Negativní vliv na schopnost řídit mají nejen léky na předpis, ale i ty volně prodejné. Je potřeba si na ně dávat velký pozor.
Léky by měly lidem pomáhat v boji s mnoha zdravotními problémy. Nesou však i riziko vzniku nežádoucích účinků, z nichž některé mají vliv i na řízení motorového vozidla.
Nežádoucí projevy léků, po kterých by se nemělo řídit, jsou například:
- zpomalené reakce,
- ospalost,
- zhoršená koncentrace,
- zkreslené vnímání,
- narušená koordinace,
- nesprávné vyhodnocování situace a větší náchylnost k riskování,
- rozmazané vidění,
- agresivní chování,
- závratě, mdloby.
Pozor na tlumiče
Každý lék je odlišný. To, do jaké míry ovlivňuje vaši schopnost řídit, závisí na jeho účinné látce. Do skupiny léků, při kterých byste měli zpozornět a dobře si přečíst příbalový leták, patří zejména přípravky na:
- tlumení bolesti zad,
- utišení kašle,
- potlačování alergií,
- deprese a úzkostné stavy.
Prokombinovat se do kómatu
Nebezpečné jsou především kombinace více léků najednou (například předepsaný lék v kombinaci s ibuprofenem či paracetamolem) nebo kombinace léků s energetickými nápoji a alkoholem. Vliv těchto léků na člověka je podobný jako požití menšího množství alkoholu. Kromě užívání léků byste také neměli řídit alespoň 24 hodin po lokální anestezii.
Léky proti bolesti zad zpomalují reflexy řidiče při řízení a hlavně na začátku léčby způsobují malátnost. V případě léků na alergii je nejčastějším nežádoucím účinkem ospalost a s tím související zpomalená reakce. Po aplikaci očních kapek člověk zase vidí neostře, doporučuje se proto počkat několik minut, nebo i hodin, dokud se ostrost znovu upraví.
Antidepresiva mají mimo jiné za následek ospalost, malátnost, mohou způsobit dezorientovanost a také projevy agresivity. Schopnost řídit se však v tomto případě posuzuje individuálně, neboť záleží na typu antidepresiva. Dokonce i samotná deprese snižuje schopnost koncentrace pozornosti, čímž se zvyšuje riziko nehody.
Antidepresiva a ostatní tlumiva dobré koncentraci rozhodně nepřispívají.
Zodpovědnost především
Každý reaguje na léky jinak a dokonce stejný člověk může jednou na lék nereagovat vůbec a podruhé se u něj projeví několik nežádoucích účinků. Důležité proto je užít perspektivně nebezpečný přípravek s dostatečným odstupem od řízení. Je třeba postupovat podle doporučení lékaře a lékárníka, ale pokud nám jde o bezpečnost za volantem, ideální je brát silné léky večer před spaním a řídit nejdříve až ráno. Ne u každého však toto opatření funguje, takže je třeba pečlivě sledovat své reakce na lék a nepodceňovat je.
V případě, že lékař ví, že jste aktivní řidič, by vás měl na rizikové léky upozornit. Odpovědnost však zůstává nakonec stejně na vás, protože je vaší povinností přečíst si příbalový leták předtím, než užijete lék. Sednout si za volant smíte pouze tehdy, pokud na sobě nebudete pozorovat žádné změny, které by mohly snížit vaši schopnost řídit.
Pokud ve stavu pod vlivem nežádoucích účinků způsobíte dopravní nehodu, přihlíží se k její závažnosti, způsobu spáchání a následkům, i k míře zavinění. V některých zemích předcházejí přehlédnutí informace o vlivu přípravku na řízení jednoduchým piktogramem s autem a výstražným vykřičníkem na obalu. U nás toto opatření zatím v praxi nefunguje.