reklama

Konec Airbusu A380. Vyřazená monstra nejspíš skončí ve šrotu, na nákladní letadlo se nehodí

Airbus, výrobce letadel se sídlem ve Francii, v pondělí oznámil omezení výroby a propouštění zaměstnanců. V posledních letech klesal zájem především o letouny A380, největší dopravní letadla na světě. Aby odstavená „monstra“, do kterých se vměstná až 800 pasažérů, neskončila ve šrotu, Lufthansa přišla s řešením přestavby z osobních na nákladní. Český letecký publicista Ladislav Keller však tvrdí, že A380 nejsou k přestavbě určené a bylo by to velmi nákladné.

reklama

Provoz čtyřmotorového Airbusu je mnohem dražší než menších dvoumotorových strojů, a proto mnohé aerolinky začaly raději objednávat menší stroje, ve kterých snáze zaplní kapacity. Evropský výrobce letadel tedy v těchto dnech dokončuje montáž posledního Airbusu A380, a to pro společnost Emirates.

K tématu

„Airbus A380 končí a aerolinie ho vyřazují ze svých flotil. Lze vidět ústup od velkých letadel a nahrazování menšími dvoumotorovými, jako je třeba A321 nové generace. Tyto letouny by měly obstarat lety do deseti hodin trvání,“ popsal v pořadu dlouholetý pilot a letecký publicista Ladislav Keller.

Konec Airbusu A380 oznámily také aerolinky Air France. Ty se s tímto typem rozloučily už v pátek symbolickým posledním letem kolem Francie. Společnost letouny nahradí právě menšími a úspornějšími stroji, především Airbusem A350.

Letoun A380 k přestavbě na cargo není určený

Devět letounů z flotily Air France poputuje na odstavná letiště. Zástupci letecké společnosti zatím neuvedli, jak s nimi naloží. S velkou pravděpodobností by měly být sešrotované. Německá Lufthansa přišla s nabídkou přestavby na nákladní letouny.

Keller si to ale nedovede představit. „Boeingy 747 se v podstatě bez větších potíží dají na ta cargo letadla předělat, zatímco Airbus A380 není k té přestavbě určený. Už to, že je dvoupodlažní, přináší mnoho problémů. Technicky to snad možné bude, ale otázkou zůstane, kolik by taková přestavba stála,“ objasnil Keller.

Airbus údajně sníží výrobu letadel o 40 procent a propustí tisíce lidí. Podle německého týdeníku Der Spiegel se spekuluje až o 15 tisících pracovních místech. Airbus dodal v dubnu letošního roku namísto plánovaných 75 jen 14 letadel. Může za to také pandemie koronaviru a téměř utlumený letecký provoz minimálně v Evropě. Letecké společnosti kvůli krizi ani vyrobené stroje neodebírají.

Další hlavní zprávy

Finance

Státe, zaplať. Kvůli zajišťovacím příkazům podnikatelé vyžadují stamilionové odškodné

Státe, zaplať. Kvůli zajišťovacím příkazům podnikatelé vyžadují stamilionové odškodné

Firmy žádají náhradu škody kvůli zajišťovacím příkazům, kterými Finanční správa blokovala majetek společností podezřelých z nezaplacení daně. Jde o celkovou sumu ve výši téměř 900 milionů korun. Ta zahrnuje finanční nároky za škodu, ušlý zisk či jiné formy újmy. Zajišťovací příkazy jsou kontroverzním tématem – jedná se o mimořádný nástroj berních úřadů, jehož využívání v minulých letech značně stouplo. Řada případů skončila u soudu, který v některých kauzách rozhodl ve prospěch firem.

Cestování

Dva Skoti si večer zašli na jedno pivo. Ráno se probudili na španělské Ibize

Dva Skoti si večer zašli na jedno pivo. Ráno se probudili na španělské Ibize

Devatenáctiletý instalatér Brad Duff ze skotského města Dundee navštívil v neděli večer svého kamaráda Reeceho Lornieho. Když pokročila noc, opilý tandem se zničehonic rozhodl, že si koupí letenky na Ibizu. Za pár hodin už si kamarádi užívali party na španělském ostrově. Pak přišlo ráno. A Brad v kocovině zjistil, že kvůli výletu přišel nejen o dost peněz, ale i o přítelkyni.

reklama
Do obchodu jen s rouškou. Chorvatsko zpřísňuje opatření, v zemi je půl milionu turistů
Hlasy z noční Karviné: Strach nemáme. Pražáci, přijeďte, nejsme malomocní
reklama
reklama
Vědecké objevy v obrazech: Kokosový olej je nebezpečnější než palmový

Věda a technologie

Domácí zpravodajství

Na Kutnohorsko se vracejí roušky. Omezeny jsou hromadné akce
Další články
reklama
reklama