Politické dohady o to, zda a jak podpořit česko-čínské aerolinky Smartwings, je u konce. Vláda v pondělí schválila rozšíření státní pomoci v rámci programu COVID Plus i na dopravní společnosti. Ty budou moci žádat až o dvoumiliardový úvěr s osmdesátiprocentní státní zárukou. Vedle Smartwings se tak dveře ke státem garantovaným penězům otvírají i společnosti RegioJet Radima Jančury.
Členové Babišova kabinetu si leteckou společnost Smartwings tak dlouho přehazovali jak horký brambor, až vymysleli řešení, které jim vlastně nemůže nikdo vytknout. Tedy pokud bychom neznali historický vývoj postoje české vlády k záchraně této česko-čínské dopravní firmy. Od ministrů jsme slyšeli vlastně všechny možné názory na to, jak se Smartwings naložit. Od poskytnutí záruk za komerční úvěr, přes přímou vládní půjčku, majetkový vstup státu do této firmy, až po odmítání selektivní finanční podpory.
Ještě minulý týden z vlády zaznívaly hlasy, že zachránit Smartwings vyjde státní kasu laciněji, než firmu nechat padnout, protože pak by propuštění zaměstnanci skončili na úřadu práce a daňové poplatníky by to prý vyšlo asi na 1,2 miliardy korun. Od pondělí je ale všechno jinak. Vláda schválila rozšíření možnosti žádat o státní pomoc z programu COVID Plus i pro dopravní firmy. Stát by mohl tedy právě letecké společnosti Smartwings poskytnout osmdesátiprocentní garanci až za dvoumiliardový úvěr. Přitom ještě nedávno se akcionáři Smartwings dohodli, že do firmy vloží miliardu korun a po státu budou žádat půjčku dalších 900 milionů. A teď to „nejlepší“ – společnost Smartwings ve stejný den, kdy vláda dala zelenou rozšíření programu COVID Plus, oznámila, že propustí 600 zaměstnanců. A to se vyplatí!
Geniální řešení
Řešení je to ovšem z pohledu vlády geniální. Nejen, že ji nikdo nemůže napadat, že pomohla jedné vybrané firmě, kterou shodou okolností spoluvlastní přítel Andreje Babiše Jiří Šimáně, ale navíc tím otevřela vrátka ke státem garantované likviditě také dalším firmám z okruhu bývalých či současných podporovatelů tuzemského premiéra. Teoreticky tak o státní záruky může požádat i společnost RegioJet Radima Jančury, někdejšího horlivého podporovatele Andreje Babiše. Jančurova náklonnost k premiérovi časem sice začala kolísat jako burzovní indexy, ovšem letos v dubnu opět uvedl, že Babišovi stále věří. Náhoda? Nemyslím si.
Nechci nijak hodnotit, jestli vláda má pomáhat firmám, jako je Smartwings, RegioJet, Leo Express nebo České dráhy. Mohla však, a také měla, od začátku koronavirové krize k pomoci ekonomice přistupovat jinak. Namísto slibování všelijakých podpůrných programů stačilo alespoň chvíli naslouchat těm největším ekonomickým kapacitám v zemi, které vládě radily okamžitě posunout lhůty u povinných plateb státu, čímž by přinejmenším získala čas na smysluplný plán, jak pomoci českému hospodářství. Aktuální podoba COVID Plus tak mohla běžet ještě dříve, než se začalo vášnivě diskutovat o tom, zda si Smartwings státní pomoc zaslouží, či nikoli.