360°, Barbora Urbanová, Lucie Hrdá, Antonín Stanislav, Zdeněk Hraba, Ondřej Vrkoč, Pavel Gross - 22.6. v 21:30
Všech pět členů posádky turistické ponorky, která se v neděli vydala k vraku Titaniku a následně zmizela, je téměř jistě po smrti. Vyplývá to z vyjádření americké pobřežní stráže i společnosti, která ponorku provozovala. John Mauger z pobřežní stráže potvrdil, že se ve čtvrtek našly trosky ponorky, která s velkou pravděpodobností implodovala. Podle konstruktéra ponorek mohl být důvodem zničení stoje špatně zvolený konstrukční materiál.
Také společnost OceanGate Expeditions, která zmizelou turistickou ponorku provozovala, předpokládá, že posádka je po smrti. Firma v prohlášení vyjádřila zármutek nad ztracenými životy. „Domníváme se nyní, že jsme o našeho výkonného ředitele Stocktona Rushe, Shahzadu Dawooda a jeho syna Sulemana Dawooda, Hamishe Hardinga a Paula-Henriho Nargeoleta bohužel přišli,“ uvedla firma v prohlášení.
ČTĚTE TAKÉ: Česká ponorková legenda: Jak mohli do toho šrotu vlézt? Jejich konec musel být strašný
Podvodní robot ve čtvrtek našel záď ponorky, oznámila pobřežní stráž. Tím je podle ní jasné, že není naděje na přežití posádky. Pobřežní stráž předpokládá, že ponorka implodovala poblíž vraku Titaniku. Ukazují na to trosky údajně objevené na dně Atlantického oceánu. Nalezeno bylo pět různých velkých kusů, které vypadají jako zbytky plavidla. „Úlomky lodi odpovídají katastrofickému poškození tlakové komory. Po tomto zjištění jsme okamžitě informovali rodiny,“ řekl během tiskové konference vedoucí pátračů kontraadmirál John Mauger.
Konstruktér ponorek Pavel Gross v pořadu 360° na CNN Prima NEWS promluvil o tom, jak mohlo k tragédii dojít. „Jedna varianta byla, že se Titan zachytil ve vraku Titaniku. V oblasti okolo něj nastávají neočekávané proudy,“ vysvětlil Gross. Podle jeho slov jsou nevyzpytatelné jako počasí. Tato varianta se nicméně nepotvrdila. Zničení ponorky má tedy zřejmě na svědomí technická závada související s materiálem, ze kterého byla ponorka vyrobena.
VIDEO: Podívejte se na 3D model ztracené ponorky. Proč ji posádka nemohla otevřít zevnitř?
Ponorka Titan vydrží tlak vody až v hloubce kolem čtyř kilometrů. Její délka je bezmála sedm metrů a váží deset a půl tuny. Větší část pláště je složená z kombinace uhlíkových a skleněných vláken, přední část je z titanu a je napevno přišroubována ke zbytku ponorky. Podívejte se ve videu na 3D model ponorky.
„Karbon je oproti kovům daleko víc náchylný na únavu materiálu. Tato ponorka se do této hloubky již několikrát potopila, což znamená, že při každém ponoru pravděpodobně docházelo k malým poruchám struktury mezi vrstvami karbonových vláken, až najednou tlak nevydržely,“ vysvětlil expert.
„Pokud ponorka skutečně implodovala, čemuž trosky nasvědčují, je smrt prakticky okamžitá. Bavíme se o mikrosekundách, dá se říct, že posádka nic nepostřehla,“ uvedl v pořadu 360° expert na Titanik Ondřej Vrkoč.
Pátrání bylo mezinárodní akcí
Pobřežní stráž uvedla, že bude pokračovat ve zkoumání oblasti, kde byly trosky nalezeny. Na místě zůstanou roboti sbírající informace. Podle pobřežní stráže je příliš brzy na to říci, kdy k implozi došlo. Zvuky, které senzory zaznamenaly v úterý a ve středu, ovšem pravděpodobně s ponorkou nesouvisely.
Trosky byly nalezeny ve vzdálenosti přibližně 490 metrů od přídě Titaniku, který od svého ztroskotání v roce 1912 spočívá na mořském dně v hloubce kolem 3 800 metrů.
Ponorka Titan sloužila k přepravování bohatých turistů k vraku legendárního zaoceánského parníku. Zhruba hodinu a 45 minut po ponoru ztratila v neděli spojení s mateřskou lodí. V oblasti zhruba 700 kilometrů jižně od kanadského ostrova Newfoundland zahájili poté příslušníci pobřežní stráže z USA a Kanady rozsáhlou pátrací akci na hladině oceánu i v jeho hlubinách. V akci byly lodě, letadla, dálkově ovládané ponorky, potápěcí roboti a další zařízení.