Motorkáři a majitelé aut s laděnými výfuky mohou mít se svým zvučným koníčkem brzy utrum. Po Francii a Velké Británii zavedlo nově protihlukový radar do testovacího provozu také německé hlavní město Berlín. Česká republika chce zatím hlučnost aut kontrolovat pouze na STK.
Snaha omezit hluk vydávaný motorovými vozidly není ničím novým a v EU se o ní diskutuje už dlouhá léta – vždyť poslední legislativní úprava, která stanovila povolenou hlučnost automobilů a motocyklů na 74–80 dB je už skoro čtvrt století stará. Problémem ale není ani tak samotný parametr, který nově vyrobená vozidla bez problémů splňují, jako spíš obtížná kontrola jeho dodržování v praktickém provozu. Trpělivost už před nedávnem došla britským a francouzským úřadům, které testují tzv. hlukové radary, nově se k nim přidává i Německo, konkrétně Berlín.
ČTĚTE TAKÉ: Policejní kamera vyfotila za volantem psa překračujícího rychlost. Majitel se pokutě vyhne
Trpělivosti bylo dost
Dosud se omezení hlučnosti v hustě zabydlených oblastech řešilo především snižováním maximální povolené rychlosti nebo třeba plošným omezováním jízdy motocyklů v některých oblastech ve dnech pracovního klidu. Právě netovárně upravené výfuky motorek jsou nejčastějšími narušiteli hlukových předpisů.
Berlínské úřady od začátku června přistoupily po vzoru kolegů z dalších západních zemí k instalaci radarů měřících hlučnost projíždějících vozidel. „Problém dopravního hluku, třeba kvůli tuningu vozidel a prudké akceleraci, je pro mnoho lidí v Berlíně stresující. To nám jasně ukázaly odezvy veřejnosti, která se zapojila do tvorby protihlukového plánu. Obzvláště ve velkoměstě, které je již tak hlukem velmi zatíženo, jsou ohleduplnost, vzájemná úcta a dodržování pravidel nesmírně důležité,“ prohlásila berlínská senátorka pro dopravu a ochranu klimatu Manja Schreinerová.
Nenápadné zařízení instalované v Berlíně vypadá spíše jako reproduktor než měřidlo hluku. Zdroj: Profimedia.cz
Nenápadné zařízení instalované v Berlíně vypadá spíše jako reproduktor než měřidlo hluku. Zdroj: Profimedia.cz
Případného postihu se ale zatím motoristé obávat nemusí, protože zařízení je zatím jen ve zkušebním provozu. Testování, na kterém město spolupracuje s Technickou univerzitou Berlín, potrvá dva měsíce. Výsledky budou zveřejněny v nadcházejícím roce. Zda pak zařízení vstoupí do ostrého provozu, bude záviset nejen na úspěchu zkoušek, ale také na změně zákonů.
Pokud v současné době němečtí policisté usoudí, že auto vydává nadměrný hluk, mohou řidiče podle vlastního uvážení postihnout pokutou ve výši 80–100 eur (cca 1900–2500 korun).
Proti možnému plošnému rozšíření hlukových radarů vyslovila výhrady berlínsko-braniborská pobočka největšího německého autoklubu ADAC, podle které by to příliš účinné nebylo, neboť by se problém s hlukem jen přesunul na jiná místa.
Češi to řeší konzervativně
V České republice se zatím nadměrný hluk motorových vozidel řeší konzervativněji. Od letošního roku je u nás zaváděno měření hlučnosti vozidel přímo ve stanicích technické kontroly (STK). „V současnosti máme schválený přístroj na měření hluku pro použití právě ve stanicích technické kontroly. Se zavedením těchto měření počítáme v průběhu roku 2023. Zde pak bude pro konkrétní vozidlo rozhodující hladina hluku uvedená v technickém průkazu nebo na štítku vozidla, pokud jej automobil má,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Martin Brychta.
Z metodického pokynu vydaného ministerstvem dopravy v závěru loňského roku však vyplývá, že měření hlučnosti nebude plošně povinné pro všechna vozidla, která na STK přijedou, ale bude záležet na subjektivním hodnocení konkrétního technika.
„Pokud kontrolní technik usoudí, že hlučnost vozidla překračuje průměrné hodnoty, změří hluk stojícího vozidla pomocí hlukoměru v souladu s metodikou,“ píše se v metodickém pokynu. Nejprve má na řadu přijít fyzická kontrola výfukového potrubí, zda není zjevně upraveno, poškozeno anebo nemá jinou závadu, která by mohla zvyšovat jeho hlučnost.
Je zřejmé, že měření hluku na STK bude sice pro hlukové „narušitele“ jistou komplikací, otázkou však zůstává jeho účinnost v praxi. Za dané situace není problém, aby motorkář či mladý tuner, který chce okolní svět důsledně seznámit s akustickou formou svého motoru, před návštěvou STK nahradil laděné potrubí původním sériovým výfukem a kontrolou následně hladce prošel.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: