Stand-up comedy
Myslím, že když jste dobrý, dřív nebo později prorazíte, uvedl v pořadu Nový den CNN Prima NEWS stand-up komik Tomáš Plhoň. Nejtěžší na startu kariéry je upoutat lidi, kteří vás neznají, míní. Kde bere nápady na své výstupy, takzvané stand-upy?
„Většinou sbírám v hlavě materiály několik dní, často i týdnů. Někdy nemám nic a za odpoledne na to sednu a je to hotové. Člověk poslouchá, jak lidi mluví, pořád se to od nich snaží nasávat. Někdy trvá měsíc, než napíšu dobrý stand-up, a někdy je to za odpoledne,“ přiblížil proces tvorby komik Tomáš Plhoň ze snad-up pořadu Comedy club.
Smích diváků není podle Plhoně jediným měřítkem úspěchu. „Je to hlavně vnitřní pocit v člověkovi. Být se sebou spokojený. Což tedy velmi často z nějakého důvodu koreluje s tím, jak se (diváci) smějí.“
Navštěvovat tematické akce, psát, zkoušet a zkoušet
Stand-upová scéna u nás jde podle Plhoně stále nahoru a lidí zkoušejících štěstí v tomto oboru přibývá. Jak těžké je prosadit se v konkurenci ostatních a najít díru na trhu? „Řekl bych, že to není až tak složité, když jste dobrý. Myslím, že tak nějak platí, že když jste dobrý komik, dřív nebo později prorazíte,“ zmínil.
Jan Werich zemřel před 40 lety: Jeho život humorný nebyl, říká syn Jiří. S otcem se nepotkal
Soukromí legendárního herce, od jehož smrti 31. října uplyne 40 let, bylo zahaleno tajemstvím. Se svou manželkou Zdeňkou měl dceru Janu, která zemřela půl roku po něm. Bylo jí pětačtyřicet let a osudnou se jí stala rakovina. Jediným žijícím potomkem je syn Jiří Petrášek, který v rozhovoru pro CNN Prima NEWS vzpomíná na slavného otce, kterého ovšem nikdy nepotkal.
Uvedl také, že se svou skupinou Underground comedy pořádají večery, během nichž může vystoupit prakticky každý. Tam si „vysosávají nadějné talenty“, které pak s nimi vystupují a třeba se dostanou i na televizní obrazovky.
„Je důležité chodit na tyto akce, kam má přístup i někdo z veřejnosti, a furt psát a zkoušet to a zkoušet,“ podotkl s tím, že to nejtěžší na startu kariéry je upoutat lidi, kteří vás neznají.
Na dotaz, zda se objevují nadějné talenty třeba v hospodě u piva, reagoval, že bavit lidi v hospodě je sice důkazem určitého charismatu, že člověk dovede lidi kolem sebe upoutat, musí ale být také autorem a být schopný věci vymýšlet, což je věc druhá. Většina lidí má totiž podle komika buď jedno, nebo druhé a musí onu druhou slabší stránku zdokonalit.
Dylan Moran, Menšík nebo Voskovec s Werichem
Na dotaz moderátorky ohledně inspirace a historie stand-upu Plhoň reagoval, že sám začínal s Dylanem Morranem nebo Louisem C. K., kteří patří ke špičce a začínajícím stand-up komikům je doporučil ke zhlédnutí.
„Všichni vyrostli na starých estrádách s Menšíkem a tak, všichni to máme v kořenech,“ připomněl s tím, že dnes už se na to sám moc nevydrží dívat, protože výstupy strašně rychle stárnou. Dodal, že stejně tak pochopitelně zestárne i stand-up comedy – možná ještě rychleji. „Z českého humoru, asi jako každý, nejvíc miluju Cimrmany. To nezestárne nikdy. Ale to s tím stand-upem nemá až tak společného,“ uvedl ještě.
Jak důležité je pro stand-up komiky publikum a dá se tato disciplína dělat on-line? „Podle mě ne. Viděl jsem i nějaké americké nebo britské komiky, kteří jsou špičkou v oboru. A zkoušeli to a ono to prostě nepůsobí dobře. Ten formát je dělaný k tomu, že to říkáte lidem. A lidi jsou takové vaše vodítko, dávají vám energii a vy dáváte energii jim a na tom je to vlastně celé postavené,“ uzavřel Plhoň.