Kimi Räikkönen končí se svým hobby. Originál ze světa formule 1 si za dlouhá léta v seriálu získal u fanoušků velkou popularitu pro svůj přístup, který vzbuzoval dojem, že je pro něj slavný motorsport jen koníčkem. „Nemyslím to špatně, ale skutečného Kimiho Räikkönena neměla veřejnost možnost poznat,“ říká k 41letému Finovi komentátor závodů F1 Tomáš Richtr. V rozhovoru pro CNN Prima NEWS mluví i o jiných tématech týkajících se populárního festivalu rychlosti.
Räikkönen opouští královnu motorsportu. O co všechno kvůli jeho oznámení konce kariéry formule 1 přichází, respektive od příští sezony přijde?
Chápu nostalgické pohledy na věc, když nějaký velezkušený – a v tomto případě i veleoblíbený – jezdec skončí. Ale já jsem v tomto ohledu spíše pragmatik a vnímám to tak, že staré tváře odcházejí, nové přichází. A nová generace, která tu už je a obnáší Maxe Verstappena, Landa Norrise, George Russella nebo Alexandera Albona, je předzvěstí dalších úžasných let. Kimi Räikkönen se v mých očích nezapsal do historie tak výrazně jako jiní piloti, nevytvořil éru. Měli jsme éru Schumachera, Häkkinena, Vettela… To, jak byl vnímaný Kimi přes média, nebyl skutečný Kimi. Nosil image salámisty, „nechte mě na pokoji“. Ve skutečnosti je docela citlivý a umí být velmi nervózní.
Není to tedy tak velký „iceman“, jak se mu říkalo?
Nemyslím to špatně, ale skutečného Kimiho Räikkönena neměla veřejnost možnost poznat. Umí být naopak velmi upovídaný, stačí, když se trochu napije. Ale kdo z nás ne. (smích) Rozkecá se, umí být vtipný. Respektuju, že ho fanoušci mají rádi, já k nikomu z pilotů nemám osobnější vazbu. Každopádně jedna z věcí, která mi vždy ne úplně sedla – byť to chápu – byla ta, že Räikkönena otravovala mediální část sportu. To má podobné s Robertem Kubicou.
Jsem hluboce přesvědčený o tom, že sportovní showbyznys je postavený právě na médiích. Bez nich by se sport nedostal k fanouškům – je to nezbytná součást. V tom vnímám určitou neloajalitu vůči celému prostředí. Piloti musí být připravení na to, že se jich novináři budou ptát. Je to podobné jako relativně čerstvá kauza s tenistkou Naomi Ósakaovou. Zlí novináři, neptejte se mě na nic, chci mít duševní klid. Když jdete do takto velkých sportů a chce si vydělat peníze, musíte to brát jako součást. Řadím se k zástupcům médií, proto mi tato taktika neimponovala. To je ryze můj osobní problém.
Chybělo mu zapálení
Zmiňoval jste mladou generaci ve formuli 1. Ta naopak mediální vystoupení zvládá bez výjimky s bravurou, že?
Ano, oni jsou už v tom vychovávaní odmalička. Jsou šikovní ve všech ohledech, mají komplexní výbavu profesionálního sportovce, který vydělává velké peníze. Ale abych se vrátil ke Kimimu, tak zase ten jeho salámistický přístup byl populární u mnoha lidí. Protože obvykle nemůžeme říct partnerům, zaměstnavatelům: „Nechte mě na pokoji, vím, co mám dělat.“ Ale upřímně to podle mě není šťastná cesta, protože nějaká disciplína musí být. Není to vzorový přístup pro lidi, kterým se teprve utváří osobnost.
Byl jste spíše kritický, co jste naopak na Räikkönenovi obdivoval?
To, že byl rychlý, o tom není sporu. Ale měl mít víc titulů mistra světa než jen ten jeden z roku 2007 s Ferrari. Ke kterému mu ještě musel svojí rozhádaností pomoct tým McLaren. Neříkám, že promarnil talent, když byl před Ferrari právě u McLarenu, měl smůlu na techniku. I tak se ale potýkal s absencí nasazení, u Ferrari rychle ztratil oblibu, stáj se s ním rozloučila o rok dříve. On byl tím, kdo přijel na okruh, při závodu odvedl asi dobrou práci, pak zase zmizel. Řada pilotů byla daleko více zapálená. Talent, kterým disponoval a disponuje, měl potenciál na daleko více úspěchů… Tak a teď si to všechno přehrávám v hlavě a vnímám, jak to vyznívá negativně. Je mi to upřímně líto, na straně druhé vám nebudu mazat med kolem pusy. Hodnotím ho v kontextu ostatních hvězd formule 1, které k tomu přistupovaly jinak. Kdyby to byla jeho skutečná image, tak to beru, ale opravdová tvář Räikkönena je opravdu jiná.
Piloti musí být připravení na to, že se jich novináři budou ptát. Je to podobné jako relativně čerstvá kauza s tenistkou Naomi Ósakaovou. Zlí novináři, neptejte se mě na nic, chci mít duševní klid. Když jdete do takto velkých sportů a chcete si vydělat peníze, musíte to brát jako součást.
Ale jeho popularita u fanoušků skutečně nebyla malá. Chápete to?
Byl unikát. Je to velmi plachý člověk, introvert. Straní se lidí, o to víc je loajální své rodině. V tomto směru je nositelem důležitých hodnot a může pomoct těm, kteří jsou na tom podobně s plachostí a nesmělostí. Že i přes to, dokázal proniknout do vrcholového sportu a v něm vydržet dlouho. A to zaslouží velké uznání. Za mě je škoda, že nedokázal svůj humor podávat jiným způsobem, abychom ho poznali ještě více. Novináři mají dnes ve zvyku ptát se třeba takto: „Máte nové zabarvení helmy, co pro vás znamená vaše přilba?“ Kimi odpoví: „No chrání moji hlavu.“ To se mi líbí. Není sporu o tom, že byl velmi specifický a oslovil spoustu lidí. Kimi je značka, a tak to bude platit do konce jeho života.
Kariéra Kimiho Räikkönena v F1
- Pro rok 2001 podepsal smlouvu s týmem Sauber, hned v prvním závodě skončil šestý
- V sezoně 2002 vystřídal v McLarenu krajana Miku Häkkinena
- Během angažmá u britské stáje skončil dvakrát druhý v pořadí šampionátu
- V roce 2007 začal jezdit za Ferrari, hned v první sezoně získal titul mistra světa
- O dva roky později přerušil kariéru v F1 a pustil se do rallye závodů
- V roce 2012 se opět vrátil, podepsal v týmu Lotus
- Pro sezonu 2014 bylo obnoveno pouto s Ferrari
- V roce 2019 přestoupil do Alfy Romeo, ve které také letos končí kariéru
Mladí piloti jsou inteligentní sympaťáci
Räikkönen pobavil za dlouhá léta ve formuli 1 řadou věcí, třeba když se po nehodě v Monaku sbalil a šel rovnou na svoji jachtu popíjet s přáteli. Samostatnou kapitolou ale byla rádiová komunikace s týmovými inženýry. Která z jeho mnoha hlášek vás nejvíce pobavila?
Jedna z nich se dostala dokonce na trička v rámci merchandisingu. Tým ho úkoloval, on odpověděl: „Leave me alone, I know what to do.“ Nechtě mě na pokoji, vím, co dělám. To bylo před mnoha lety v Abu Dhabí. A když jezdil za Ferrari, měl strategickou zastávku v boxech a když se vrátil na trať, začal do rádia řvát: „Jak je sakra možné, že je Valtteri Bottas před náma?“ Odpovědí mu bylo: „Valtteri Bottas je před námi od začátku závodu.“ Kimi jenom: „Ok.“
Nemrzí vás, že Räikkönen nezůstává ještě pro další sezonu, kdy začíná nová éra formule 1, ve které by měly být závody vyrovnanější a i v průměrném vozu Alfa Romeo by třeba měl možnost zajet pěkné výsledky?
Hlavně, jestli to nemrzí jeho. A to si myslím, že nemrzí, jinak by takové rozhodnutí neučinil. Vnímám to s velkým nadhledem. Když jsem byl o hodně mladší, vášnivě jsem fandil Juanu Pablu Montoyovi. Dva dny jsem se sbíral z toho, když oznámil, že odchází závodit do Ameriky. Nikdy předtím, ani nikdy potom jsem takové zapálení neměl. Nemá to na mě emotivní dopad. U mě to přehlušuje nadšení z mladých kluků, kteří mají obrovský potenciál. Jsou o hodně napřed, než byli jejich generační předchůdci. Ale je to obecný trend. Snažíme se dostat na úroveň určitých schopností a určitého vědění dříve. Mladí piloti, o kterých jsem už mluvil na začátku, mě ohromně oslovují, jejich mediální atraktivita je velká, jsou to inteligentní inspirativní sympaťáci. A je to důležité, protože formule 1 nadále bude stát na hlavních hrdinech.
Čili berete to tak, že formule 1 má nyní mnoho správných chlapíků?
Může to tak být. Na druhou stranu to přináší určitou kontraproduktivitu. Tito kluci neměli dětství, viz Max Verstappen. Obnáší to velké riziko, že když dosáhnete velmi brzo určitého společenského statutu plného peněz a slávy – velké nezávislosti, málokdo – a to nejen ve sportu – to později ustojí na vlastních nohách. Když ztratíte postavení, cítíte se nenaplněným, padá to do různých problémů s drogami a alkoholem. Ale to je jiná diskuze. Každopádně věřím, že mladí piloti obklopení týmem a manažery to dokáží ustát.
Zpět ke změnám ve formuli 1. Uvolněné místo v Alfě Romeo po Räikkönenovi obsadí od roku 2022 Valtteri Bottas, který odešel z Mercedesu. Vypadá nažhavený, zbavuje se mnohaletého stínu sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona a také obrovského tlaku. Jak jste na něj zvědavý?
Ano, tlaku se nyní zbavuje. Padá z něj obrovská deka frustrace. Formule 1 je cynický showbyznys. Jezdil v monopostu, který měl vyhrávat závody, pomohl svému týmu ve všem, co potřeboval – získat mnoho triumfů v Poháru konstruktérů, stáj i díky němu brala tolik titulů mistra světa. V jiném týmu s výjimkou Red Bullu by takovou šanci vyhrávat neměl. Ale člověk zůstane člověkem. Pokud budete věčně pod vrcholem, tedy pod Lewisem Hamiltonem, a ostatní vás neustále budou plácat po rameni, jak děláte dobře, že jste pořád pod vrcholem, neexistuje člověk s ambici vrcholového sportovce, kterého by to po čase nezačalo štvát. Bottas nedostal šanci stát se lídrem, nebyla tam ani ta vidina. Nejde s tím žít věčně.
Takže pro něj velká úleva?
Nejde sice do týmu, který má vyhrávat závody, ale ta svoboda... Bude volně bojovat o mistrovské body, miliony a pozici v týmu. Hrozně mu to přeju.
Mercedes bude mít novou dvojici pod kontrolou
Zvládal podle vás svoji frustrující pozici navenek dobře?
Možná až moc dobře. Říkal jsem si, že občas do médií mohl pustit, co si opravdu myslí. Se svojí finskou sebekontrolou to zvládal. My – prodavači formule 1 – chceme, aby to byla show. Během posledních mnoha let to nebyla až taková show, vpředu byl jen jeden tým, a to Mercedes. A když už je to jen o jednom týmu, chcete aspoň, aby ten Bottas protáhnul Hamiltonovi krovky. To se nedělo a mě to štvalo. Diváci byli ochuzení.
Formule 1 je cynický showbyznys. Jezdil v monopostu, který měl vyhrávat závody, pomohl svému týmu ve všem, co potřeboval – získat mnoho triumfů v Poháru konstruktérů, stáj i díky němu brala tolik titulů mistra světa.
Čekáte, že mladý George Russell, který přichází místo Bottase do Mercedesu, bude daleko nebezpečnější?
Jsem přesvědčený, že George Russell jde do Mercedesu proto, že Lewis Hamilton tady nebude věčně. A tím pádem se bude Russell následující rok připravovat na to, že převezme roli lídra. Mercedes nabral bolestivé zkušenosti a ví, jak s tím do té doby naložit. Rusell si bude vědom své role. Může být občas rychlejší než Hamilton, ale nemyslím si, že by ho začal takzvaně rozhazovat. Většinou spory nevznikaly v době, kdy byl druhý pilot rychlejší. Narodily se ve chvíli, kdy jeden z jezdců přestal dodržovat týmová pravidla. To George určitě nemá v plánu. Nesmí se stát to, co potkalo Ferrari, když do týmu přišel k Sebastianu Vettelovi Charles Leclerc. Stáj se byla schopná přes boxovou zídku hádat, kdo má jet první, kdo druhý. Toto hádání zpomaluje dvojici – závodili mezi sebou a už nehleděli na ostatní soupeře. Ferrari to tehdy manažerský nezvládlo a mělo třeba říct: „Sklapni, Vettel je teď preferovaným pilotem.“ S Charlesem Leclercem se před sezonou evidentně nedohodli. Mělo by to být například tak, že ten, kdo bude na výjezdu úvodní zatáčky závodu první, bude mít preference až do cíle. Čekám, že to Mercedes bude mít takto pod kontrolou.
Každopádně těšíte se na to, jak to bude příští rok vypadat?
Určitě. Russell je stoprocentní borec. Nelze očekávat, že by byl pomalý. Navíc, co jsem se tak dočetl, jednou z motivací přitáhnout George do Mercedesu je message ze strany šéfa Toto Wolffa vůči Hamiltonovi: „Jsi uznávaný král, ale ne až takový, že bys mohl rozhodovat o všem, co se děje.“