Už se to blíží. Koncem roku skončí parkování zdarma pro elektrifikovaná auta s registrační značkou EL. V Praze jich totiž začíná být až příliš mnoho a benefit zavedený v roce 2016 je z tohoto důvodu neudržitelný. Praha chce elektromobilitu podporovat nadále, ale jiným způsobem. Místo bezplatného parkování investuje obrovské peníze do vybudování infrastruktury nabíjecích stanic.
Elektromobily a plug-in hybridy mohly od roku 2016 parkovat v Praze na modrých a fialových zónách zdarma. Tento benefit měl podpořit zájem o elektromobilitu, a to se také povedlo. Po pražských ulicích dnes jezdí stovky elektrických aut. Řidiči si mnohdy elektromobily a zejména pak plug-in hybridy pořídili právě z důvodu, aby mohli v hlavním městě bezstarostně parkovat.
K TÉMATU: Zjistili jsme tajné fígle parkovacích pirátů. Hrozí jim vysoký postih, varují ale policisté
Jejich investice se ale brzy přestane vyplácet. O zrušení bezplatného parkování pro auta s „EL“ registrační značkou se mluví už dlouhé roky. Nejdříve to vypadalo, že se výjimka zruší už začátkem letošního roku. Avšak nakonec se benefit ještě o rok prodloužil. Teď je to ale definitivní.
„Informace o tom, že dosavadní zvýhodnění pro elektromobily bude končit, je stará několik let. Dočasnost zvýhodnění byla avizována už při zavedení této novinky v roce 2016. V roce 2020 se pak schválil konec v roce 2023. Nakonec se přidával ještě rok oproti původně plánovanému datu ukončení,“ řekl CNN Prima NEWS poradce náměstka primátora hl. m. Prahy Zdeňka Hřiba, Jan Studecký.
To tedy znamená, že majitelé elektromobilů budou muset od 31. prosince 2024 platit za parkování stejně jako řidiči aut se spalovacími motory.
Elektromobil zabírá stejně místa
Toto rozhodnutí pražští elektromobilisté samozřejmě neslyší rádi, jelikož přijdou o příjemnou výhodu. Proč se ale parkování zdarma zrušilo? A nestřílí tím Zdeněk Hřib do svých řad, když tímto způsobem vlastně omezuje rozvoj bezemisní mobility?
„Elektromobil zabírá na ulici prostorově stejné místo jako auto se spalovacím motorem a s ohledem na jejich očekávaný nárůst tedy není dlouhodobě udržitelné jejich jednostranné zvýhodnění s parkováním zdarma na místech rezidentů. Elektromobilitu budeme podporovat i nadále, ale jinými cestami,“ dodal Studecký.
Parkování zdarma se tedy zruší, ale magistrát má pro majitele elektromobilů a plug-in hybridů i dobrou zprávu: „V nově připravované reformě zón placeného stání by měly mít elektromobily zvýhodněnou cenu návštěvnických parkovacích oprávnění a samozřejmě vyhrazená místa se zvláštním režimem u nabíječek,“ uvedl poradce náměstka primátora hl. m. Prahy.
Budují se nové nabíjecí stanice
Další cestou, kterou Hlavní město Praha podporuje elektromobilitu, je masivní investice do nabíjecí infrastruktury. Ta se má do roku 2026 výrazně rozvinout a poskytnout tak dostatek dobíjecích míst.„Do rozvoje dobíjecí infrastruktury jsme v Praze v posledních třech letech investovali 220 milionů korun, a to zejména v rámci přípravy sítě nabíjecích stanic na stožárech pouličního osvětlení. A máme smluvené investiční akce za dalších 90 milionů.“
„Cílem je mít v první fázi do roku 2026 cca 800 nabíječek na sloupech veřejného osvětlení, každou se dvěma zásuvkami. Dále máme požádáno o evropské dotace na projekt výstavby nabíjecích stanic ve veřejném prostoru. V případě zisku dotace jich budeme moci vybudovat na území Prahy až 1500. V tomto případě půjde o investici převyšující půl miliardy,“ dodal na závěr.