Jsme divadla, ne továrny, křičel provozovatel Broadwaye na ministra Zaorálka

Provozovatel Divadla Broadway Oldřich Lichtenberg odsoudil postup ministra Lubomíra Zaorálka za koronavirové krize.

Provozovatel Divadla Broadway tvrdí, že ministr Zaorálek nerozumí fungování divadel.

Pro velké festivaly a projekty není postupné navyšování kapacity kulturních akcí řešením, shodují se signatáři iniciativy Na rok zavřeno. Ti by chtěli od vlády jasné stanovisko či konkrétní kompenzaci, s níž mohou počítat. Kritická je situace také pro divadla, která nemají letní scény. „Vůbec nevíte, jak soukromá divadla fungují,“ osočil se na ministra kultury Lubomíra Zaorálka provozovatel Divadla Boradway Oldřich Lichtenberg v pořadu 360° Pavlíny Wolfové.

Situace divadel je nyní nelehká. Nejen že pro mnohá, například pro Národní divadlo, se nevyplatí hrát v omezeném počtu návštěvníků. Provozovatel Divadla Broadway upozornil také na to, že ta, která nemají letní scény, budou současnou krizí nadále trpět.

Zaorálek tvrdí, že ví, co divadla potřebují. Podle něj žádají právě o otevření letních scén. „Jednal jsem s komerčními divadly, s divadlem Kalich,“ řekl. Podle Lichtenberga však ministr kultury v přímém přenosu lhal. „Lžete, nejednal jste s Kalichem. My nemáme letní scény,“ rozkřičel se producent Lichtenberg na politika.

Lichtenbergovi se nelíbí, že vláda přistupuje odlišně k neziskovým kulturním organizacím než k těm, které Zaorálek souhrnně nazval komerčními. Ministr argumentoval tím, že nezisková divadla žijí pouze z dotací a ze vstupného. To je však podle Lichtenberga nemístný argument, neboť komerční divadla žijí výhradně ze vstupného.

„Vadí nám, že pan ministr mluví o dotacích, které byly zase rozděleny mezi ty, kteří už je dostali. Mám pocit, že se s despektem a pohrdáním dívá na branži, kterou nazval komerční. Chtěli bychom rovnost, a aby nás vzal na vědomí. Jsme divadla, ne továrny, hrajeme pro lidi,“ řekl Lichtenberg.

Nemáme od vlády žádnou odpověď, stěžují si organizátoři festivalů

„Na nastartování kulturní scény mi záleží úplně nejvíc,“ tvrdil Lubomír Zaorálek. Zasadí se prý o to, aby se kapacita kulturních akcí postupně navyšovala. „Když budou dobrá čísla, 25. května bychom mohli mluvit s ministrem zdravotnictví o pěti stech. Já bych si přál, aby se na léto podařilo číslo ještě zvýšit. Můj sen je 1000 až 1500,“ pokračoval ministr kultury.

Letní akce pro tisíc osob však nejsou řešením komplikované situace předních českých festivalů, jako jsou Colours of Ostrava nebo Rock for People. Těm sice významně pomohlo rozhodnutí vlády z konce dubna, díky kterému mohou převést vstupenky, které návštěvníci již zakoupili, na příští rok. Jednorázové akce jsou však pro festivalové týmy celoroční prací. „Všichni lidé, co pracují na festivalech, neztrácí práci na jeden den, ale na celý rok,“ vysvětlil Matěj Homola z kapely Wohnout.

V polovině dubna proto vznikla iniciativa Na rok zavřeno, která po vládě žádala jasné informace o tom, co bude možné v létě dělat a co nikoliv. Jejími hlavními promotéry jsou Michal Šesták a Viktor Souček, organizátoři festivalu Hrady CZ. „Zmínili jsme 5 důležitých bodů, na které bychom chtěli odpověď, a skoro žádnou jsme nedostali,“ stěžoval si Šesták.

Podle Zaorálka však pořadatelé festivalů do 15. května žádnou odpověď nedostanou. „To je nereálné, 11. května jsme uvolnili zásadní opatření a hygienici potřebují čtrnáct dní na posouzení, v tomto termínu nejsme schopni odpovědět. Bohužel v této zemi není nikdo, kdo by vám řekl, co si vir vymyslí na srpen či na září,“ řekl Zaorálek.

Doplnil, že není ten, kdo o těchto záležitostech rozhoduje. „S koronavirem se moc vyjednávat nedá, a velké akce v Itálii a ve Španělsku byly největšími akcelerátory krize. Je zde strach, že se to může vrátit, proto pro mě není snadné přesvědčit hygieniky,“ vysvětlil.

Tagy: