDonald's na konci „zbídačeného“ roku 1990, Starbucks v „předtranzitním“ roce 2007 a otevření poboček dalších světových sítí byly svým způsobem významnými událostmi symbolizujícími začátek nové éry. Právě s těmito brandy jsme si prošli cestu z uzavřeného Ruska do Ruska svobodného.

McDonald’s ve středu oznámil, že kvůli ruské invazi na Ukrajinu dočasně uzavře stovky svých restaurací v Rusku. Mzdy 62 000 zaměstnancům ale nadále bude vyplácet. Obchodní aktivity však v Rusku přerušují také američtí výrobci nealkoholických nápojů Coca-Cola a PepsiCo a kavárenská síť Starbucks. Francouzská kosmetická firma L'Oréal mezitím sdělila, že v Rusku uzavře své obchody a pozastaví tam investice. Vývoz do Ruska pozastavuje také italský výrobce luxusních automobilů Ferrari. Vydavatelství Universal Music Group (UMG) pozastavuje v zemi veškeré operace a uzavírá tamní kanceláře.

Tagy: