Pět profesí, které už nyní ohrožuje umělá inteligence. Zbystřit musí i dobře placení lidé

Umělá inteligence mění trh práce rychleji, než si mnozí dokázali představit. Podle odhadů expertů může nahradit až stovky milionů pracovních míst po celém světě, a z obliga nejsou ani dobře vydělávající pozice. Firmy stále častěji využívají AI nejen k automatizaci rutinních úkolů, ale i ke složitějším činnostem, které dosud vyžadovaly lidskou expertizu. Koho čeká perné období a jak se mění role lidí v oblastech, kde AI přebírá kontrolu? Zeptali jsme se expertů na pět profesí, které jsou v současnosti nejvíce v ohrožení.

AI nadále přepisuje pravidla pracovního trhu a firmy na to reagují bez slitování. Podle americké investiční banky Goldman Sachs hrozí, že by umělá inteligence mohla nahradit až 300 milionů pracovních míst po celém světě. Už nyní se ukazuje, že některé pozice ztrácejí na významu, protože AI dokáže jejich úkoly zvládnout rychleji a efektivněji než lidé. Nebo – a to je též důležitý faktor – udělá práci za výrazně méně peněz.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Lidí s depresemi přibývá. Umělá inteligence může být dobrá první pomoc, říká psychiatr

Následující profese jsou ovšem jen špičkou ledovce, umělá inteligence už dnes zasahuje do celé řady pracovních sektorů. Právníci, administrativní pracovníci, grafici, účetní – všichni by měli zpozornět. Ti, kteří se přizpůsobí a naučí se AI efektivně využívat, získají podle odborníků náskok. Jinak riskují, že se jejich práce stane nahraditelnou.

Jazykoví lektoři nahrazeni

Učitelé jazyků jsou profesí, kterou AI zásadně ovlivňuje – zejména v oblasti firemního vzdělávání. Dříve bylo běžné, že firmy nabízely zaměstnancům jazykové kurzy s lektory, ať už individuální nebo skupinové. Dnes ale AI aplikace zvládnou personalizovanou výuku s nonstop dostupností i okamžitou zpětnou vazbu – a navíc jsou levnější než klasický lektor.

„Firmy dnes mohou ušetřit i statisíce ročně tím, že nastaví benefity chytřeji. Plošně využijí AI nástroje, třeba právě aplikace k výuce jazyků, a živého lektora nechají jen klíčovým pozicím,” řekl redakci CNN Prima NEWS Pavel Vavřínek, odborník na benefitní programy v Česku a šéf společnosti PalmApp.

„Výhoda AI avatarů je, že zaměstnanci s nimi mohou komunikovat bez stresu a kdykoliv potřebují. Obsah i forma se automaticky přizpůsobí jejich tempu a potřebám, což zvyšuje efektivitu učení i spokojenost,“ upřesnil.

Copywriter už skoro není potřeba

Umělá inteligence nešetří kreativce ani v marketingu a copywritingu. Dnes zvládne nejen psát příspěvky na sociální sítě a kratší články, ale dokáže také dělat rešerše, brainstorming nápadů či mediální analýzu. „Rozhodně neumí všechno, velké jazykové modely ale umí skvěle pracovat právě s jazykem. Copywriteři bez hlubší znalosti tématu už nejsou potřeba – na takové texty stačí AI,“ potvrdil redakci Jiří Vicherek, majitel PR a marketingové agentury Fenek.

Čistě copywriterská práce je dnes už spíše výjimkou. A firmy, pokud vůbec hledají copywritery, stále častěji upřednostňují specialisty s konkrétním zaměřením. „Nikdo už nekupuje texty na normostrany, na objem. Neznamená to, že copywriteři nejsou potřeba, kromě citu pro jazyk musí ale chápat klienta, jeho potřeby a kontext, ve kterém se pohybuje, aby mohli výstupy AI kontrolovat,” doplnil.

Zemětřesení na zákaznické podpoře

Jeden z nejcitelnějších zásahů AI zažívají zákaznické podpory. Patří mezi obory, které se automatizují dlouhodobě, nová vlna rozvoje umělé inteligence to však razantně urychlila. Přestože to zatím neznamená, že živí operátoři úplně zmizí, jejich role se zajisté významně mění. Umělá inteligence totiž snižuje potřebu velkých týmů pro rutinní úkoly.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Nevyhazujte krabice, radí sběratel. Videohry nebo staré počítače mají cenu i stovek tisíc

Podle dat softwarové společnosti Daktela lze automatizovat již nyní až 86 procent základních e-mailových dotazů a firmy tak nepotřebují nabírat do podpory tolik pracovníků. Z toho těží nejen operátoři, ale především zákazníci, kteří dostávají odpovědi rychleji. Průzkum Daktela dále ukazuje, že by 80 procent zákazníků raději dostalo odpověď od AI do tří minut, než aby čekalo na spojení s operátorem.

„Počet interakcí s chatboty vzrostl o 87 procent, což potvrzuje jejich efektivitu a také ochotu zákazníků čím dál více dotazů odbavovat s umělou inteligencí,” přiblížil problematiku ředitel výše zmíněné společnosti Jiří Havlíček. Podíl telefonních hovorů odbavených živým operátorem podle něj klesl z 90 procent v roce 2020 na 68 procent v roce 2024, zatímco automatizace e-mailové komunikace vzrostla z osmi procent na více než 28 procent. „Tento trend ukazuje, že AI přebírá rutinní komunikaci, zatímco operátoři se věnují složitějším dotazům,” dodal.

V bezpečí nejsou ani „ajťáci“

Možná nejpřekvapivější profesí, kterou ohrožuje rozvoj umělé inteligence, jsou IT pracovníci, konkrétně juniorní programátoři. AI dnes dokáže generovat kód, testovat software a optimalizovat aplikace rychlostí, která byla dříve nepředstavitelná. Úkoly, na kterých se dříve učili juniorní vývojáři – jako je opravování chyb v kódu, psaní základních funkcí nebo provádění technických rešerší – nyní zvládá AI bez problémů. Junioři tak ztrácejí příležitosti k získávání zkušeností a pro firmy se stávají postradatelnými.

„Bohužel, to je trend, který bude sílit. Je to čistě ekonomická úvaha – pro firmy dává větší smysl investovat do AI než do juniorních pozic,“ myslí si David Bezděka, šéf pražského vývojářského studia Cleevio, které zaměstnává přes 100 seniorních specialistů na vývoj softwaru. Kódovat už dnes zkrátka nestačí. Raketově roste poptávka po specialistech, kteří dokážou efektivně řídit AI, kombinovat ji s lidskou kreativitou a aplikovat výsledky do širšího kontextu produktového vývoje.

„Role IT partnera, jako je Cleevio, se posouvá k roli konzultanta, který využívá AI a další technologie jako nástroj pro inovace a strategický růst. Ti, kteří se naučí efektivně pracovat s AI a pochopí její potenciál, získají v oboru výraznou konkurenční výhodu, již nestačí prodávat čas a kapacity,“ zmínil Bezděka.

Na jednoduché smlouvy už stačí AI

Advokacie je další profesí, kterou AI zásadně proměňuje. Už s příchodem internetu se právní služby změnily – najednou nebylo nutné chodit k právníkovi kvůli každé smlouvě. Stačilo si stáhnout vzorový dokument a upravit ho podle potřeby. Dnes AI přináší podobnou revoluci. Jednodušší právní agendu zvládne umělá inteligence sama. Kupní smlouvu? Stačí ji nahrát do ChatGPT. Pracovní smlouvy, NDA nebo dohody o spolupráci už AI dokáže připravit bez zásahu člověka.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Pilsner? Zlatopramen? Vyzkoušeli jsme umělou inteligenci, jak dobře zná česká piva

Tam, kde není vysoké riziko, firmy advokáty tolik nepotřebují. To ale neznamená, že by právníci mizeli – jejich role se mění. Už nejsou jen tvůrci smluv, ale stále více fungují jako strategičtí konzultanti. „Více se dostane do popředí schopnost chápat byznys klienta a umět řešit komplexní právní otázky,“ popsala Iva Javorská z advokátní kanceláře Novalia.

Bez ohledu na to, jak pokročilá je umělá inteligence, lidský faktor zůstává klíčový. „AI tu ale zůstane a bude se stále zlepšovat. Stane se součástí právnické profese. To je fakt,“ odhadla Javorská. Většina advokátů proto AI nevnímá jako hrozbu, ale jako nástroj, který jim usnadňuje práci. Umělá inteligence pomáhá odstranit zdlouhavou administrativu a dává právníkům více času na strategické otázky.

„Každá hodina, kterou nemusím trávit rutinními a v zásadě jen technickými činnostmi, je velká výhoda. AI ani v tom zatím není bezchybná a stále ji musíme kontrolovat, nicméně bude se zřejmě stále zlepšovat a pomůže nám s efektivitou. My se o to více budeme moci věnovat právnímu problému jako takovému a byznysu a motivacím na straně klienta. Výsledkem bude ještě přiléhavější právní rada. Pokud tedy AI dokáže odbourat zbytečnou administrativu, může to advokacii výrazně posunout kupředu,“ pokračovala Javorská.

„Ti, kteří se budou držet starých postupů, se mohou přestat časem orientovat a nebýt nadále schopni uspokojit progresivnější část klientely,” uzavřela advokátka.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Pozor, kyberpodvodníci zneužívají Stanjuru a CNN Prima NEWS. Lákají na falešné investice

Tagy:
umělá inteligence budoucnost práce technologie zákazníci software operátor Goldman Sachs advokát poradna Česko programátor věda a technika lektor cizích jazyků nástroje technologie ChatGPT A.I. Umělá inteligence technologie a inženýrství informační technologie a informatika výpočetní a informační technologie Jiří Havlíček