reklama

Konec Airbusu A380. Vyřazená monstra nejspíš skončí ve šrotu, na nákladní letadlo se nehodí

Airbus, výrobce letadel se sídlem ve Francii, v pondělí oznámil omezení výroby a propouštění zaměstnanců. V posledních letech klesal zájem především o letouny A380, největší dopravní letadla na světě. Aby odstavená „monstra“, do kterých se vměstná až 800 pasažérů, neskončila ve šrotu, Lufthansa přišla s řešením přestavby z osobních na nákladní. Český letecký publicista Ladislav Keller však tvrdí, že A380 nejsou k přestavbě určené a bylo by to velmi nákladné.

reklama

Provoz čtyřmotorového Airbusu je mnohem dražší než menších dvoumotorových strojů, a proto mnohé aerolinky začaly raději objednávat menší stroje, ve kterých snáze zaplní kapacity. Evropský výrobce letadel tedy v těchto dnech dokončuje montáž posledního Airbusu A380, a to pro společnost Emirates.

„Airbus A380 končí a aerolinie ho vyřazují ze svých flotil. Lze vidět ústup od velkých letadel a nahrazování menšími dvoumotorovými, jako je třeba A321 nové generace. Tyto letouny by měly obstarat lety do deseti hodin trvání,“ popsal v pořadu dlouholetý pilot a letecký publicista Ladislav Keller.

Konec Airbusu A380 oznámily také aerolinky Air France. Ty se s tímto typem rozloučily už v pátek symbolickým posledním letem kolem Francie. Společnost letouny nahradí právě menšími a úspornějšími stroji, především Airbusem A350.

Letoun A380 k přestavbě na cargo není určený

Devět letounů z flotily Air France poputuje na odstavná letiště. Zástupci letecké společnosti zatím neuvedli, jak s nimi naloží. S velkou pravděpodobností by měly být sešrotované. Německá Lufthansa přišla s nabídkou přestavby na nákladní letouny.

Keller si to ale nedovede představit. „Boeingy 747 se v podstatě bez větších potíží dají na ta cargo letadla předělat, zatímco Airbus A380 není k té přestavbě určený. Už to, že je dvoupodlažní, přináší mnoho problémů. Technicky to snad možné bude, ale otázkou zůstane, kolik by taková přestavba stála,“ objasnil Keller.

Airbus údajně sníží výrobu letadel o 40 procent a propustí tisíce lidí. Podle německého týdeníku Der Spiegel se spekuluje až o 15 tisících pracovních místech. Airbus dodal v dubnu letošního roku namísto plánovaných 75 jen 14 letadel. Může za to také pandemie koronaviru a téměř utlumený letecký provoz minimálně v Evropě. Letecké společnosti kvůli krizi ani vyrobené stroje neodebírají.

Tagy:

Hlavní zprávy

Fialovu vládu možná nebudu moci brát vážně, rozčílil se Kalousek kvůli schůzkám se Zemanem

Proč všichni tak poslouchají prezidenta Miloše Zemana? Podivil se někdejší šéf státní kasy a možný kandidát na Hrad Miroslav Kalousek (TOP 09). Zkritizoval tím vznikající vládu Petra Fialy (ODS), protože adepti na ministry chodí na rozhovory s prezidentem. Žádná opora v ústavě ale neexistuje. I někteří právníci upozorňují, že Zeman si mohl s jmenováním vlády pospíšit, když je v Česku nouzový stav a jedna z největších krizí.

Bláznivá velká cena pro Hamiltona. Verstappena bodově dotáhl, rozhodne Abú Dhabí

Formule 1 nabídne po letech rozuzlení v úplně posledním závodě. Zastávka seriálu v Saúdské Arábii se proměnila v bláznivou velkou cenu s červenými vlajkami. Hlavním vyústěním přerušované Grand Prix je to, že Lewis Hamilton vyhrál, Max Verstappen dojel za ním. To znamená, že příští týden v Abú Dhabí bude k vidění fantastická událost. Oba piloti jsou na tom totiž aktuálně bodově úplně stejně.

reklama

Domácí zpravodajství

Hrůzné snímky plic neočkovaných s covidem: Lékař posílá lidem varovný vzkaz

Bez dalších závažných nemocí, 46 a 38 let, těžké plicní postižení. Další „sporťák 48 let“ na mimotělním oběhu. Lékař plzeňské letecké záchranné služby Jiří Chvojka zveřejňuje na sociálních sítích anonymní příběhy lidí, kterým zdraví zničil covid. Dá se předpokládat, že se jedná o lidi, kteří nejsou očkovaní, lékař totiž zároveň vyzývá k vakcinaci.

reklama