Personalisté dlouho jen „řezali“ náklady. Nyní se musí znovu zaměřit na péči o zaměstnance


Ačkoli kdysi byly lidské zdroje silným zastáncem zaměstnanců, v 80. letech se situace změnila. S uvolněním trhu práce se personalisté zaměřili na neúnavné snižování nákladů. Protože pro zaměstnance bylo těžké dát výpověď, snížily se platy a všechny druhy benefitů. Nyní se však kyvadlo vychýlilo opačným směrem.

Míra nezaměstnanosti v USA se již pět let pohybuje pod čtyřmi procenty (s výjimkou období covidových omezení) a trh práce bude pravděpodobně i nadále napjatý. Prioritou je tedy dnes udržet obsazená místa a zabránit tomu, aby zaměstnanci vyhořeli.

DÁLE ČTĚTE: Odkud Česko bere energii? Podíl elektřiny z uhlí se snižuje, rostou obnovitelné zdroje

Za tímto účelem se personalisté musí znovu zaměřit na péči o zaměstnance a přesvědčit vedení, aby změnilo zastaralé zásady odměňování, školení a rozvoje, propouštění, volných pracovních míst, outsourcingu a restrukturalizace.

Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je ukázat vedoucím pracovníkům, jaké jsou skutečné náklady současných postupů, a vytvořit informační panely s ukazateli fluktuace, absencí, důvodů odchodu, nemocnosti a angažovanosti. Zásadní je také předcházet stresu zaměstnanců, zejména řešením obav z umělé inteligence a restrukturalizace.

A když už firmy restrukturalizaci provádějí, měly by zvolit méně bolestivý a decentralizovaný přístup. Pro zvýšení organizační flexibility a příležitostí zaměstnanců může HR vytvořit interní pracovní trhy a pro podporu pocitu sounáležitosti a získání loajality zaměstnanců by mělo zvýšit úsilí v oblasti DEI.

  • Více než 30 let pomáhá měnit přítomnost i budoucnost HR.
  • Vydává časopis HR forum plný inspirace, jak rozvíjet a vést druhé i sami sebe.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Cena másla rapidně klesla. Změnit to mohou Velikonoce, varují experti před praktikami řetězců