Jako vzdálená bouřka. NASA vyvíjí nadzvukový letoun, který má překvapit svou tichostí

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) pracuje na letadlu, které by dokázalo překonat rychlost zvuku, ale zároveň je dostatečně tiché, aby mohlo létat i v blízkosti obydlených zón. Právě nadměrný hluk je podle NASA důvodem, proč nejsou dosud nadzvukové letouny součástí běžné dopravy. Model X-59 to má změnit.

Poslední dobou se s projekty supersonických letadel roztrhl pytel. Ve šlépějích Concordu vyrazily například společnosti Hermeus, Boom nebo Spike Aerospace. Zatímco překonání rychlosti zvuku nebude zřejmě pro chystané prototypy žádný problém, potíže může dělat hluk. Právě na tento aspekt nadzvukových letadel se teď zaměřila NASA.

Americký úřad pracuje na modelu letounu X-59, který má ostatním společnostem ukázat technologickou cestu, kterou by se měly vydat, pokud chtějí vyrábět tišší nadzvukové letouny. X-59 proto sám o sobě není a nejspíš ani nebude komerčně využívaným prototypem, NASA usiluje zejména o prolomení technického oříšku a inspiraci ostatních firem.

Nadzvuková letadla jsou obvykle spojena s fyzikální projevem, kterému se říká aerodynamický třesk a jehož následkem je právě typický nadměrný hluk, který stroj vydává. S tímto problémem se v minulosti potýkal i Concorde, který produkoval hluk o hladině 105 decibelů. Hranice únosnosti pro člověka se přitom stanovuje na hodnotu 102 decibelů.

Hluk jako hlavní nepřítel

NASA chce docílit toho, aby provozní hluk stroje X-59 nebyl nijak nepříjemný. Letoun by měl proto produkovat zvuk v hladině 75 decibelů. „Což znamená, že bude stejně hlasitý jako vzdálená bouřka. Nebo jako kdyby někdo na rohu ulice zavřel dveře od auta. Je dokonce možné, že lidé aerodynamický třesk neuslyší vůbec, a pokud ano, určitě je to nevyděsí, protože bude tichý,“ věří Craig Nickol, projektový manažer NASA, který má na starost vývoj letounu.

Klíčem pro eliminaci hluku má být nevšední konstrukce letadla. Předek stroje je totiž velmi protáhlý, křídla jsou naopak kratší. „Je extrémně dlouhý a tenký. Na délku měří třicet a půl metru, rozpětí je pouze devět metrů. Příď letadla obstarává zhruba třetinu délky,“ popsal Nickol pro americkou CNN.

Letoun X-59 by měl poprvé vzlétnout ještě letos, až v roce 2024 ale započne série testovacích letů, které prokáží, zda by mohl takový letoun létat bez stížností obyvatel i kolem obydlených oblastí.

NASA věří, že výstupy z testů poslouží firmám k vývoji tišší druhé generace nadzvukových letadel.

Tagy: