Úspěšná kariéra — pojem, pod kterým si většina z nás představí něco jiného. Někdo se najde jako zaměstnanec, jiný je spokojený jako nezávislý podnikatel, pro dalšího vysněný cíl znamená stát se hlavou nadnárodní korporace. Ať jste čímkoli z toho, jasné je jedno: Pokud chcete nastartovat úspěšnou pracovní dráhu, neobejdete se bez schopnosti komunikovat, tedy dát světu vědět nejen o tom, co děláte, případně jak, ale také jaké máte hodnoty a proč je ctíte. Možná si říkáte, proč? Copak nestačí prodávat dobrý produkt? Odpověď zní: Ne, nestačí.
Je třeba jít s dobou, komunikovat efektivně a rychle třeba i s opačným koncem světa a hlavně mít přehled o tom, co vás a vaši kariéru posune dopředu. A tím je v současnosti více než kdykoli dřív komunikace. Jak dobře si v téhle disciplíně stojíte?
Moderní komunikace znamená víc než jen slova
„Komunikace se změnila tím, že je jednodušší a rychlejší. A čím dříve to firmy pochopí, tím progresivnější a konkurenčnější budou,“ říká Vojtěch Forejtek, spoluzakladatel společnosti Story Matters, kde se řídí odvěkou pravdou, že byznys dělá člověk s člověkem.
Dnes se ovšem partnery nestávají pouze lidé pohybující se ve stejných zeměpisných šířkách, ale i ti, kteří by se dříve vůbec neměli šanci o sobě dozvědět. A to díky internetu, přesněji - sociálním sítím. Oním virtuálním místem snad nejčastějších střetnutí vůbec se stala síť LinkedIn. Profil na něm podle profesionálů ve Story Matters nesmí chybět nikomu, kdo chce provozovat úspěšný byznys, případně prospět své kariéře. Alespoň podle Vojtěcha Forejtka, podle něhož se jedná o naši digitální vizitku nahrazující původní životopis. „Je to nový trend. Standardně americké korporace už mají dneska v pracovní smlouvě napsáno, že od určité hierarchie směrem výš musí být zástupce té společnosti na LinkedInu dohledatelný. To je jasný status toho, kam ten trh směřuje.“
„LinkedIn není nezbytností, je to však podstatná konkurenční výhoda. Tou podstatnou konkurenční výhodou je obrovská viditelnost, aniž byste za to museli platit reklamní peníze a na monitorech a zařízeních právě té cílové skupiny, o které stojíte,“ dodává Sergej Pavljuk, další ze spoluzakladatelů Story Matters.
Kontakty ovšem nejsou tím jediným bonusem, který sociální sítě přinášejí. Naše chování na sítích o nás prozradí mnohé — potenciálním partnerům, zaměstnavatelům i klientům. A to platí obousměrně. Sledováním jednotlivých uživatelů jednoduše získáváme cenné informace o druhé straně, na jejichž základě se rozhodneme, zda chceme s dotyčným spolupracovat či nikoli.
Základem je ovšem sítě využívat co nejefektivněji. I proto je dobré přizvat si na pomoc profesionály. „Přirovnal bych to ke sportu. Když se rozhodnete cvičit, sportovat, tak je lepší vzít si fitness trenéra, který vám poradí, jak co máte dělat. Už má ověřené metody a vy se dočkáte výsledků rychleji, než když se o ně pokoušíte sami. Častokrát navíc spíše stagnujete a ztrácíte motivaci. Proto je rozumné svěřit se do péče profesionálů,“ uvádí Šimon Chrobák, business konzultant ze Story Matters.
Vše, co nejen o komunikaci potřebujete vědět, na jednom místě
Zní to jednoduše. Nicméně moderní komunikace je poměrně náročná disciplína, pro některé z nás dokonce téměř nezvládnutelná. Kdo se ale přece jen chce alespoň pokusit do ní proniknout, má tu výhodu, že způsoby existují. Může jím být třeba i nedávná konference Feels Like Deals, která se konala na zámku Berchtold. „Jejím cílem je předání zkušeností mezi podnikateli, ať už na úrovni vystoupení nebo na úrovni přestávek, kdy se ti lidé baví mezi sebou na přímo. Pokud se bavíme o českém podnikatelském prostředí, je tady celá řada velmi konzervativních akcí. My jsme se rozhodli jít přesně opačnou cestou, kdy v neformálním prostředí se ti lidé mají možnost seznámit a vyměnit si zkušenosti,“ vysvětluje její hlavní účel Sergej Pavljuk. A Přemysl Forejtek doplňuje: „Snaha vždycky byla, aby z konference účastník odešel a byl schopný automaticky nově nabyté vědomosti uplatnit rovnou v praxi. Myslím si, že nikdo z našich partnerů, který tady dneska vystupují jako speakři, tak není v rámci svého know-how lakomý a velmi rád ho sdílí s ostatními, protože tento event je primárně pro naše zvané partnery, pro naše zvané klienty, kde chceme jednoduše seznámit mezi sebou, ať už nám za to standardně platí nebo neplatí.“
„Akci jsme se rozhodli podpořit proto, že dává smysl s pohledu obchodních jednání a z pohledu networkingu. A proto, že se tu klade důraz primárně na to, aby se lidé seznamovali mezi sebou a sdíleli mezi sebou know-how, což pro nás bylo zásadní,“ vysvětluje jeden z partnerů akce, Jan Stehlík ze společnosti Shiftid, proč se rozhodl akci Feels Like Deals podpořit stejně jako další z partnerů, Vít Schlesinger z firmy Blackfish: „Sám se snažím vyprávět příběh, jak žiju život a jak podnikám. A přijde mi dobré to dělat otevřeně a nehrát si na devadesátkové podnikatele, kteří to měli zavřené. Za mě tkví částečně úspěch ve sdílení cesty. Takhle to mám nastavené a chci to předávat, protože když to předává někdo mě, tak se z toho hodně učím. A mám rád transparentnost.“
„Je potřeba nový přístup k novým sociálním sítím, technologiím. A třeba my ze starší školy jsme poučeni tím, že potřebujeme nový přístup: Názornost, příběh, aktuálnost a ne opakovat věci, které v marketingu fungovaly před 10, 20 lety,“ říká, co na konferenci nejvíce oceňuje, Václav Růžička, majitel zámku Berchtold a předseda představenstva společnosti Alkom Security s tím, že si váží příležitosti pochopit smysl a význam moderních technologií a možností v propagaci a obchodní činnosti, které s sebou nesou.