Zažíváme to poprvé: ještě nikdy v historii nebylo na trhu práce pět generací. Z vícegenerační pracovní síly se tak stal jeden z klíčových faktorů budoucnosti práce. Inovačním motorem je generace Z – právě na ní bude záviset úspěšná adaptace technologií. Každá z generací ale přináší jedinečné znalosti a zkušenosti. Vytvořit z vícegenerační pracovní síly angažované, kooperující a odolné týmy znamená dát firmě budoucnost.
Každá z generací na trhu práce má své jedinečné formativní zkušenosti, každá vyrostla v jiných společenských podmínkách. Věkové rozpětí pracovní síly nikdy nebylo větší, a stejně tak nikdy nebyly větší rozdíly charakterizující jednotlivé generace.
DÁLE ČTĚTE: Důchodová reforma, vyšší poplatky ČT či návrat EET. Co všechno chce ANO po volbách změnit?
Vícegenerační tým přináší každé organizaci nové a rozmanité pohledy. Stabilitu a inovativnost ale budou podporovat jedině tehdy, pokud se podaří vytvořit pozitivní a přívětivé pracovní prostředí pro všechny. Bez čeho se nelze obejít, ukazuje následující desatero.
Učte se respektu
Kolikrát jste už slyšeli (nebo sami vyslovili) rychlé soudy o různých generacích? Mladí nechtějí pracovat, jsou líní, starší se nejsou schopni naučit používat AI a jsou plní pesimismu… na začátku všeho by měl být respekt, vědomá snaha vyhýbat se ve svém myšlení stereotypům. Generační soudy nejsou příjemné pro nikoho a rozhodně nepomáhají dobré firemní kultuře.
Místo odsudků je dobré se ptát, co jednotliví členové týmu potřebují k tomu, aby mohli odvést tu nejlepší práci. Zejména v dobách tak zásadních technologických (a společenských) změn je nutné nastavit a definovat očekávání.
Podporujte spolupráci
Pracovní prostředí se s každou výraznější generací proměňuje a vždy se přizpůsobuje do značné míry té nejmladší. Stejné to bylo při nástupu mileniálů, kteří způsobili ve firmách doslova revoluci. A stejné je to i u generace Z. Připomínejme si ale, že každá generace má svou jedinečnou zkušenost. A každá generace může podpořit inovativní řešení.
Demografické křivky jasně ukazují, že početnější starší generace budou na trhu práce zůstávat déle a méně početné nejmladší generace je zcela nenahradí. Vícegenerační týmy jsou jednoduše realita, se kterou se musíme naučit pracovat. To obnáší především nastavit dobrou spolupráci mezi jednotlivými generacemi.
Zvyšujte know-how
Svatý grál personalistiky nikdy nebyl tak zásadní, jako je tomu v posledních měsících. Umělá inteligence a robotizace postupně vytváří novou pracovní sílu, se kterou se každý z nás musí naučit spolupracovat. I když si generace Z ráda myslí, že je technologicky dostatečně vyspělá, studie naznačují, že své schopnosti může přeceňovat. Naopak starší generace se může kvůli vlastnímu strachu podceňovat. Jak z toho ven?
V oblasti technologií by mělo být vzdělávání personalizované, a to ne na základě věku, ale skutečných znalostí a dovedností. I ve vzdělávání je třeba dát pozor na předsudky, mohou se ve výsledku prodražit. Hledejte způsoby, jak podpořit růst a profesní rozvoj vašich týmů. Jestliže vaše společnost poskytuje benefity v podobě vzdělávání nebo finančně podporuje doplnění kvalifikace, měl by to každý zaměstnanec vědět. Je to koneckonců dobrý argument pro recruitment.
Nezapomínejte na lidi
Zažíváme technologickou revoluci, se kterou se lidstvo doposud nesetkalo. Ale není to první velká revoluce, která navždy změnila svět. Historie nás učí, že i když se způsob práce mění, lidé stále zůstávají lidmi. I věk umělé inteligence je stále lidským věkem. Technologické možnosti a lidská kompetence spolu budou stále více kooperovat, ale spolu s tím se bude zvyšovat potřeba empatie, etiky a kritického myšlení. To je věc, kterou přinášejí lidé, a je to také hodnota, kterou do firemního prostředí mohou vnášet starší generace. Naučit se využívat tento potenciál je pro úspěch firem klíčové.
Budujte dobré vztahy
I když existuje řada manažerských příruček a doporučených postupů, jak má lídr vést tým, u vícegeneračních týmů vstupujeme do tolika proměnných, že nejlepší je vsadit na docela obyčejný lidský přístup. Vytvářet dobré vztahy a podporovat týmy, aby totéž dělaly i ony.
Vztahy se budují zájmem a poznáváním na osobní úrovni. Bez ohledu na to, na jaké pozici daný zaměstnanec je nebo kolik mu je let. Budování vztahů je dlouhodobá záležitost a bere spoustu času. Jenže to je investice, která se vyplatí.
Osobní kontakt se členy týmu by měl být pravidelnou součástí rozvrhu, při osobním rozhovoru se můžete o jedinci něco skutečně dozvědět. Jaké jsou jeho dovednosti? O jaký aspekt práce vašeho týmu se zajímá, v čem může být prospěšný? Jaké má zázemí a jak může ovlivnit jeho angažovanost a výkon? Odpovědi na takové otázky se dají pravdivě zjistit jen tehdy, pokud má manažer se svými lidmi dobré vztahy.
Ptejte se
V každém týmu se najde někdo, kdo je na poradách nejhlasitější, stále se zapojuje a na všechno má názor. Bohužel ne vždy má ale nejlepší nápady ten, kdo nejvíc mluví. Výzvou je, jak do komunikace zapojit ty, kteří raději mlčí. Nejlepším způsobem je zeptat se. Nebýt slyšen má totiž vážné důsledky v podobě ztráty nejlepších lidí, což u vícegeneračních týmů platí násobně.
Podle studie UKG Workforce Institute mají téměř dva ze tří zaměstnanců pocit, že jejich hlas byl jejich vedoucím nebo zaměstnavatelem nějakým způsobem ignorován. A jeden ze tří zaměstnanců raději odejde nebo změní tým, než aby vyjádřil své skutečné obavy nebo pochyby před vedením.
Podporujte skutečnou spolupráci
Vícegenerační tým vám umožní přístup k široké škále jedinečných pohledů, talentů a náhledů, které mohou vašemu týmu umožnit překonávat výzvy a dosahovat nových úrovní inovací. Podporou otevřené komunikace dáte zaměstnancům najevo, že si vážíte jejich postřehů a uznáváte jedinečné schopnosti, které do týmu přinášejí.
Zajistěte rovné příležitosti.
Kariérní plány i zvyšování platů by měly být nastaveny pro všechny věkové kategorie zaměstnanců. Snadno mohou nastat dva extrémy. Kariérně pak rostou výhradně mladí zaměstnanci, protože jsou dravější a nebojí se o povýšení přihlásit, i když na pozici nejsou ještě připraveni. Nebo mohou být automaticky povyšováni naopak jen ti starší, za zásluhy, i když jejich výkon ani angažovanost tomu neodpovídají. K možnostem kariérního růstu by měly mít všechny generace stejný přístup.
Nebojte se konfliktů
Krizové okamžiky zkrátka nastávají: termíny, tlak na byznysové výsledky, fluktuace, interpersonální neshody... Nikdy se jim nedá úplně vyhnout, a u vícegeneračních týmů bývá příležitostí pro třecí plochy víc. Spory se nevyplatí zametat pod koberec, naopak je dobré k nim přistupovat jako k nástroji inovace.
Upřímné rozhovory, co se daří a co ne, jsou příležitostí k získání nápadů a nových řešení. Vždy je ale nutné, aby jakákoli debata o méně příjemných věcech zůstala uctivá a respektující.
Pracujte na sobě.
Vlastně to ani jinak nejde. Svět práce se proměňuje s takovou dynamikou, že nastavit si mentalitu celoživotního vzdělávání i sám pro sebe je jedinou možností, jak uspět ve světě vícegeneračních týmů.
People Management Forum je největší HR sdružení v ČR.
Více než 30 let pomáhá měnit přítomnost i budoucnost HR.
Vydává časopis HR forum plný inspirace, jak rozvíjet a vést druhé i sami sebe.
Ukázkové číslo časopisu na https://hrforum.munipolis.cz/p/aktualni-cislo
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Ceny potravin jako klíč k volebnímu úspěchu? Rozhodujeme se přes žaludek, míní politolog