Konec Airbusu A380. Vyřazená monstra nejspíš skončí ve šrotu, na nákladní letadlo se nehodí

Airbus A380

Airbus, výrobce letadel se sídlem ve Francii, v pondělí oznámil omezení výroby a propouštění zaměstnanců. V posledních letech klesal zájem především o letouny A380, největší dopravní letadla na světě. Aby odstavená „monstra“, do kterých se vměstná až 800 pasažérů, neskončila ve šrotu, Lufthansa přišla s řešením přestavby z osobních na nákladní. Český letecký publicista Ladislav Keller však tvrdí, že A380 nejsou k přestavbě určené a bylo by to velmi nákladné.

Provoz čtyřmotorového Airbusu je mnohem dražší než menších dvoumotorových strojů, a proto mnohé aerolinky začaly raději objednávat menší stroje, ve kterých snáze zaplní kapacity. Evropský výrobce letadel tedy v těchto dnech dokončuje montáž posledního Airbusu A380, a to pro společnost Emirates.

„Airbus A380 končí a aerolinie ho vyřazují ze svých flotil. Lze vidět ústup od velkých letadel a nahrazování menšími dvoumotorovými, jako je třeba A321 nové generace. Tyto letouny by měly obstarat lety do deseti hodin trvání,“ popsal v pořadu dlouholetý pilot a letecký publicista Ladislav Keller.

Konec Airbusu A380 oznámily také aerolinky Air France. Ty se s tímto typem rozloučily už v pátek symbolickým posledním letem kolem Francie. Společnost letouny nahradí právě menšími a úspornějšími stroji, především Airbusem A350.

Letoun A380 k přestavbě na cargo není určený

Devět letounů z flotily Air France poputuje na odstavná letiště. Zástupci letecké společnosti zatím neuvedli, jak s nimi naloží. S velkou pravděpodobností by měly být sešrotované. Německá Lufthansa přišla s nabídkou přestavby na nákladní letouny.

Keller si to ale nedovede představit. „Boeingy 747 se v podstatě bez větších potíží dají na ta cargo letadla předělat, zatímco Airbus A380 není k té přestavbě určený. Už to, že je dvoupodlažní, přináší mnoho problémů. Technicky to snad možné bude, ale otázkou zůstane, kolik by taková přestavba stála,“ objasnil Keller.

Airbus údajně sníží výrobu letadel o 40 procent a propustí tisíce lidí. Podle německého týdeníku Der Spiegel se spekuluje až o 15 tisících pracovních místech. Airbus dodal v dubnu letošního roku namísto plánovaných 75 jen 14 letadel. Může za to také pandemie koronaviru a téměř utlumený letecký provoz minimálně v Evropě. Letecké společnosti kvůli krizi ani vyrobené stroje neodebírají.

Tagy: