Dostanu pojištění po covidu?
Zdravotní pojišťovny u lidí, kteří prodělali covid, otálejí s uzavřením životního pojištění. Ke covidovým pacientům přistupují obezřetně a žádají odklad až čtvrt roku. I když to někomu nemusí připadat fér, experti podotýkají, že jde o stejný princip jako třeba u schvalování hypoték. Na možné komplikace upozornil web Lidovky.cz.
Kooperativa může ve vybraných případech odložit podpis smlouvy o jeden až tři měsíce, sdělil CNN Prima NEWS mluvčí Milan Káňa. „Kvůli onemocnění se mohou projevit další závažné nemoci, kvůli kterým klienta do pojištění vzít nedokážeme. Nerozlišujeme, zda měl dotyčný těžký, nebo lehký průběh nemoci,“ přiblížil.
ČSOB Pojišťovna je o něco přísnější. „Doporučujeme vždy odklad od ukončení léčby onemocnění COVID-19 v délce tří měsíců,“ uvedl mluvčí Petr Milata pro web Lidovky. Na prodělání covidu nahlíží většina pojišťoven s nutným odstupem.
Požadovaná tříměsíční prodleva je ale maximální. Podle expertů je opatrné jednání pochopitelné. Podobně postupují například banky v případě hypoték, kdy posuzují, zda je klient schopný splácet. Navíc také hodnotí, zda není u daného člověka zvýšené riziko, že za něj skutečně bude muset platit. Covid je navíc hodně nepředvídatelný.
„Lidé, kteří covid prodělali, zvláště ti, kteří měli těžký průběh nemoci, mohou být z hlediska pojišťovny chodící riziko i třeba pět let po prodělání covidu. Hrozí u nich i vyšší riziko dalších zdravotních komplikací a to by se mohlo pojišťovnám nepříjemně prodražit,“ podoktl ekonom Lukáš Kovanda.
Covid se již promítl na výši plnění, které pojišťovny dosud vyplatily například za pobyt v nemocnici nebo úmrtí. Během loňské podzimní covidové vlny byl počet škodných událostí téměř o třetinu vyšší než rok předtím. A letos na jaře dokonce o 60 procent vyšší než loni.
Některé pojišťovny přímo covid neřeší
NN Životní pojišťovna stanovila lhůtu čtyř týdnů od prodělání covidu. „Pokud je poté klient zdravotně v pořádku, je přijat do pojištění zcela standardně,“ řekl webu produktový ředitel Michal Korejs. I když pojišťovny mapují stav svých klientů běžně, konkrétní dotazy na prodělání covidu mnoho lidí zaskočily.
Některé pojišťovny se však covidem nezabývají. „V cestovním pojištění jsme letos v létě zaznamenali pouze asi 20 případů onemocnění covidem v cizině. Pojistné plnění činilo zpravidla tisíc korun, více jen výjimečně,“ sdělila mluvčí pojišťovny UNIQA Eva Svobodová s tím, že společnost sice nové mezinárodní covidové studie pečlivě sleduje, změny ale neplánuje.
Stejné stanovisko zaujala také Česká podnikatelská pojišťovna. „Při uzavírání smlouvy o životní pojištění pro nás není kritériem pouze onemocnění COVID-19, ale obecně zdravotní stav pojištěného. Pokud byl někdy hospitalizován, potřebujeme vědět, jaký byl průběh nemoci, mít k dispozici zprávu po propuštění z nemocnice a další informace,“ uzavřela mluvčí Allianz Pojišťovny Marie Petrovová.