Společnost Boom Technology představila počítačovou vizualizaci nadzvukového dopravního letounu Overture, který by měl brázdit oblohu už v roce 2029. Výrobci stroje se inspirovali tím nejlepším ze světa legendárního Concordu i prověřeného Boeingu. Overture bude nad oceánem létat rychlostí přes dva tisíce kilometrů v hodině.
„Letectví nezažilo za poslední dekády větší průlom. Overture je revoluční svým designem a zásadně promění způsob, jakým přemýšlíme o vzdálenosti. S více než šesti sty lety po celé zeměkouli, učiní Overture svět mnohem více přístupnějším pro desítky milionů pasažérů,“ básní o futuristickém letounu Blake Scholl, zakladatel letecké společnosti Boom Technology sídlící v americkém Denveru.
Stroj ma komercne letat od roku 2029. Zdroj: Profimedia.cz
Letoun Overture dokaze letet nadzvukovou rychlosti. Zdroj: Profimedia.cz
Letoun kombinuje prvky Concordu i Boeingu. Zdroj: Profimedia.cz
Letadlo pojme az 80 cestujicich. Zdroj: Profimedia.cz
Model letadla Overture Zdroj: Profimedia.cz
Firma pracuje na konceptu letounu, který vrátí do dopravního letectví normu nadzvukové rychlosti, kterou představil legendární Concorde, který se ovšem kvůli havárii přestal vyrábět. Overture má létat nad souší rychlostí 1 200 kilometrů v hodině, nad oceánem pak vyvine rychlost zhruba 2 100 kilometrů v hodině.
Letoun by měl být v provozu od roku 2029. Let mezi Londýnem a New Yorkem údajně zvládne za tři a půl hodiny.
Zděšení a šok. Airbus letěl 14 hodin s dírou v trupu, cestující ji viděli až po přistání
Populární stroj Airbus A380 letecké společnosti Emirates mířící z Dubaje do Brisbane byl ve vzduchu zhruba 45 minut, když došlo k defektu, kvůli kterému se na boku letadla objevila díra. Posádka zjevně o vadě věděla, přesto pokračovala v letu. Cestující puklinu zahlédli, až když letoun opouštěli.
Tichý a ekologický
Vedle zjevné designové inspirace Concordem chce Overture vynikat ve standardních atributech letecké dopravy a být podobnou stálicí jako Boeing 747. „Stroj kombinuje množství inženýrských inovací na poli aerodynamiky, redukce hluku a celkového výkonu. Je to trochu jako kdyby Concorde a 747 měly spolu dítě,“ popsal Scholl.
Právě redukce hluku je něco, čím chce Overture pasažéry překvapit. Letoun bude údajně splňovat stejné hlukové standardy jako moderní dopravní letouny, které ale rozhodně nelétají nadzvukovou rychlostí. Overture dokáže navíc vystoupat do výšky 18 tisíc metrů. Na jeho palubu se vejde zhruba 65 až 80 cestujících.
V souladu s trendy moderní dopravy má být navíc Overture mimořádně ekologický, bude mít totiž v nádržích výhradně udržitelné palivo SAF, které se vyrábí z rostlin a se kterým už koketují i velké letecké společnosti.