Jedinečný skvost, tajná skrýš i unikátní neměnné logo. To je velkolepé muzeum Porsche ve Stuttgartu
Konstruktérského génia Ferdinanda Porscheho jsme následovali z rodných Vratislavic u Liberce, přes jeho působení ve Vídni, až přímo do srdce veškerého dění této značky sportovních vozů. Muzeum Porsche v německém Stuttgartu je skutečný unikát, kde se každý návštěvník dozví vše podstatné nejen o těchto vozech, ale právě i o samotném zakladateli. Tedy o muži, po jehož stopách jsme se v rámci našeho bádání vydali. Pojďte s námi nyní nahlédnout do muzea Porsche.
Už jak stoupáme eskalátory, začíná se před námi objevovat čím dál více vozidel, která jsme doposud viděli jen v televizi či v časopisech. A tady jsou doopravdy. Od těch nejraritnějších modelů, nejúspěšnějších závoďáků, až po zlomové tovární vozy a hlavně vše podstatné, co se od 25. dubna roku 1931 stalo v historii Porsche pod jednou střechou.
Velkolepé muzeum Porsche ve Stuttgartu. Tohle najdete ve městě této značce zaslíbeném Zdroj: FTV Prima
Velkolepé muzeum Porsche ve Stuttgartu. Tohle najdete ve městě této značce zaslíbeném Zdroj: FTV Prima
"V našem muzeu máme vystaveno zhruba 80 aut, ale máme přísně utajenou skrýš, kde máme více než 650 vozů. Proto říkáme, že máme výstavu na kolech, protože se zhruba každý týden ta vystavená 'osmdesátka' mění," popisuje zdejší dynamický program Ferdinand Meyer, průvodce v Porsche Museum a neodpustí si šibalský úsměv při zmínce o utajené skrýši.
Jak míjíme další a další exponáty, zastavíme se u jednoho elegantního, historicky vypadajícího.
"Toto je to nejvzácnější, co tu máme," odzbrojí nás první větou průvodce. "Je to typ 356 - číslo jedna z roku 1948 a je tak jedinečné, protože se udělalo jen jednou. A postavil ho syn Ferdinanda - Ferry. Údajně nemohl sehnat auto, které chtěl, a tak si ho vyrobil. A je celé ručně dělané, celé pláty jsou ručně kované a pak ohýbané tak, jak chtěl Ferry. A unikátní je i to, že motor je přesně uprostřed pod řidičem, takže je perfektně vyvážené. To bylo na tu dobu naprosto revoluční," udivuje údaji Meyer.
Druhé historické už poznáváme bezpečně. Model 911. Navzdory našemu přesvědčení jsme se i zde částečně zmýlili. "Teď stojíme vedle naší legendy - tedy typu 911. Který asi každý pozná podle ikonických světel a tvaru. Co je ale fascinující, je, že stojíme popravdě vedle typu 901. Protože prvních 82 kusů bylo pojmenováno 901. Jenže na název s nulou uprostřed měli patent francouzští kolegové. Takže nakonec Porsche muselo přejmenovat tento typ a zrodila se 'devět set jedenáctka'," dodává Meyer.
Velkolepé muzeum Porsche ve Stuttgartu. Tohle najdete ve městě této značce zaslíbeném Zdroj: FTV Prima
Velkolepé muzeum Porsche ve Stuttgartu. Tohle najdete ve městě této značce zaslíbeném Zdroj: FTV Prima
Dále popisuje, jak Porsche muselo splňovat zajímavé normy, aby se prodávalo i za oceánem. Američané totiž pro svůj trh vyžadovali například dostatečně velký kufr, aby se tam vešel vak na golf. Když dojdeme k vitríně s několika verzemi proslulého loga, člověk se neubrání úsměvu. Štítek Porsche se za celou svou historii prakticky nezměnil, ale jak se říká, když to funguje, proč to měnit.
Logo Porsche se za celou svou existenci téměř nezměnilo Zdroj: FTV Prima
Ferdinand Porsche chtěl symboly města Stuttgart promítnout i do loga a povedlo se. "Červená a černá reprezentují Bádensko-Württembersko. Jednu ze 16 spolkových zemí, ve které se právě město na řece Neckar nachází. A černý kůň? Název Stuttgart pochází ze slova 'stutengarten', tedy kobylí zahrada," vysvětluje Meyer souvislosti.
Ferdinand Porsche měl k tomuto městu velmi blízký vztah a není se čemu divit, když tu zaznamenal největšího kariérního úspěchu. Po svém příchodu v roce 1923 se tu začal značně prosazovat a veškerá snaha vyústila až do dnešní podoby - dechberoucího muzea, které dělí od výrobní továrny jen jeden kruhový objezd. I na něm ale nalezneme jasnou indicii, kde se právě nacházíme. Jsou na něm totiž vozy Porsche v životní velikosti.
Nás v rámci bádání po stopách Ferdinanda Porscheho čeká ještě poslední zastávka. Místo, které se rodině vrylo do srdcí tak moc, že tam našli klid i na poslední odpočinek. Dechberoucí velkolepé muzeum necháváme za zády a vracíme se do Rakouska.
Koukněte se na 4. dílný seriál "Po stopách Ferdinanda Porscheho"
1. díl: Ferdinand Porsche: Otci navzdory k celosvětové slávě! Jak český rodák dobyl svět
2. díl: Návrat ke kořenům aneb jak automobilka Porsche začala vyrábět hybridní vozy už před 124 lety
3. díl: Jedinečný skvost, tajná skrýš i unikátní neměnné logo. To je velkolepé muzeum Porsche ve Stuttgartu
4. díl: Zell am See. Místo, kde našel Ferdinand Porsche klid a mír