Pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) patří k zaníceným propagátorům cyklistiky, ve facebookovém příspěvku ke špatnému parkování magistrátního řidiče však mimoděk přiznal, že pokud se někam potřebuje dostat rychle, používá služební auto. Jeho řidič zaparkoval v pražské Veletržní ulici přes půlku chodníku.
„V příslušný den magistrátní auto řídil řidič, kterého neznám, a vůbec jsem netušil, že někde zaparkoval takto ,na prasáka‘. Já jsem v tomto místě, ve Veletržní ulici, z auta nevystupoval ani do něj nenastupoval,“ napsal Scheinherr na svém facebookovém profilu poté, co internetem začala kolovat fotografie služebního vozu magistrátu zaparkovaného na chodníku tím nejhorším možným způsobem.
Možná jste si všimli téhle fotky na internetu. Ti, kdo mne znají, dobře vědí, že to doopravdy není můj styl. V příslušný...
Posted by Adam Scheinherr on Monday, September 12, 2022
Ruku na srdce, kdo z vás někdy na pár minut nezaparkoval nevhodně na chodníku, když v časové tísni potřeboval koupit důležitou ingredienci k večeři nebo vezl dítě pozdě na kroužek? Jiná věc ale je, když se podobného přestupku dopustí dopravní radní hlavního města republiky.
Radní pro dopravu ve svém příspěvku situaci zdůvodnil tvrzením ve smyslu známého fotbalového „nikde jsem nebyl a ta částka taky nesouhlasí“. „Je jasné, že řidič při čekání na mne spáchal dopravní přestupek, a budeme to s ním řešit. Hlavně nám ale připomněl, že časy, kdy papaláši takhle běžně parkovali, se už nikdy nesmí vrátit,“ uvedl Scheinherr.
Auto lepší kola?
Jakkoliv je nejspíš v tomto konkrétním prohřešku nevinně (neboť prý řidiče auta – mimochodem s registrační značkou poukazující na elektrický pohon (EL), tedy s možností bezplatného parkování na modrých zónách – vůbec neznal) ve stejném příspěvku nepřímo přiznává, že doprava autem pro něj rozhodně není pomalejší než propagované kolo.
Snaha vysvětlit individuální chybu pracovníka magistrátu Scheinherrovi udělala medvědí službu. Zdánlivě nevinná větička („Pak jsem se ale potřeboval rychle dostat autem...“) nezůstala bez masové odezvy diskutujících pod příspěvkem. „Potřeboval se rychle dostat autem – to jako vážně? Po Praze se snad jezdí jen MHD a na kole, ne? A jak se jelo mezi těmi všemi zelenými patníky zúženými vozovkami,“ rýpnul si do Scheinherra, dlouhodobého propagátora cyklistiky a MHD, přispěvatel Tomáš Pelikán.
„Když se potřebuji v Praze rychle přesunout mezi jednáními, tak jedu MHD, je to nejrychlejší. Vy na to potřebujete auto s řidičem,“ doplnil ho diskutující Kor Mich. „Krásně vymyšlená pohádka,“ píše Jiří Čihák.
„Rozsévač cyklostezek parkuje auto s osobním řidičem na chodníku, říká, že je to nepřípustné, a prosí ať ho při tom lidé fotí a posílají mu to. To je neskutečnej bizár...“ naráží na městskou politiku pisatel Tomáš Hajný.
A tak dále.
Pryč, papaláši
Za vlády Pirátů na pražském magistrátu přibyly v ulicích nové cyklopruhy, gumové kužely a ochranné zídky. Na druhou stanu ubylo pruhů pro automobilovou dopravu nebo se snížila maximální povolená rychlost a na některých místech byla automobilová doprava vyloučena zcela. Demonstrací městského přístupu k automobilové dopravě je podle Scheinherra zřízení odpočinkové zóny na někdejším parkovišti přímo před pražskou radnicí na Mariánském náměstí.
Marný byl však podle něj zjevně boj se zvyklostmi magistrátních zaměstnanců zděděnými po předchozích pražských vládách.
„Využití služebních aut jsme omezili na nezbytné minimum, z nabobského parkoviště před magistrátem jsme udělali příjemné náměstíčko pro lidi. Všem zaměstnancům magistrátu čtyři roky vysvětlujeme, že papalášské časy jsou pryč. Jak je ale vidět, někteří to stále nepochopili,“ zoufá si v závěru svého příspěvku Scheinherr.