Evropská unie učinila minulý týden další významný krok k faktickému ukončení výroby aut se spalovacím motorem do roku 2035. Zatímco některé automobilky i koncoví zákazníci protestují, zeleným aktivistům připadá tento horizont příliš vzdálený a chtějí tradiční pohony zakázat už dříve.
Vyjednavači Evropské komise, Evropského parlamentu a národních vlád dosáhli 27. 10. dohody o postupném ukončení prodeje nových automobilů se spalovacími motory v EU do roku 2035, což je termín, který podle Greenpeace zdaleka nepostačuje pro plnění závazků EU v oblasti ochrany klimatu. „Řidiče aut se spalovacími motory bude takto vzdálený termín stát miliardy eur na pohonných hmotách v době roztáčející se spirály energetické krize,“ píší nejznámější zelení aktivisté ve své tiskové zprávě.
O sedm let dřív
Už v roce 2020 zveřejnila belgická pobočka Greenpeace podrobný plán dekarbonizace evropského dopravního sektoru do roku 2040. Tento výzkum zjistil, že prodej nových automobilů spalujících fosilní paliva musí skončit nejpozději do roku 2028. S tím mají souviset i opatření na omezení „zbytečných“ jízd. Přechod na čistší způsoby dopravy k tomuto datu má vést ke splnění závazku Pařížské dohody o klimatu a omezit globální oteplování.
Dodatečná analýza německého Greenpeace z letošního června zjistila, že postupné vyřazování spalovacích motorů do roku 2028 by řidičům ušetřilo více než 635 miliard eur na palivu, ve srovnání s termínem do roku 2035. O nákladech na elektřinu do elektromobilů řeč nebyla.
Bojovnice Greenpeace za ekologickou dopravu v EU Lorelei Limousin lobbuje za zásadní zkrácení termínu pro zákaz nových aut se spalovacími motory: „EU se na cestě k uhlíkové neutralitě vydává pohodlnou cestou a ta končívá katastrofou. Postupné vyřazování automobilů spalujících fosilní paliva v Evropě do roku 2035 není dostatečně rychlé: nová auta se spalovacími motory by měla být zakázána nejpozději do roku 2028.“
Aktivista viní EU z populismu, který má umlčet nespokojené konzervativní struktury: „Oznámení o zákazu kouřících aut od roku 2035 je dokonalým příkladem toho, kde se politici mohou tvářit jako lidumilové, což zakrývá realitu jejich opakovaných selhání v oblasti klimatu. OSN potvrdila, že klimatická krize se vymkne kontrole, pokud vlády nepřijmou rychlá a rozhodná opatření, včetně přechodu k čistším způsobům dopravy.“
Zadní vrátka?
Dohoda o klimatu obsahuje doložku o tom, aby Komise posoudila vývoj na trhu s automobily v roce 2026. Tento bod ponechává podle Greenpeace otevřené dveře potenciálnímu využívání znečišťujících e-paliv i po roce 2035. Zpráva OSN o škodlivých emisích pro rok 2022 zveřejněná také minulý týden, vyzývá k „urychlené transformaci celého systému“ k odvrácení zhroucení klimatu, včetně úplné dekarbonizace dopravy, masivního přechodu k lepší veřejné dopravě a omezení počtu osobních automobilů až o 14 % do roku 2030.
Doprava podle zprávy představuje 30 % celkových emisí skleníkových plynů v EU a téměř dvě třetiny ropy spotřebované v EU. Emise skleníkových plynů z dopravy v EU od roku 1990 vzrostly o více než 25 %. Doprava je jediným odvětvím v EU, v kterém emise CO2 od roku 1990 kontinuálně rostou.